فریدونی در نطق پیش از دستور پانزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:

اختیارات شوراها را افزایش دهید

عضو شورای عالی استان‌ فارس گفت: با افزایش حدود اختیارات شوراهای شهر علاوه بر تقویت شرکت مردم در انجام فعالیت‌های مربوط به خودشان، تحقیق و توسعه و نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی در استان‌ها راحت تر می‌شود.

اختیارات شوراها را افزایش دهیدبه گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  حسن فریدونی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌های کشور در نطق پیش از دستور خود در پانزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها که امروز (پنج شنبه) در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: قطعا درایت مقام معظم رهبری در حمایت، نظارت و پشتیبانی از دولت مذاکره کننده، دولت تبدیر و امید و تایید مذاکرات توسط ایشان، چه در ژنو و چه در لوزان نقطه عطفی در حصول چنین پیروزی بزرگی بوده است و امیدواریم که ادامه مسیر با یاری و حراست از کیان جمهوری اسلامی ایران توسط تیم مذاکره کننده تا وصول توافق نهایی مکتوب با حمایت مردم قویا صورت گیرد.

وی با بیان ظرفیت‌های اجتماعی و اقتصادی موجود در استان پهناور فارس و مشکلات این استان در حوزه مدیریتی خرد و کلان گفت: استان فارس دارای 29 شهرستان، 102 شهر، 83 بخش و 204 دهستان است و منابع اقتصادی که به صورت مشخص در این استان قابل ملاحظه است، منابع کشاورزی، دامداری از جمله پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها سیکل تربیتی، معادن سنگ و فزات، صنعت ذوب آهن و فولاد و شهرک‌های صنعتی است.

فریدونی با اشاره به ظرفیت‌های مذهبی استان به آثار تاریخی این استان همچون تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم و... اشاره کرد و افزود: این استان سالیانه حجم قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند و شاه بیت طرح‌های بزرگ توسعه شهری اجرا شده در کشور و استان فارس که پروژه وزین شهر صدرا بوده که مطالعات آن از سال 1369 آغاز شده و در حال حاضر این شهر در فاصله 15 کیلومتری شمال غرب شیراز و از نقطه نظر سلامت آب و هوایی و اقتصادی و گردشگری می‌توان گفت چون نگینی در فارس می‌درخشد و تاکنون با همت شورای شهر و شهرداری در ایجاد فرصت سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و داخلی، همکاری و ارائه تسهیلات به بخش‌های پزشکی، درمانی، دانشگاهی توانسته‌اند خدمت شایانی در راستای ورود ارز به کشور و ارائه خدمات تفریحی، رفاهی، درمانی و ورزشی به مردم انجام دهد که حاصل آن اجرای پروژه‌های بزرگ به صورت منسجم و طبقه بندی شده همچون احداث مرکز پژوهش درمانی و بیمارستانی پیوند اعضای ابوعلی سینا، بیمارستان تخصصی سرطان، بیمارستان اعصاب و روان، بزرگترین پارک شهری خاورمیانه به وسعت 180 هکتار، مدرسه بین المللی محیط زیست و باغ گیاه شناسی دهکده تفریحی پارک آبی و... اشاره کرد.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌های کشور با طرح این پرسش که چرا با وجود پتانسیل مثبت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این استان نتوانسته از ظرفیت‌ها بهره لازم را ببرد، ادامه داد: چرا هنوز این استان با حجم فعالیت‌های پیشرفته باید با مشکلاتی نظیر کمبود اشتغال، کمبود آب و سوء مدیریت سازمان یافته دست و پنجه نرم کند. از جمله این مشکلات جدی که مانع رشد و ترقی استان فارس شده است، کمبود آب جهت استفاده در بخش‌های کشاورزی و دامداری و جهت نیل به خود کفایی و کاهش واردات است و این در حالی است که بیشترین دریاچه‌های دائمی کشور در استان فارس قرار گرفته و همچنین در بخش دریاچه‌های آب شیرین می‌توان به دریاچه پریشان، تالاب ارزن، دریاچه برم شور و... اشاره کرد.

فریدونی در خصوص مشکلات مربوط به حوزه اشتغال و با توجه به وجود ظرفیت‌های اقتصادی در استان فارس گفت: ظرفیت‌های اقتصادی همچون وجود مناطق اقتصادی شیراز، جهرم و پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها با صرف نظر از فرصت‌های شغلی دولتی و خود اشتغالی در استان فارس، ما همچنان با کمبود اشتغال مواجهیم و پاسخ به این پرسش‌ها را باید در عدم وجود مدیریت سازمان یافته و کارآمد واحد شهری جستجو کنیم. با یک نگاه دقیق تر به وضعیت مدیریت‌های شهری در استان، در می‌یابیم که تقسیم بندی نواحی و مرز بندی روز دنیا که به صورت جز به جز و تخصصی عمل می‌کنند، صورت نپذیرفته و سوژه‌های مدیریتی به صورت آزمون و خطا و کلی مطرح و بررسی می‌شوند. بنابراین باید وقت خود را صرف فعالیت‌های کلان در سطح ملی، مطالعه و قانون گذاری کنند و غرق در حل و فصل مسائل جزئی شوند و شوراهای شهر که مطابق با قانون اساسی وظیفه مدیریت المان‌های جوامع و نظارت بر حکم اجرای طرح‌ها و جزئیات آن را بر عهده دارد و این شورا باید از ادامه اختیارات محدود تری برخوردار شود.

وی در پایان افزود: جهت رفع این معضل با افزایش حدود اختیارات شوراهای شهر علاوه بر قوت دادن بر شرکت مردم در انجام فعالیت‌های مربوط به خودشان تحقیق و توسعه و نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی در استان‌ها راحت تر می‌شود و همچنین با تشکیل نظام نظارتی قوی باید عملکرد آن‌ها را ممیزی کرد و شوراها موظف به ارائه گزارش منظم از عملکرد خود به صورت مکتوب و ماهیانه به مراکز مربوطه شوند تا صورت جلسه اقدامات انجام شده به صورت مدون مستند سازی شده و قابل پیگیری و ارتقا باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورا ، استان فارس ، شهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.