ساجدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

صدور قطعنامه در آینده یمن تاثیری ندارد

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: بعد از حادثه 11 سپتامبر و حمله آمریکا به عراق تقریبا سازمان ملل به حاشیه رفت و فقط از آن استفاده ابزاری می‌شود.

صدور قطعنامه در آینده یمن تاثیری ندارد
«محمد ساجدی» در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در رابطه با درخواست بان‌کی مون مبنی بر آتش بس فوری در یمن اظهار اشت: این درخواست تاثیر خاصی بر این جنگ ندارد.

وی تصریح کرد: بعد از حوادث یازده سپتامبر و حمله آمریکا به عراق   تقریبا سازمان ملل به حاشیه رفت و فقط از آن استفاده ابرازی می‌شود، در نتیجه درخواست «بان‌کی مون» مبنی بر آتش بس نه تنها تاثیری در حل معادلات ندارد، بلکه احتمالا در خنثی بودن آن کمک می‌کند.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه بیان کرد: البته اگر عربستان تحت فشار بین‌المللی از بمباران یمن خودداری کند، این اظهارات بان کی مون می‌تواند به این مسئله کمک کند، ولی از آن‌جا که  سازمان ملل جایگاه خاص و تاثیرپذیری ندارد، کشورهای اسلامی، سازمان کنفرانس اسلامی، ایران و حتی کشورهایی مثل روسیه و چین بسیار تعیین کننده خواهند بود.

ساجدی گفت: استنباطم بر این است که عربستان به دلیل تنگنایی که در آن گرفتار شده و برای خروج از این باتلاق درصدد است به نوعی خود را کنار بکشد و دنبال یک راه حل مشروعی می‌گردد، بنابراین راه حل چهار ماده‌ای که ایران پیشنهاد داده و اگر عربستان از عقلانیت برخوردار باشد، می‌تواند آن را گوش کند و از این بحران خارج شود.


ساجدی در ادامه با اشاره به صدور قطعنامه علیه انصارالله توسط شورای امنیت گفت: عربستان با یک لابی مثل اردن و آمریکا در صدد است به نوعی به مبارزه با مخالفین خود بپردازد.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: ریاض ناراحت خروج یمن از سیطره‌ خویش است، بنابراین اردنی‌ها پیشنهاد و عربستانی‌ها هزینه و دوستان آمریکا و غربی هم از این قضیه حمایت می‌کنند، البته این قطعنامه‌ها در ‌آینده یمن تاثیری نخواهد داشت، در دنیای امروز با زور و قدرت هیچ  چیزی حل نمی‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها پس از 35 سال تحریم اکنون در صدد مذاکره با ما هستند، بنابراین، این راه فقط انصار الله را تقویت بیشتر می‌نماید، اگرچه از موانع صعب العبوری عبور می‌کنند ولی تغییری در حل معادلات منطقه بخصوص یمن انجام نخواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار