تد کروز: ۱+۵ و ایران باید مفاد چارچوب توافق هسته‌ای را منتشر کنند

سناتور جمهوری خواه کنگره با ارسال نامه‌ای برای «جان کری» خواستار انتشار مفاد تفاهم لوزان از سوی ایران و کشورهای عضو ۱+۵ شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛  «تد کروز» -- سناتور جمهوری خواه -- با ارسال نامه‌ای برای «جان کری» وزیر خارجه آمریکا خواستار انتشار مفاد تفاهم لوزان شد. 

در متن این نامه --که در پایگاه اینترنتی کروز منتشر شده -- آمده است: «ضرب الاجل چارچوب توافق گروه ۱+۵ و ایران سپری شد. به نظر می‌رسد اجماع درباره توافق صورت گرفته باشد؛ اما اجماع درباره مفاد حقیقی این توافق از جمله مفاد مهم آن –وسعت برنامه اتمی جاری ایران، میزان رژیم راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی و برنامه رفع تحریم‌های ایران در ارتباط با برنامه اتمی آن هم در آمریکا و هم در جامعه بین المللی -- مشاهده نمی‌شود.» 

وی افزود: وزارت خارجه فکت شیتی (برگه نکات کلیدی) را درباره طرح اقدام مشترک دوم آوریل ۲۰۱۵ (۱۳ فروردین) منتشر کرد؛ اما تاکنون اختلاف‌های درباره مفاد کلیدی چارچوب مشخص شده است. 

وی ادامه داد: «نه تنها این فکت شیت از طرف گروه ۱+۵ و یا دولت ایران تایید نشده است، بلکه در تضاد با فکت شیت‌ها و یا بیانیه‌های منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا، ایران و فرانسه نیز هست.» 

وی اضافه کرد: «همانطور که می‌دانید، نبود تایید کنگره، یا به شکل تصویب سنا به عنوان یک معاهده و یاتبدیل به قانون در دو مجلس کشور، سبب خواهد شد هرگونه توافقی که دولت اوباما با ایران امضا کند، دولت‌های آتی آمریکا الزامی به پایبندی به آن نداشته باشند.» 

وی در پایان این نامه نوشت: بنابراین ما از تمامی اعضای گروه ۱+۵ و ایران می‌خواهیم مفاد کلی چارچوب توافق مشترک را که درباره آن توافق کرده‌اند، علنی کنند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار