سردار دهقان در کنفرانس امنیتی مسکو:

دولت عربستان با حمله به یمن زمینه فروپاشی خود را فراهم کرده است

سردار دهقان طی سخنانی در کنفرانس بین‌المللی امنیتی مسکو 2015 دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون امنیت بین المللی و موضوعات مرتبط با آن را تشریح کرد.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار دهقان در کنفرانس امنیتی مسکو  2015 طی سخنانی دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون امنیت بین المللی و موضوعات مرتبط با آن را تشریح کرد.

متن سخنرانی دکتر حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امنیتی مسکو2015 به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب / رئیس – حضار محترم
خوشوقتم كه پس از سالی دوباره توفیق دیدار همكارانم را از كشورهای مختلف در این كنفرانس با اهمیت پیدا كردم و مایلم در آغاز تشکر و سپاس خود را از جناب آقای ژنرال سرگئی شایگو بابت دعوت میزبانی این کنفرانس اعلام نمایم .

1-مهمترین پیام اینجانب در كنفرانس سال گذشته آن بود كه جریانات تروریستی از فرایند تهدیدات امنیتی محدود به سمت ایجاد ساختارهای نظامی منظم در حال گذار هستند ، لذا نیروهای نظامی باید مسئولیت مقابله با این جریانات سازمان یافته تروریستی را بر عهده گیرند. همچنین به دولتهای حامی هشدار دادم كه حمایت از این گروههای جنایتكار كه به هیچ یك از اصول انسانی و اخلاقی معتقد و پای‌بند نیستند؛  ثبات و امنیت آنها را نیز به خطر خواهد انداخت ؛ مزید بر آن امكان همزیستی مسالمت‌آمیز و همكاری و تعاملات سازنده شما با همسایگان و كشورهائی كه امروز از طریق این گروههای تروریستی امنیت آنها را تهدید می‌كنید را اگر نگوئیم غیرممكن ، قطعاً بسیار دشوار خواهد كرد .
 
2-امروز با كمال تأسف باید اعلام كنم كه دولتهای حامی داعش و سایر گروههای تكفیری كه برنامه‌های آنها در سوریه و عراق به نتایج دلخواه نرسیده بجای اصلاح رفتار گذشته خود در حال برنامه‌ریزی برای : آموزش، سازماندهی مجدد و لجستیك ویژه‌ای هستند كه به مرور این نیروها را به افغانستان (كه خاستگاه اولیه آنها بوده و دروازه ورودی به آسیای میانه محسوب می‌شود) و قفقاز ، آسیای مركزی ، هند ، غرب چین و حتی اروپا منتقل نمایند؛ نمونه‌های محدودی از فعالیتهای نظامی آنها را در آسیای مركزی و قفقاز شمالی شاهد هستیم . این خطر با توجه به تداوم چالش‌های موجود می تواند موجب شعله‌ور شدن مجدد آتش جنگ و خونریزی در آسیای مركزی، قفقاز جنوبی و شمالی، و تقویت حضور قدرتهای فرصت‌طلب و تشدید نگرانیها شود.

 در حال حاضر علاوه بر طالبان و القاعده كه از گذشته در افغانستان و بخشی از پاكستان حضور داشته‌اند شاهد توسعه وضعیت داعش در این دو كشور بویژه در افغانستان هستیم.
 
3-راهبرد جدید آمریكا  و ‌رژیم صهیونیستی و اقدامات ناآگاهانه لکن عامدانه تعدادی از كشورهای مرتجع منطقه بیانگر برنامه استفاده از ظرفیت گروههای تروریستی تكفیری نظیر داعش ، طالبان و ... برای ایجاد توازن سیاسی امنیتی و بر هم زدن ژئوپلتیك منطقه است. این كشورها تلاش دارند تا شكستهای سیاسی و نظامی خود را با راه‌اندازی جنگهای نیابتی و دادن صبغه ایدئولوژیك و قومی جبران نمایند. من هشدار می‌دهم بی‌تفاوتی نسبت به این رفتارهای هدفمند كه از خطاهای ادراكی راهبردی آنها نشأت می‌گیرد جریانی فاجعه‌ بار و بدون پایان برای همگان خواهد بود . دولتهای مستقل و آزاد باید با همكاری و ایجاد جبهه مقاومت بصورت فعال در مقابل این فزون خواهیها و همه كسانی كه می‌خواهند برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از زور، تفنگ، جنایت و قتل عام استفاده كنند؛ ایستاده و اجازه ندهند كه این جریانات با دخالت‌های نظامی و حمایتهای تروریستی به اهداف نامشروع خود برسند.
 
4-امروز بر همگان روشن شده است كه آنچه در سوریه می‌گذرد یك فاجعه انسانی است كه گروههای تروریستی نظیر جبهه النصره و داعش با حمایت و دخالت خارجی مسبب اصلی آن هستند. وقت آن رسیده كه كشورهای به زعم خود متمدن بیش از این اسیر ادراكات قبیله‌ای و موروثی دوران جاهلیت نشوند و از فرآیند گفتگوهای سوری – سوری حمایت كنند تا كشور و مردم سوریه از محنت و رنج نجات یابند و منطقه به سمت آرامش حركت كند. خوشبختانه دولت ومردم عراق در سایه انسجام داخلی ، تحت زعامت مرجعیت دینی و با درك عمیق از خطر داعش و تروریزم، علیرغم سنگ‌اندازیهای آتش‌افروزان منطقه‌ای به پیروزیهای تعیین كننده دست یافته وموفق خواهند شد خطر تروریزم تكفیری را از خود و منطقه برای همیشه دور سازند. حمایت جهانی از دولت وملت عراق در روند پاكسازی این جریان ، امری مهم وتعیین كننده می باشد .

5-یـمن، امـروز درگیـر تهاجـم نظامـی جـنایتكارانه محور سعودی – آمریكایی- صهیونیستی است این جریان كه با دخالت نظامی خود در سال 2009 و پس از آن علیرغم تمامی تلاشهای توطئه آمیز  سیاسی – امنیتی تاكنون موفق نگردیده حركت انقلابی مردم و ارتش یمن را برای جابجایی آرام قدرت و ایجاد كشوری آزاد و مستقل به شكست بكشاند، می‌خواهد با دخالت نظامی به این مهم نائل گردد.

 اینجانب به صراحت اعلام می‌نمایم دولت عربستان كه با چراغ سبز آمریكا و اسرائیل و اطلاع همكاری برخی كشورهای منطقه اقدام به این تجاوز نظامی كرده نه تنها موفق به كسب اهداف نامشروع خود در یمن نخواهد شد بلكه زمینه فروپاشی خود و قبول شكستهای غیرقابل جبران را فراهم آورده و سرنوشتی مشابه صدام در انتظار آنها خواهد بود. دولت عربستان باید بداند كه با حمایت‌های مالی، آموزشی، لجستیكی از جریانات تكفیری و تروریستی در سوریه، عراق، افغانستان، آسیای مركزی و قفقاز و همچنین تجاوز وحشیانه به یمن و جلوگیری از ارسال كمك‌های اولیه و انسان دوستانه نمی‌تواند به كشور مهمی در منطقه تبدیل گردد. این دولت وقتی كشوری مهم و قابل اعتماد در منطقه وجهان خواهد بود كه از خاستگاه مشروعیت خود به عنوان كلیددار خانه خداوند كه مورد احترام همه ادیان ابراهیمی می‌باشد، محور وحدت مسلمانان و عامل نزدیكی كلیه فرق دینی به یكدیگر گردد.

  عملیات هوائی عربستان در یمن با استفاده از بمبهای سنگین و آتش‌زا و آتش ‌پُرحجم توپخانه از زمین، دریا و هوا منجر به كشتار بی‌گناهان و از بین بردن زیر ساختهای آن كشور  شده و آنچه اتفاق افتاد و همچنان ادامه دارد مشابه جنایاتی است كه رژیم صهیونیستی با تخریب منازل و زیر ساختها و كشتار انسانهای بی‌گناه در غزه انجام داد.

  موضع قاطع كشور من توقف فوری و بی‌قید و شرط دخالت نظامی ، توقف درگیریهای داخلی  در یمن ، شكل‌گیری دولتی فراگیر در سایه گفتگوهای یمنی – یمنی بدون دخالت خارجی است. پیشنهاد می‌كنم كشورهای شركت‌كننده در این كنفرانس با همفكری و مشورت علاوه بر اتخاذ مواضع قاطع و شفاف نسبت به تهیه یك برنامه هماهنگ برای توقف هر چه سریعتر حملات نظامی وحشیانه عربستان اقدام نمایند. 
 
6-من به عنوان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران صریحاً اعلام می کنم :

ـ ایران قدرتمند عامل ثبات و برقرار کننده امنیت در منطقه تاکنون تمام تلاش و توان خود را جهت حفظ ثبات و امنیت منطقه بکار گرفته و دراین مسیر با پذیرش مسئولیت به ندای مردم و  دولت ها ، درمقابله با جریانات تکفیری ـ صهیونیستی و تروریستی پاسخ داده است.
ـ وحدت، یکپارچگی وتمامیت  ارضی کشورهای دستخوش فعالیت های تروریستی به عنوان یک اصل غیر قابل خدشه مورد توجه ماست  و به خواست  و اراده مردم برای انتخاب سرنوشت خود احترام می گذاریم.

ـ با دخالت های نظامی کشورهای منطقه و  فرا منطقه ای در کشورهای همسایه و یا تحریک ، آموزش ، سازماندهی و پشتیبانی از جریانات تروریستی مخالفیم. و این گونه دخالتها را به نفع ثبات و امنیت  وهم راستای با منافع مردم ، حاکمیت و استقلال  سیاسی این کشورهابه حساب نمی آوریم.

ـ جریانات تکفیری ـ تروریستی هیچ نسبتی با افکار وعقاید اسلام نداشته و به عنوان پیاده نظام آمریکا و اسرائیل و کشورهای مرتجع،جنگهای نیابتی را درکشورهای اسلامی به راه  انداخته اند.

7-ایجاد و گسترش ارتشهای سایبری و تسلط یكجانبه آمریكا بر فضای مجازی ، تهدیدی جدی برای امنیت جهانی محسوب می شود . امروزه شاهد توسعة روز افزونِ و فراگیر علوم و دانش در این حوزه هستیم. باید مراقب خطراتی باشیم كه ممكن است از این طریق كشورها را تهدید ‌كند. بخشی از این تهدیدات در صورت وقوع، فجایعی بالاتر از جنگهای جهانی اول و دوم ایجاد خواهد كرد. لزوم تشكیل كمیته‌های حقوقی در سازمان ملل و نهادهای قضائی جهانی برای مقابله و مجازات افراد و دولتهائی كه از این روشها برای خدشه‌دار كردن استقلال سیاسی و ایجاد فضای رُعب و وحشت در میان سایركشورها استفاده  می نمایند ، ضرورتی انكارناپذیر است. از طرفی  بی‌دفاع بودن سیستم‌های نظامی، هسته‌ای ، پزشكی ،‌ مالی و ... در مقابل حملات سایبری نیز آشكار شده است . امیدوارم كه این كنفرانس آمادگی توجه و كار بر روی این مهم را داشته باشد.

8-مایلم با توجه به مجموعه تهدیداتی كه بر شمردم از توسعه همكاریهای دفاعی چند جانبه میان ایران ،‌چین ،‌روسیه و هند در مقابل حركت هدفمند توسعه ناتو به شرق، استقرار سپر موشكی در اروپا و تمركز جدی‌تر ارتش آمریكا در جنوب و شرق چین به همراه حركت جریانات تكفیری به سمت مناطق حساس و با اهمیت آسیای مركزی و قفقاز حمایت و آمادگی خود و كشورم را برای شروع رایزنی و همكاری اعلام نمایم .
 
9-رئیس وحضار محترم :
اجازه می خواهم در خصوص فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز اعلان نمایم:

دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران مستند به گزارش‌های نهادهای امنیتی خود و جاسوسی و مدرك سازی منافقین ، پرونده‌ای را برعلیه كشور من در آژانس شكل دادند و با اعمال نفوذ آنرا به شورای امنیت ارجاع نمودند.

 در طول دهه گذشته با توجه به تمامی بررسیها و گزارش‌هائی كه توسط آ‍ژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده هیچ مدركی دال بر انحراف ایران از مسیر كسب فناوری و پژوهشهای صلح آمیز هسته‌ای وجود ندارد. ما در یك سال ونیم گذشته برای نشان دادن حسن نیت و ناروا بودن اتهام وارده به ایران و اطمینان بخشی جهانی و پوچ و بی پایه بودن اتهامات وارده با منطق ،استدلال و عقلانیت با كشورهای 1+5 وارد مذاكره شدیم و همكاریهای خود را با آژانس ادامه داده ایم.

تداوم مذاكرات میتواند مبنائی برای تنظیم توافق جامع و پایان دادن به این پرونده ساختگی باشد. البته این به معنای اجازه دست اندازی  به استقلال سیاسی و هویت مستقل نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای ایجاد نظمی در جهان است كه كلیه كشورها با استقلال سیاسی در آن مشاركت و از آن پاسداری نمایند. ما سیاستهای متناقض آمریكا را عامل اصلی تهدید برای بنیانهای وحدت جهانی می‌دانیم. این تناقضات با اصل توسعه ارتباطات ، جهانی شدن  و اولویت اندیشه بر توسعه طلبی نظامی و جغرافیایی و دخالت در امور داخلی كشورها مغایر و عامل بازدارنده‌ای برای برقراری صلح و همكاریهای بین‌المللی می‌باشد.

   در خاتمه اجازه می‌خواهم با تأكید مجدد بر توجه بیشتر این كنفرانس به پیشنهادهای ارائه شده و تلاش برای اجرائی كردن آنها مراتب قدردانی و مجددا" تشكر خود را از ژنرال شایگو وزیر محترم دفاع روسیه و سایر همكاران ایشان در برگزاری این كنفرانس سودمند اعلان نمایم.  

متشكرم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار