کشف قطعاتی از دیواره نگاره عصرآهن در تالارستون دار له لار

ادامه دومین فصل کاوش‌های باستان شناسی در بخش مرکزی له لار به کشف آثار فرهنگی و سازه های معماری قابل توجهی که درطی قرون در زیر خاک رسوبات منطقه مدفون شده بود، منجر شد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری لیلی نیاکان سرپرست گروه باستان شناسی امروز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: پس از چهار ماه  و نیم کار کاوش و سامان دهی در بخش مرکزی له لار بنایی از دوره  اول و دوم سکونتگاهی به ابعاد 900 متر مربع  مربوط یه عصر اهن که از آثار شاخص درمعماری ایران بشمار می رود، به دست آمد.

به گفته وی این سازه معماری به صورت فضایی  تالار  مانند با 16 پایه ستون ودونیم ستون گچی مربوط به عصر اهن همراه باتزیینات معماری مانند نقاشیدیواری بدست امده است. 

نیاکان گفت: تزیینات وابسته به معماری این بنا بخشی از دیوارنگاره ای  با نقوش هندسی به رنگ‌های سبز، اخرایی و زرد بوده است که به علت فرسودگی بسیار زیاد در حال از هم پاشیدگی بود ولی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هیات باستان شناسی پایه ستون گچی و سنگی و دیوارنگاره  مورد حفاظت ، نجات بخشی و انتقال  قرار گرفت.

به گفته وی، این  بنای شاخص در بخش مرکزی له لار  واقع شده به گونه‌ای که  تاکنون در این محدوده جغرافیایی نمونه این سازه معماری  به دست نیامده است.

نیاکان اظهار داشت:  بخشی از  این سازه  معماری دارای دیوار های قطور  ازجنس سنگ لاشه و ملاط گل و گچ  بوده و در بخش مرکزی بنا  دیوارک های گچی جداکننده  دارای دریچه های  تزیینی  با  تعداد ی از گل میخ  که  هنوز  بقایایی از اثار رنگ  اخرایی بر  رویشا ن  وجود داشت، به دست آمد.    

این باستان‌شناس همچنین افزود: از سوی دیگر در این مجموعه،ساختارهای معماری شامل اتاق‌های به شکل انباری که با ردیف‌هایی از  سنگهای منظم باملاط گچ و اندود گچ  پوشش شده بود به دست آمد.

 او خاطرنشان ساخت که در همین حال می توان به ظروف و خمره‌های  آذوقه باتزیینات  طنابی شکل، دست افزارهای سنگی، اسیاب سنگی، هاون ،دسته هاون،پاشنه در سنگی و اشیای فلزی تزیینی اشاره کرد.

نیاکان اظهار داشت: این فصل از کاوش که دوباره از 15 فروردین امسال شروع شده در بخش غربی له لار در حال انجام است که متاسفانه  بخش‌هایی از انتوسط کند و کاوهای سودجویان فرهنگی  تخریب شده است. 

او دلیل جرای طرح نجات بخشی محوطه له لار را غنای فرهنگی این محوطه د انست و خاطرنشان ساخت: اگر عملیات نجات بخشی در این محوطه باستانی  انجام نشود برای همیشه ما بخشی از تاریخ  این حوزه فرهنگی را از دست خواهیم داد.

فصل نخست عملیات کاوش و نجات بخشی در حوضه آبریز سد سیمره در محوطه تاریخیله لار استان ایلام در سال 1389 انجام  شد و فصل دوم نیز از ابان سالگذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار