بروجردی در همایش اقتدار هسته ای:

اشتباه 12 سال قبل در مذاکرات تکرار نمی‌شود/ فکت شیت ایرانی گویای حقایق است/ اجازه ورود به حریم نظامی خود را نمی‌دهیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که امروز در مبحث هسته ای در موضع قدرت هستیم گفت: اشتباه 12 سال قبل، دیگر در تاریخ مذاکرات هسته ای تکرار نخواهد شد، هم نخبگان و هم نمایندگان مردم و هم شورای عالی امنیت شرایط مباحث هسته ای را رصد می کنند و فرمایشات مقام معظم رهبری در این راه فصل الخطاب است.

اشتباه 12 سال قبل در مذاکرات را تکرار نخواهیم کرد / فکت شیت ایرانی گویای حقایق است/ تعهد یک طرفه نداریمبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "علاءالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همایش گرامی داشت دانشجویی روز ملی فناوری و اقتدار هسته ای که عصر امروز در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد گفت: مستحضر هستید که سابقه فعالیت های هسته ای در ایران اسلامی بیش از نیم قرن است.  
 
وی افزود: در سال 1337 اولین کرسی تدریس دانش هسته ای در دانشگاه تهران راه اندازی شد و اولین راکتور هسته‌ای که آمریکایی ها در ایران ساختند در دهه 40 است که به راکتور 5 مگاواتی و با نام امیرآباد شمال وجود داشت.
 
بروجردی متذکر شد: بنابراین ما از یک چنین عمر تاریخی در این فناوری برخوردار هستیم  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اظهارات اخیر مقام معظم رهبری مبنی براینکه برخی از کشورها عنوان می کنند که شما دانش هسته ای دارید و بسیاری از کشورها علاقه مند به این فناوری هستند گفت: در این رابطه مقام معشم رهبری فرمودند که بفرمایید داشته باشید چرا که دانش هسته ای چیزی نیست که در اختیار کسی قرار دهند.

وی با اشاره به خاطرات دکتر اکبر اعتماد، بنیانگذار سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اکبر اعتماد امروز لندن نشین است اما حمایت می کند که قابل ملاحظه است.
 
بروجردی در ادامه بیان داشت: در همه مذاکراتی که قبل از انقلاب ایران با آمریکا، انگلیس و فرانسه و آلمان انجام داد این کشورها حاضر نشدند دانش را در اختیار ایران بگذارند و گفتند ما نیروگاه می سازیم و در این رابطه قرارداد بستند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: نیروگاه بوشهر 1 و 2 را قرار شده بود آلمان ها بسازند و نیروگاه دار خمین را قرار شده بود فرانسوی ها در خوزستان طراحی کنند که کردند و همانند تمام کشورها که نیروگاه می سازند در ایران هم ساختند ولی این ساخت نیروگاه ها ارزش ندارد چرا که علم نیست، دانش نیست. 

وی تاکید کرد: ما در سر دو انتخاب قرار داشتیم یا تسلیم شویم و یا براساس آموزه جاودان حضرت امام بایستیم و به مطالبات خود پافشاری کنیم.
 
**آمریکا هنوز هم بمب های هسته ای جدید می سازد و امتحان می کند 

بروجردی با بیان این که یکی از موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه هسته ای این است که هیچ کشوری این دانش را در اختیار ایران نگذاشت گفت: هوش ملت ما و دانشمندان و متخصصین ما و عنایات الهی موجب شد ما در این جهت که بسیار دانش پیچیده و سختی حرکت کنیم و ادامه مسیر بدهیم.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی در رابطه با این موضوع ادامه داد: ما در واقع این دانش پیچیده را دنبال کردیم و حتی سانتریفیوژها را در بازار سیاه و حتی برخی نمونه های سانتریفیوژها را به دست آوردیم تا این که سازمان منحوس منافقین گزارش دادند که ایران در نطنز به دنبال ساخت بمب هسته ای است، این در حالی بود که ما از روز اول هیچ گامی را فراتر از npt برنداشته بودیم.  
 
وی در ادامه تاکید کرد: هم چنین در واقع اگر عهدنامه های NPT هم نبود بدون تردید باز هم مقام معظم رهبری همین فتوا را درباره ممنوعیت بحث هسته ای می دادند.
 
بروجردی  افزود: مگر می توان مثل آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی با وجود بمب هسته ای ده ها هزار نفر را کشت که این کشور نه تنها هیچ گاه در این رابطه عذرخواهی نکرد بلکه همین امروز هم بمب های جدید می سازد و امتحان می کند.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه بیان داشت: براساس ماده 6NPT کشورهای دارنده بمب هسته ای باید بروند به طرف کاهش، امروز هم آمریکایی ها بمب های هسته ای جدید می سازند و آزمایش می کنند و اگر قرار باشد یک محکمه جهانی تشکیل شود اولین متهم آمریکاست و محکوم است.
 
وی در ادامه با اشاره به زمینه های متهم کردن جمهوری اسلامی در موضوع هسته ای متذکر شد: وقتی سانتریفیوژها از بازار سیاه کشورهای سازنده بمب خریدار می شود بعدها که آن را تست می کنند تا 50 الی 60 درصد جواب مثبت می دهد که به همین ترتیب ما را متهم می کند.
 
**به هیچ کشوری اجازه ورود به حریم نظامی خود را نمی دهیم 

بروجردی با تاکید براینکه به هیچ وجه به آمریکا، اروپا و آژانس اجازه ورود به حریم نظامی خود را نخواهیم داد تصریح کرد: این تحقیر تاریخی را فراموش نمی کنیم که در مذاکرات هسته ای تهران در 12 سال قبل وزرای خارجه سه کشور اروپایی به ویژه جک استروا و وزیر خارجه انگلیس در مقابل درخواست منطقی جمهوری اسلامی ایران که 20 دستگاه سانتریفیوژ برای کار حقیقاتی می‌خواست می گفتند اجازه دو دستگاه هم نخواهیم داد این موضوع هم در اسناد وزارت خارجه ما و هم در کتاب خاطرات جک استروا آمده است  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: وقتی دو سال قبل جک استروا به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس به تهران آمد و در دیداری که با من داشت این موضوع را به آن یادآوری کردم و گفتم یادتان هست با تکبر به ما می گفتید اجازه ساخت دو دستگاه سانتریفیوژ هم به شما نمی دهیم، که امروز 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ نصب شده داریم؛ برنده و بازنده این بازی چه کسی بوده است جک استروا در مقابل این سوال هیچ جوابی نداد و سر خود را به پایین خم کرد.  
 
وی در ادامه با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره "نرمش قهرمانانه" گفت: تفسیر ساده فرمایش رهبری این است که برخلاف 12 سال قبل امروز در موضع قدرت هستیم و به طور بومی از استخراج اورانیوم تا تولید کیک زرد را تزریق گاز و غنی سازی را در اختیار داریم و حق انتخاب با ماست.
 
**تیم هسته ای مورد تایید رهبری است 
 
بروجردی در ادامه با بیان این که آستانه تحمل نخبگان ما باید بیشتر باشد و مسائل و دشمن را رصد کنند اظهار داشت: بنا به فرمایش امام و رهبر انقلاب باید هر چه فریاد داریم بر سر آمریکا بکشیم چرا که تیم مذاکره کننده هسته ای مورد تایید رهبر معظم انقلاب است و این یک میدان جنگ است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان این که طرف غربی اگر بخواهد تحریم ها را علیه ایران ادامه دهد دولت را مکلف خواهیم کرد تا همه تعهدات خود را کنار بگذارد تصریح کرد: این جاده دو طرفه است و ما تعهد یک طرفه نداریم.
 
وی تاکید کرد: به مجرب اجرای توافق نهایی همه تحریم ها باید یک جا برداشته شود و این بود که این جمله ما را روس ها هم نیز تکرار کردند.
 
بروجردی در ادامه بیان داشت: قطع نامه ها علیه ایران غیرقانونی بوده و در واقع سواستفاده سیاسی از قدرتی است که این ساختار ظالمانه به 5 کشور داده است که می توانند درباره هر چیزی حتی جنگ و حمله نظامی تصمیم بگیرند.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به این که امروز در بحث هسته ای در موضع قدرت قرار داریم متذکر شد: اشتباه 10-12سال قبل را دیگر در تاریخ مذاکرات هسته ای ما تکرار نخواهد شد.
 
وی تصریح کرد: هم نخبگان و هم نمایندگان مردم و هم شورای عالی امنیت شرایط مباحث مذاکرات هسته ای را رصد می کنند و فرمایشات مقام معظم رهبری هم در این راه فصل الخطاب است.
 
بروجردی با بیان این که دستاوردهای هسته ای ارزشمند حتما باید محفوظ بمانند به سوال دغدغه نخبگان درباره کاهش سانتریفیوژها اشاره کرد و گفت: این مسئله از آن عرصه هایی است که باید به آن اعتماد کنیم.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه بیان داشت: ما حتما نیازمند یک حرکت جهشی رو به جلو هستیم و باید بر روی نسل نوین سانتریفوژ کار کنیم و به همین دلیل بررسی سانتریفیوژ IR8,4, 5, 6 کار کردیم و برهمین اساس تیم مذاکره کننده ما گفتند تحقیق و توسعه باید باقی بماند و اتفاقا نشریات صهیونیستی این را یک خطر برای آینده نامیدند.
 
وی در ادامه بیان داشت: ما براساس ماده 4 معاهده NPT حق داریم مادون بمب هسته ای که خط قرمز ما نیز است در هر سطحی غنی سازی کنیم و دست یافتن به غنی سازی 20 درصد نیز بر همین اساس و برای تامین نیاز 8 هزار بیمار سرطانی به رادیو دارو بوده است.
 
بروجردی با اشاره به بیانیه سوئیس تصریح کرد: در این رابطه فعلا صحبت بر سر کلیات است و از این به بعد که کار به الزام حقوقی می رسد ما باید در این رابطه که بسیار مهم است باید بدانیم چه کار قرار است بکنیم.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: برای ما فصل الخطاب بیانات رهبری است و در کنار اعتمادی که به تیم مذاکره کننده هسته ای مان داریم، بدبینی بسیار بالایی نیز نسبت به آمریکا که شیطان بزرگ است داریم.
 
وی در ادامه با بیان این که قرار است فکت شیت ایرانی منتشر شود گفت: فکت شیت ایرانی گویای حقایق است؛ این نیز یک سیاستگذاری جدید بوده که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید به دغدغه های دلسوزان توجه شود و دعوت شوند و نقطه نظرات آن ها لحاظ شود که حتما این اتفاق خواهد افتاد.

 انتهای پیام/

برچسب ها: کمیسیون ، امنیت ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار