در مراسم تجلیل از «ابراهیم حاتمی‌کیا»‌ مطرح شد

آوینی،‌ حاتمی‌کیا را ققنوس سینمای ایران نامید/ حاتمی‌کیا شورشگر انقلابیِ سینما/ جریان رسانه‌ای هنر انقلاب بدون قطب‌نما حرکت می‌کند

مراسم تجلیل از سی سال تلاش مستمر و فعالیت در عرصه سینما توسط «ابراهیم حاتمی کیا» بعد از ظهر امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران مراسم تجلیل از سی سال تلاش مستمر و فعالیت در عرصه سینما «ابراهیم حاتمی کیا» بعد از ظهر امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد. 

بنابر این گزارش سعید راد بازیگر، سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی قائم مقامی مدیر تولید فیلم چ، محمدتقی فهیم منتقد سینما، نادر طالب زاده نویسنده و کارگردان، ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینما، مسعود ده نمکی کارگردان، محمد احسانی مدیر شبکه یک، نرگس آبیار کارگردان ، علیرضا قزوه شاعر انقلاب اسلامی و دبیر کانون آفرینشهای ادبی حوزه هنری، محمد خزائی تهیه کننده، مجتبی رحماندوست، حسین مسافر آستانه، معصومه آباد نویسنده کتاب "من هنوز زنده‌ام"، نظام‌الدین موسوی مدیر عامل خبرگزاری فارس، محمدرضا شرف‌الدین مدیر عامل انجمن دفاع مقدس در این مراسم حضور داشتند. 

پیش از شروع مراسم سکانس‌هایی از فیلم‌های ابراهیم حاتمی کیا برای حضار به نمایش در آمد و مراسم پس از تلاوت آیاتی از قران کریم آغاز شد پس از سخنان مجری نظام ‌الدین موسوی مدیر عامل خبرگزاری فارس برای سخنرانی حاضر شد. 

وی پس از تبریک سالگرد ولادت حضرت فاطمه زهرا و اما م خمینی و عرض تسلیت برای شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی بیان کرد:‌ اینگونه شهادت و پرواز کردن نه جای تسلیت بلکه جای تبریک دارد. 

موسوی افزود: به پاسداشت روز هنر انقلاب اسلامی مردی که یکی از بزرگ مردان عرصه هنر و سینمای انقلاب است و به عنوان یک نماد در فرهنگ هنر انقلاب شناخته می‌شود را تجلیل می‌کنیم. 

موسوی اظهار داشت: در عرصه سینما ابراهیم حاتمی کیا بدون اغراق تبدیل به نماد و انگاره‌ی ذهنی شده است، از این گونه سینما به عنوان هنر متعهد و سینمای متعهد می‌توان نام برد. 

مدیر عامل خبرگزاری فارس در ادامه عنوان کرد: عنوانی که شهید آوینی برای ابراهیم حاتمی کیا بکار برده است ققنوس سینمای ایران بوده که این نامگذاری درست است چون ققنوس می‌سوزد تا به اطراف نور بپراکند و باز هم از دل آتش بر می‌خیزد؛ اگر سی سال هنر سینمایی حاتمی کیا را تحلیل کنیم غیر از عملکرد ققنوس وار نمی‌یابیم. 

وی افزود: در تمام عرصه‌ها و فراز و نشیب‌های این سالها از فیلم "هویت" تا "چ" یک مسیر ارزشمند را طی کرده است، ایشان در فراز و فرود مختلف شرایط طوری عمل کرده است که می‌توانم با واژه مرد و مردانگی او را توصیف کنم، نمی‌دانم این روحیه برخواسته از اصالت آذری حاتمی کیا است یا اینکه بچه جنوب شهر بودن یا سابقه حضور در جنگ ولی حاتمی کیا شورشگر انقلابی سینما بوده است. 

وی با اشاره به اتفاقات دوم خرداد سال 76 بیان کرد: با اینکه حاتمی کیا به لحاظ سیاسی گرایش به آن شرایط داشت اما در آن زمان یک سوال مطرح کرد و آن این بود که جایگاه ارزش‌ها در جامعه مدنی کجاست؟ وی با مقاله‌ی شهر آلوده است علیه موقعیت آن زمان جبهه گرفت. 

موسوی همچنین اظهار داشت: حاتمی کیا فرزند زمانه خویش است و یکی از ویژگی‌های وی مطالبه گری برای سینمای انقلاب  و کشور است؛ چیزی که فرزندان لوس جشنواره‌های خارجی آن را نفهمیدند و او را متهم به این کردند که مطالبه زیادی دارد، اما حاتمی کیا برای خود چه خواسته است؟ او حتی با یک موتور سیکلت در خیابان‌ها تردد می‌کند.  

وی در ادامه با اشاره به اینکه حاتمی کیا از رهبر انقلاب درجه خواسته است گفت: او این درجه را برای تمام سینماگران انقلابی خواسته است و  چه درجه‌ای بالاتر از اینکه سردار قاسم سلیمانی که خود اسطوره مردم است در نامه‌ای به ابراهیم حاتمی کیا می‌نویسد که من خودم را سرباز می‌دانم و حاتمی کیا را سردار اهل هنر. 

پس از سخنان موسوی، نادر طالب زاده نویسنده و کارگردان و مستند ساز برای سخنرانی دعوت شد. 

وی بیان کرد: مطالب و نکته‌هایی که ما از آنها غافل هستیم باید برجسته شود حاتمی کیا یک علامت برای هنر انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه افزود: ما شاهد تحول و بحران عظیمی در یمن هستیم که مسلما تبعاتی دارد اما انقلاب اسلامی سربازانی دارد که خصوصیات آنها متعدد است و یکی از آنها این است که فرزند زمانه خود هستند.  

طالب زاده با تمجید از فیلم سازی حاتمی کیا بیان کرد:‌حاتمی کیا با درام چیزهایی را بیان کرد که دیگران نتوانستند آن را بگویند، خوشحالم که حاتمی کیا در سینما جا افتاد و امیدوارم حاصل این انقلاب همچنان نقش درخشان وی را داشته باشد.  

مستند ساز سینمای ایران در خصوص فیلم چه اظهار داشت: آخرین اثر حاتمی کیا فیلم چ بود و من معتقدم که فیلم سختی بود چون ساختن فیلم در مورد برخی از اشخاص سخت است، بخصوص سکانس پایانی که ندای امام خمینی از رادیو پخش می‌شد، ندای امام خمینی چیزی است که بیشتر از هر چیزی در این زمان به آن نیاز داریم. 

وی عنوان کرد: مراسم بزرگداشت را برای کسانی برگزار می‌کنیم که پس از سه دهه ارزش و قدرشان مشخص شد در انقلاب اسلامی و از طریق هنر قدر افراد شناخته می‌شود.

طالب زاده در پایان گفت: از علائم آدم‌های بزرگ تواضع آنهاست و حاتمی کیا این صفت را دارا است، برای او آروزی موفقیت و سلامتی دارم. 

مسعود ده نمکی کارگردان سینما پس از سخنان نادر طالب زاده به روی سن آمد و گفت: این مراسم را که می بینم برای حاتمی کیا نگران می‌شوم چون این مراسم توقع ایجاد می‌کند. 

وی در ادامه افزود: بخش زیادی از جامعه مطالبات و متعلقات دیگری دارند که با انقلاب و هنر آن تفاوت دارد چیزی که از آثار و حرف‌های شهید آوینی فهمیده‌ام این بود که وی مرد هنر انقلاب بود کسانی که خود را مدعی دوستداری آوینی می‌دانند باید او را به طور کامل بشناسند و بدانند که شهید آوینی بر سر اعتقاداتش با کسی مصالحه نمی‌کرد، من پیشنهاد می‌کنم فیلم سازان و منتقدان ما از شهید آوینی یاد بگیرند. من از گذشته حرف نمی‌زنم بلکه از آینده می‌گویم کسانی هستند که خاک ریز اول را رد کرده‌اند اما حالا به خاطر علاقه به بیگانگان فیلم می‌سازند. 

وی خطاب به حاتمی کیا بیان کرد: ابراهیم حاتمی کیا عکس‌های قدی مرا می‌ترساند! من امیدوارم بلایی که سر شهید آوینی آوردیم سر حاتمی کیا نیاید. 

ده نمکی در ادامه عنوان کرد: من امروز صبح در  جایی دیگر بودم که آنجا هم گرد و خاک کردم و اینجا هم همین کار را می‌کنم من از جریان رسانه‌ای هنر انقلاب که تصور می‌کند دارد تجلیل می‌کند می‌ترسم چون بدون قطب نما حرکت می‌کند، آقای حاتمی کیا این بچه‌ها شما ر ا دوست دارند و تا نا کجا آباد حرکت می‌کنند اما باید بدانید که ستون‌های زیادی وجود دارند که برای شکستن هنر انقلاب تلاش می‌کنند اما اینها قطب نما ندارند. 

سعید حدادیان مداح کشور پس از سخنرانی ده نمکی دعوت شد و بیان کرد: آقای ابراهیم حاتمی کیا از فیلم ده بان تا چ نسل ما و نسل‌های بعد به شما مدیون هستند، من به دنبال فرصتی بودم تا از شما تشکر کنم. 

وی افزود: حاتمی کیا شخصیت ممتاز سینمای انقلاب ما و همه کسانی که در این محفل و بیرون از آن هستند عاشق فیلم بوی پیراهن یوسف و آثار دیگر حاتمی کیا هستند نوشته‌ها و نوع نگارش حاتمی کیا نمایانگر هنر متعهد است، حاتمی کیا نیازی به تجلیل ندارد برای اینکه ثابت شده است. 

حدادیان در ادامه افزود: یکی از بهترین آثار حاتمی کیا فیلم آژانس شیشه‌ای بوده است و تمام آثار او در قله موفقیت قرار دارند، به زعم من بزرگترین کار حاتمی کیا فیلم چ نیست، اما خدا می‌داند که برای ساختن این فیلم چه‌ها کشید و چه سختی‌هایی را تحمل کرد چمرانی که نمره‌اش بیست است و از ستاره‌های درخشان انقلاب اسلامی است، همان چمرانی که در نامه به امام خمینی نوشت که من مفتخرم و حاضر هستم همین لحظه جانم را برای تشکر تقدیم حق تعالی کنم، وی در ساعت‌های آخر عمر خود با تمام اعضا و جوارحش صحبت کرد و خوشحال بود که این اعضا به خداوند تقدیم می‌شوند. هنر حاتمی  کیا این است که فیلم خود را برای تشویق جوانان این عرصه تقدیم به شیار 143 کرد. حاتمی کیا و حاتمی‌کیاها باید بدانند که هر حرف آنها چقدر راه گشا است راه نشان دادن به نسل آینده و نسل حاضر چیزی است که باید بابت آن تشکر و تقدیر کرد. 

وی در ادامه بیان کرد: هنر این نیست که اعتراض نداشته باشیم یا نقاط سیاه را نبینیم، هنر این است که اینها را ببینیم و در درون جامعه و با خودمان مشکل را حل کنیم نه اینکه در محافل جهانی نقاط سیاه را نشان دهیم. 

حدادیان با انتقاد از سیاه نمایی ها توسط برخی از اهالی سینما گفت: عرصه هنر محل استفراغ روحی نیست برخی فقط مجموعه‌ای از اعتراضات را به هم می‌دوزند و ارائه می‌کنند اما این تنها رسالت هنر نیست، هنرمند اندیشه گرا است و ما از هنرمندان انتظار داریم راه جلوی پای ما بگذارند. 

وی در پایان گفت: من به تمام هنرمندانی که از هنر به عنوان وسیله برای ابراز احساسات شخصی استفاده نکردند درود می‌فرستم . 

وی با تشکر از ابراهیم حاتمی کیا و بیان داستانی از حضرت زهرا جای خود را به نرگس آبیار داد. 

آبیار بیان کرد: من وقتی در تاکسی با تلفن به دوستم اطلاع دادم که در مراسمی شرکت می‌کنم که تجلیل از ابراهیم حاتمی کیا است راننده تاکسی به من گفت: حاتمی کیا مرد بسیار بزرگی است، این را گفتم که به جایگاه آقای حاتمی کیا در میان افراد عادی جامعه اشاره کنم. 

وی افزود: حاتمی‌کیا ارزش‌های تازه و کمتر دیده شده جامعه را نجیبانه و شریفانه به تصویر کشید، همان طور که واقعا کارگردان شیار 143 با بیان اینکه حاتمی کیا را قهرمان زنده زخم خورده و خستگی ناپذیر می‌داند بیان کرد: ایشان تاریخ جنگ را به زیبایی به تصویر کشید ما مفهوم جنگ کلاسیک را در جهان به چالش کشیدیم و ذهنیت پلیدی و زشتی جنگ را از آ ن گرفتیم و طوری ترسیم کردیم که یک امتحان الهی نشان داده شد. 

پس از سخنان آبیار محمدرضا شرف‌الدین مدیر عامل انجمن دفاع مقدس با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم بیان کرد: پس از سالها دوستی با حاتمی کیا خوشحالم که چنین فرصتی پیش آمده که از او تشکر و ابراز علاقه کنم. 

وی افزود : من به یکی از کتابها شهید آوینی به نام آینه جادو نگاه می‌کردم و حاتمی کیا را بخاطر آوردم آوینی پنبه جشنواره فجر ما را زده است و اعتقاد دارد که این جشنواره در ادامه سیاستهای جشنواره‌های بیگانه است و با آرمانهای اصیل انقلاب فاصله و تفاوت دارد. 

شرف‌الدین اذعان داشت: در چندین مورد در قران کریم پیامبر (ص) به عنوان شاهد و شهید و مبشر معرفی شده است خداوند رسالت پیامبر را ابلاغ سخنان حق می‌داند و در این زمان نیز رسالت اهداف عالی بر عهده اینگونه افراد است من حاتمی کیا را شهید می‌دانم به این دلیل که در تمام دوره‌ها شاهد خوبی برای نشان دادن انقلاب اسلامی بوده است. 

وی در پایان گفت: آوینی در مورد حاتمی کیا گفته است من هیچکس را نمی‌شناسم که همچون حاتمی کیا فیلم بسازد شاید باشند فیلم سازانی که درمورد دفاع مقدس فیلم می‌سازند اما حاتمی کیا فیلم ساز بسیجی است من مثل او ندیده‌ام. 

اصغر نقی‌زاده پس از شرف‌الدین برای سخنرانی به روی صحنه آمد.

وی با بیان این که 28 سال رفاقت با حاتمی‌کیا داشته است، گفت: در زمان ساخت "از کرخه تا راین" پرسیدم که چرا فیلم می‌سازی و او جواب داد که می‌خواهم کاری که رزمندگان انجام داده‌اند را به تصویر بکشم.

وی افزود: در آن موقع رژیم بعث، داعش زمان بود و کاراکترهای حاتمی‌کیا مقابل داعش آن زمان ایستادند تا ما این امنیت را به دست آوریم.

نقی‌زاده با لحن طنز گفت: در جمهوری اسلامی از هر کسی تقدیر شود یک سال بعد می‌میرد، من خوشحالم در زمان حیات حاتمی‌کیا از او تقدیر شد.

وی با بیان خاطرات مشترکی از فیلم سازی حاتمی‌کیا گفت: مشخصه فیلمسازی حاتمی‌کیا این است که اول توقیف می‌شود، بعد پخش می‌شود و سپس به آن جایزه می‌دهند.

پس از سخنان نقی‌زاده، سعید راد با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم عنوان کرد : وقتی به من گفتند که در این مجلس حاضر شوم و در مورد حاتمی‌کیا صحبت کنم، نمی‌دانستم چه بگویم حتی از من سوال کردند که آیا حتماً می‌آیی یا خیر که من گفتم برای مراسم حاتمی‌کیا حتماً می‌آیم؛ چرا که منتظر چنین فرصت‌هایی هستم.

وی با تمجید از شخصیت متواضع و مهربان حاتمی‌کیا گفت: هیچگاه فکر نمی‌کردم که به من پیشنهاد کار بدهد، حاتمی‌کیا کسی است که با جَنَم خود را نشان داده است و نیازی به معرفی این گونه افراد نیست، چون از 70 میلیون نفر یک نفر حاتمی‌کیا می‌شود.

راد با اشاره به نگاه عمیق حاتمی‌کیا به سینما بیان کرد: ما با حرف‌هایمان نمی‌توانیم حاتمی‌کیا را بسازیم، او ساخته شده است.

وی با تعظیم در مقابل حاتمی‌کیا گفت:‌ متأسفم که بین فیلم‌های این گونه افراد فاصله است و ما نمی‌توانیم این شخیصت‌ها را به جهان معرفی کنیم. من با فیلمسازان جایزه‌بگیر جشنواره‌های بیگانه کاری ندارم. این‌ها با پول مملکت فیلم برای دلخواه دیگران می‌سازند. من حاتمی‌کیا را به خاطر شجاعتش تشویق می‌کنم.

سپس تشویق سعید راد موجب تشویق همه حضار حاضر در سالن شد.

پس از صحبت‌های سعید راد از مهدی چمران، نادر طالب‌زاده، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجتبی رحمان‌دوست، مسعود ده‌نمکی و محمد احسانی دعوت شد تا برای رونمایی از تمبر ابراهیم دیده بان انقلاب حاضر شوند. پس از رونمایی تمبر افراد دعوت شده آن را امضا کردند و هدایایی مختلف از سوی سینمای دفاع مقدس و خبرگزاری فارس به حاتمی‌کیا اهدا شد.

حاتمی‌کیا پس از دریافت هدایا و گرفتن عکس یادگاری با دوستانش بیان کرد: از همه ممنونم که در این مجلس حضور یافتند. تصور من مراسم محدودتری بود و چه خوب شد که پیش بینی این را نمی‌کردم چون باعث دلهره من می‌شد.

وی افزود: ‌نمی‌توانم بگویم چنین مراسمی نباید گرفته شود چون من نفر اول و آخر نیستم و باید کسانی که برای انقلاب و سینما کار می‌کنند معرفی شوند.

حاتمی‌کیا ادامه داد:‌ امروز صبح برای تهیه فیلم مستند سراغ هواپیماهای از کار افتاده رفتم و در آنجا اعلام کردم که برای این کار بودجه‌ای ندارم اما می‌توانم اعتبارنامه به شما تحویل دهم حتی از رئیس جمهور، اما آن‌ها به من گفتند که نیازی به نامه نیست و خود حاتمی‌کیا اعتبار است.

وی با تشکر از کسانی که این مراسم را برپا کردند، گفت: وقتی سنم زیر 40 سال بود فکرهایی برای آینده‌ام داشتم اما از یک زمانی به بعد فکر می‌کنم که دیگر آنقدرها وقت ندارم که برنامه‌ریزی کنم و باید سریع حرف‌هایم را بگویم.

حاتمی‌کیا اظهار داشت: آقا مرتضی یادمان داد که خودمان را گول نزنیم.

صحبت‌های حاتمی کیا به این جا که رسید اشک از چشمانش جاری شد و گفت: یکی از بچه‌های افغان در سوریه توسط داعش سر بریده شد و تصویر این فرد از ذهن من خارج نمی‌شود. من خجالت می‌کشم که در سوریه نبودم و از خیلی‌ها عقب بوده‌ام.

حاتمی‌کیا ادامه داد: من کار زیادی نکرده‌ام حاج قاسم نسبت به من محبت دارد که مرا می‌بیند در حالی که من خاک پای او هم نیستم. کاش آنقدر جرات و جسارت داشتم که در میان آن‌هایی باشم که در سوریه شهید شدند.

وی افزود: من خود را عقب می‌دانم وقتی می‌بینیم جبهه به این وسعت وجود دارد. چقدر حرف‌ها برای گفتن داریم و من گمان دارم عالم سینما برای حرف‌های ما غریبه است. مسئله سینما و دوستان مسئول نیست که به این مسائل بپردازند.

حاتمی‌کیا با ابراز تأسف از محصولات جشنواره سی و سوم گفت: من متأسفم که شاهد این جشنواره بودم این جشنوراه با جشنواره اصیل انقلاب ما تفاوت دارد. مخاطب من آقای ایوبی نیست که مهمان چند وقته است بلکه کسانی هستند که باید بگویم که آن انقلاب و اهدافش کجا رفته است.

کارگردان سینمای انقلاب بیان کرد: من دوست ندارم چیزی را از قبل آماده کنم و بگویم، من از غذای مجلس الهام گرفتم.

وی خطاب به رئیس انجمن دفاع مقدس گفت: آقای شرف‌الدین دعا کنید که من در بستر نمیرم.

حاتمی کیا با تشکر از همه حضار و کسانی که این مراسم را ترتیب دیده‌اند، گفت: ممنونم، شما عیدی مرا دادید.

پس از صحبت‌های حاتمی‌کیا مجری برنامه از یک سفر کربلا که هدیه جباری به خانواده حاتمی‌کیا بود، خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار