قزوین؛

راهکاری برای مقابله با آلرژیهای در فصل بهار

فصل بهار آغاز زندگی دوباره طبیعت است که با شکوفایی درختان و گرده افشانی آنها آغاز میشود اما همین پدیده زیبا میتواند شروع گرفتاری و بیماری برای افرادی (به ویژه کودکان) باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ سیّد محمد فتحی، فوق تخصص آسم و آلرژی کودکان اظهار کرد: افرادی که مبتلا به حساسیت بینی و آسم هستند و نسبت به گرده درختان حساس می باشند، در فصل بهار دچار تشدید علایم خواهند شد.

وی، این علائم را به صورت عطسه کردن مکرر، آبریزش بینی شدید، گرفتگی و انسداد بینی و خارش بینی و چشمها معرفی کرد و گفت: این علائم گرچه خطرناک نیستند، ولی میتواند به شدتی باشد که آسایش و آرامش فرد مبتلا را هنگام بیداری و خواب برهم زند و کیفیت زندگی او را شدیداً تحت تأثیر قرار دهد.

وی گفت: اگر این بیماری تشخیص داده نشود و یا فرد مبتلا، درمان مناسبی را دریافت نکند، دچار عوارض دیگری، نظیر: اختلال در گوش میانی، کاهش شنوایی، بیخوابی شبانه، خستگی مزمن روزانه، تغییر شکل ناحیه فک و صورت و کاهش حس بویایی خواهد شد.

این فوق تخصص هشدار داد چون با پیشرفت و مزمن شدن بیماری، حساسیت ریه نیز در سیر بیماری ایجاد خواهد شد؛ پس اگر فردی در این گروه از افراد قرار دارد و سالهای گذشته (در فصل بهار) این علائم را پیدا کرده است، باید به پزشک مراجعه کند.

وی توصیه کرد: افراد سعی کنند در معرض تماس با گرده درختان نباشند و از رفتن به محیط پُر درخت پرهیز کنند و در روزهایی که هوا همراه با وزش باد و البته گرد و غبار است، از منزل خارج نشوند.

فتحی اضافه کرد: در صورت خروج از منزل، از ماسک، به ویژه ماسکهایی با قدرت فیلتراسیون بالا استفاده کنند و هنگام مسافرت با اتومبیل، دریچه های هوا، بسته باشد، همچنین شستشوی بینی با سرمهای شستشو میتواند باعث پاک شدن گردهها از بینی شود.

پزشک فوق تخصص آسم و آلرژی کودکان، با بیان اینکه در مورد برخی از بیماران، پزشکان توصیه به شروع درمان پیش رس ( پروفیلاکتیک) قبل از شروع فصل بهار میکنند که در طول فصل بهار نیز ادامه پیدا میکند، خاطرنشان کرد: درمان این بیماری بر حسب نوع و شدت علائم است.

وی تصریح کرد: داروهای آنتی هیستامین در مواردی از بیماری که خارش بینی و عطسه، علامت غالب بیمار است توصیه میشود، ولی باید مواظب عوارض خواب آور آنها بود.

این متخصص افزود: اگر انسداد بینی و آبریزش، علامت مزاحم و غالب بیماری باشد، استفاده از داروهای دیگر، نظیر: داروهای ضد التهاب، به ویژه اسپریهای داخل بینی (کورتیکواستروئیدی) توصیه میشود.


انتهای پیام/ش

برچسب ها: واکسن ، الرژی ، فصل ، بهار ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.