عراقچی در دانشگاه علامه:

بحث‌هایی که از طرف منتقدین مطرح می‌شود دغدغه‌های جدی است/ هیچ وقت از غربی ها نخواستیم حق غنی سازی را برای ما به رسمیت بشناسند

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: بحث‌هایی که از طرف منتقدین مطرح می‌شود دغدغه‌های جدی است که مربوط به جزییات مذاکرات و بازگشت تحریم‌ها است البته ایرادات دیگر بنا به ناکافی بودن اطلاعات بوده است.

بحث‌هایی که از طرف منتقدین مطرح می‌شود دغدغه‌های جدی است/ هیچ وقت از غربی ها نخواستیم حق غنی سازی را برای ما به رسمیت بشناسندبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، «سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه صبح امروز (دوشنبه)در نشست مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی، رویکردهای منتقد و موافق که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با اشاره به توافقات صورت گرفته در لوزان سوئیس اظهار کرد: ما توافقی نداشتیم و در آخر ماه جولای و شاید زودتر توافقی در یک مرحله انجام شود.

وی در ادامه افزود: بیانیه مطبوعاتی سوئیس مجموعه‌ای از راه حل‌هاست که هنوز توافقی صورت نگرفته و ما شاخص‌ها را در رسیدن به یک توافق مشخص کرده‌ایم.

عراقچی با بیان اینکه در بحث غنی سازی راکتور آب سنگین اراک و موارد دیگر به راه حل‌هایی رسیدیم که باید مکتوب شود البته کار سختی است؛ گفت: ممکن است زیاده خواهی‌هایی از طرف آن‌ها اعلام شود و یا مذاکرات به طول بینجامد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تاکید براینکه اگر آمریکا استراتژی‌اش را در مذاکرات به ما تحمیل کرده بود کنگره دیگر به میان نمی‌آمد و در رابطه با بیانیه مشترک موافق بود و هیچ‌گاه 47نماینده آمریکا به رهبر ایران نامه نمی‌نوشتند که کاری غیرمعمول در روابط بین‌الملل است، گفت: بحث‌هایی که از طرف منتقدین مطرح می‌شود دغدغه‌های جدی است که مربوط به جزئیات مذاکرات و بازگشت تحریم‌هاست البته ایرادات دیگر بنا به ناکافی بودن اطلاعات بوده است.

وی اظهارداشت: دوستان منتقد معتقد هستند که در دستاوردهای کلان خدشه‌ای وجود نداشته و ما آنچه که به عنوان خواسته‌های کلان مد نظر داشتیم، ایرادی وارد نیست و باید در برخی از ابعاد توافق و برداشته شدن تحریم‌ها حواسمان باشد که در زمان مکتوب شدن جزییات نقطه ضعفی وجود نداشته باشد و مقام معظم رهبری در سخنرانی آخر خودشان اشاره کردند که خطوط کلی و قرمز را به دولت فرموده‌اند و انتظار دارند آن خطوط کلی رعایت شود.

عراقچی با اشاره به این که نگاه اشتباهی نسبت به مذاکرات وجود دارد، تاکید کرد: بعضی‌ها معتقدند ما به خاطر تحریم‌ها وارد مذاکرات شدیم که این نگاه درست نیست بلکه ما در عرصه مذاکرات هسته‌ای به آنچه که می‌خواستیم رسیده‌ایم و می‌خواستیم این‌ها را تصویب کنیم و مورد شناسایی بین‌الملل قرار گیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به این که هدف اول ما در مذاکرات این بود که در یک آوردگاه اراده بین ما و کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا، ما اراده خودمان را به طرف مقابل تحمیل کنیم.

وی افزود: آن‌ها معتقد بودند که ما نباید غنی سازی داشته باشیم و ما در مقابل پاسخ دادیم که ما غنی سازی می‌کنیم نه به این دلیل که نیاز داریم بلکه غنی سازی حق ما است.

عراقچی با بیان این که حق غنی سازی حق مسلم کشورها است گفت: قرار نیست کسی حق غنی سازی را برای ما به رسمیت بشناسد و هیچ وقت از غربی‌ها نخواستیم که حق غنی سازی ما را به رسمیت بشناسند زیرا این حق برای ما وجود دارد چه آن‌ها بشناسند و نشناسند و بعد ما از آن‌ها خواستیم که در مقابل این حق ما احترام بگذارند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: 10 سال اختلاف بر سر این بود که ما غنی سازی را تعلیق نمی‌کنیم اما با این وجود غنی سازی نیاز فوری ما نبود.

وی با تأکید بر اینکه در این نبرد ده ساله ایران حرف خودش را غالب کرده، افزود: آن‌ها تحریم‌هایی را بر علیه ما تصویب کردند و قطعنامه‌هایی را علیه ایران صادر کردند و ایران را تهدید نظامی کردند و آن‌ها بودند که اعتراف کردند که باید با ملت ایران به زبان کرامت صحبت کنند و همچنین اعتراف کردند که اگر ما می‌توانستیم صنعت غنی‌سازی ایران را از بین ببریم، پیچ و مهره‌ای از آن باقی نمی‌گذاشتیم.

عراقچی گفت: بزرگ‌ترین سوال از آمریکایی‌ها پس از توافق ژنو این بود این است که چرا حق غنی‌سازی ایران را پذیرفتند و این خواست ما بود و نشان دادیم که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مقاومت کند و زیر بار حرف زور نرود و این موضوع است که ایران را قدرتمند کرده است و سلاح هسته‌ای نقشی ندارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تأکید بر این که خواسته دوم ما در برنامه هسته‌ای این بود که برنامه هسته‌ای ایران که تهدید علیه صلح امنیتی بین‌المللی تلقی می‌شود به یک برنامه عادی تبدیل شود، افزود: کشورهای دیگر ممنوع بودند که با ما همکاری هسته‌ای داشته باشند و حتی قطعه‌ای به ما تحویل دهند اما این تبدیل به همکاری هسته‌ای کشورهای دیگر با ایران می‌شود.

وی با بیان اینکه توافق اگر نهایی شود فصلی در مورد همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران وجود دارد، گفت: در یک پروسه 10 الی 15 ساله ما به یک کشوری که دارای غنی‌سازی صنعتی است، تبدیل خواهیم شد که دارای پیشرفته‌ترین ماشین‌ها است و همچنین از نظر بین‌الملل مشروعیت دارد.

عراقچی با اشاره به این که برنامه ایران تصویب شده تا ادامه کار در نطنز و با وجود 5 هزار ماشین و با یک محدودیت 10 ساله بیان کرد: غنی‌سازی ما باید قابلیت صنعتی داشته باشد و رهبری به روشنی تعیین کرده‌اند که باید غنی‌سازی آینده صنعتی داشته باشد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه تحقیق و توسعه آینده صنعتی غنی‌سازی را تأمین می‌کند و تیم‌های Rand dey نمی‌توان غنی‌سازی کرد و اگر همان 190 هزار سو مدنظر باشد که هست، آینده غنی‌سازی ما را ماشین‌های IR1 تأمین نمی‌کنند و اگر ما می‌خواستیم در این مسیر حرکت کنیم باید ماشین‌های IR6 و IR8 را وارد می‌کردیم.

وی با اشاره  به اینکه نباید ناراحت باشیم که چرا ده هزار ماشین IR1 به انبار رفته است، گفت: یکی از اصلی‌ترین بحث‌ها ادامه آر اند دی بود، ماشین‌های IR8 ما که ماشین‌های ایده‌آلی هستند بدون 1+5 و تحریم‌ها تا چند سال دیگر هم برای ما ماشین نمی‌شود و روند تحقیق و توسعه‌اش طولانی است و به یک زمان 10 ساله نیاز دارد تا بتوانیم به تولید انبوه برسیم.

عراقچی اظهارداشت: آنچه که در توافق خواهد بود این است که نهایتاً آر اند دی ادامه پیدا کند و با چشم‌اندازی که در مذاکرات وجود دارد حتماً در فاصله 10 ساله که محدودیت تولید تمام می‌شود، در این زمان آر اند دی هم تکمیل شده است و بعد از آن ما به یک ظرفیت غنی‌سازی یک میلیون سوخت خواهیم رسید.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به این که مدتی قبل اوباما در مصاحبه خود مطرح کرد که راکتور آب سنگین اراک را نخواهیم پذیرفت، گفت: در طول مذاکرات آن‌ها حتی حاضر نبودند اسم آب سنگین را بیاورند و می‌گفتند راکتوری که آژانس به آن می‌گوید IR40 و این را اگر مقایسه کنید با مصاحبه کری در لوزان که گفت راکتور آب سنگین اراک و چرا آن‌ها با این مخالف بودند چون راه رسیدن به بمب بود.

وی با بیان این که اگر راکتور آب سنگین ما در اراک کامل بشود و شروع به کار کند، در سال حدود 10 کیلو پلوتونیوم تولید می‌کند و به خاطر همین از آن می‌ترسند، افزود: اراک را که با قابلیت صلح آمیز می‌توان حفظ کرد اما با تغییراتی که قلب آن را عوض کرد به صورتی که میزان پلوتونیوم به زیر یک کیلو آید و دانشمندان ما این را طراحی کردند و این یکی از بزرگ‌ترین افتخارات ما است.

عراقچی با اشاره به این که در توافق ژنو می‌گفتند باید نگرانی‌ها نسبت به راکتور اراک برطرف شود و با تعطیل شدن نگرانی‌ها برطرف می‌شود، گفت: ساعت‌ها بحث انجام دادیم و ما اصلاً این موضوع را در لوزان قبول نکردیم و پس از مدتی گفتند آن را جمع کنید و آب سبک راه‌اندازی کنید و بعد پیشنهاد دادند که هم آب سنگین و هم آب سبک داشته باشیم اما پس از بررسی این ایده را قبول نکردیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای بیان کرد: آن‌ها گفتند ما یک میلیون دلار به متخصصینی در آمریکا داده‌ایم که آب سنگین و آب سبک در کنار هم داشته باشید اما پس از بررسی متوجه شدیم ماهیت آب سبک است و در بعضی قسمت‌ها آب سنگین و با آن موافقت نکردیم.

عراقچی گفت: غنی سازی ما وجود دارد، تاسیسات همه وجود دارد، هیچ چیز ا ز بین نمی‌رود اراک مدرنیزه می‌شود و کاربری‌های بیشتری پیدا خواهد کرد تکنولوژی‌اش به روز می‌شود.

این عضو ارشد تیم هسته‌ای افزود: ایزوتوپ‌های بیشتری تولید خواهد شد که برای کار  تحقیقاتی نیز بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه ما مورد احترام جامعه بین‌المللی است، شورای امنیت هم بر آن صحه می‌گذارد خواسته اصلی ما در تثبیت برنامه هسته‌ای محقق شد.

عراقچی اضافه کرد: من قبول ندارم چیزهای گرانقیمت دادیم، ما اعتماد نسبت به برنامه‌هایمان را داریم که برنامه ما صلح آمیز است و صلح آمیز خواهد ماند اما اینکه اعتماد را چطور دادیم از این دو طریق بوده است:

1-پذیرش برخی از محدودیت‌ها
2- پذیرش برخی از نظارت‌ها

این عضو ارشد تیم هسته‌ای گفت: پذیرش محدودیت‌ها یعنی تا 15سال آب سنگین جدید نسازیم تا 15سال مرکز غنی سازی جدید ایجاد نکنیم برای اینکه بتوانیم اعتماد ایجاد کنیم در این محدودیت‌هایی که پذیرفتیم دو اصل را مدنظر قرار دادیم که هیچ دائمی نیست و در اثر پذیرش محدودیت‌ها هیچ نیازی از کشور تعطیل نمی‌شود، در نظارت‌هایی که هم برای اعتماد سازی پذیرفتیم مهمترین اصلش پروتکل الحاقی است.


وی بیان داشت: در پذیرفتن این نظارت‌ها هم دقت کردیم که سواستفاده صورت نگیرد ما با اصل نظارت مشکل نداریم وقتی که برنامه مخفی نظامی نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دستاوردهایی که ما به آن رسیدیم متعلق به کل ملت است نه این دولت و آن دولت و کار کسانی است که 10سال در مقابل تحریم‌ها و فشارها ایستادگی کردند تا دشمن پای مذاکره بیاید دستاورد کسانی است که دشمن را از ادامه تحریم‌های اقتصادی ناامید کردند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار