ردپای ساسانیان در داراب

شهرستان داراب با گستردگی 6560 كیلومتر مربع و به مرکزیت شهر داراب در جنوب شرقی استان فارس قرار گرفته است.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس شهرستان داراب با گستردگی 6560 كیلومتر مربع و به مرکزیت شهر داراب در جنوب شرقی استان فارس قرار گرفته است. این شهرستان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی بسیار یکی از زیباترین شهرستانهای جنوبی استان به شمار میرود.

شهرستان داراب از شمال به شهرستانهای نیریز و استهبان، از شرق به استان هرمزگان، از جنوب به شهرستانهای لار و زریندشت و از غرب به شهرستان فسا میرسد. شهر داراب در فاصله 254 كیلومتری شیراز جای دارد.  

بخش شمالی وشرقی این شهرستان کوهستانی وپوشیده ازجنگل وبخش جنوبی آن دربرگیرنده دشت ها وجلگه های وسیع است. این شهرستان بادارا بودن اماکن زیبای تاریخی ونیز طبیعت چهارفصل وجاذبه های طبیعی همچون آبشار فورگ ، چشمه های فسا رود وباغ های فراوان مرکبات، مکانی مناسب برای گردشگری است . عشایر نشین بودن منطقه ، موجب پیدایش صنایع دستی دیدنی چون : قالی گبه گلیم وجاجیم دراین منطقه شده است.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان داراب:
آبشار فدامی (شهر فدامی)،  غار بزرگ و آبدار سهلک، چشمه و آبشارهای کاسه رود(روستای رستاق)، دارابگرد (داراب)،  نقش شاهپور (روستای اکبر آباد )، آتشکده کاسه رود،  آتشکده آذرخش(مسجد سنگی)، آسیاب سنگی ( روستای خیرآباد ) ، آرامگاه دحیه کلبی انصاری( روستای جم سی ) ، مسجد جامع داراب، آتشکده آذرجو ،شهر قدیم دارابگرد ، قصرکیارث ، تل سیاه ، تل ریگی ، آرامگاه سیدعلاء الدین حسن پیرمراد، آرامگاه شاهزاده ابوالقاسم معروف به امام زاده ،کوه تودج ، گردشگاه آب بند ، امامزاده شاه ابوذکریا.

نقش برجسته شاپور (نقش دارابگرد):
در فاصله 4 کیلومتری جنوب شهر داراب و در دامنه جنوبی کوهستانی مشهور به پهنا، نقش برجستهای از دوران ساسانی وجود دارد که بیانگر پیروزی بزرگ دومین فرمانروای ساسانی «شاپور اول» بر امپراتوران روم ، والرین، گردیانوس و فیلیپ عرب است. 

  آتشکده آذرخش (مسجد سنگی):
در حدود 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر داراب و در دامنه کوه، بنای شگفتانگیزی با طرح چلیپا (صلیبی شکل) وجود دارد که امروزه به نام مسجد سنگی مشهور است. برخی از پژوهشگران بر این باورند که این بنا ابتدا یکی از معبدهای مهم مهرپرستان آریایی بوده که در دوران ساسانیان به آتشکده تبدیل شده است. 

این بنادرسال652 هجری قمری با احداث محرابی درآن به مسجدسنگی تبدیل شده است.

  آسیاب سنگی:
در نزدیكی مسجد سنگی، آسیابی در دل کوه ساخته شده که از نظر معماری در نوع خود بیمانند است. این آسیاب دارای دو تنور عظیم سنگی در بالای کوه است که از طریق آنها آب وارد آسیاب میشده است.

 مسجد جامع داراب:
این مسجد از آثارزیبای دوره صفویه می باشد .معماری بنا شامل چهارمناره باتزئینات آجرکاری وشبستان دروسط وراهرویی دراطراف است .برآجرکاری های مناره ها نام خداوند حضرت محمد (ص)وحضرت علی (ع) نقش شده است.

آتشکده آذرجو:
آتشکده آذرجو به سبک چهارتاقی با گنبد مدور میباشد که سقف اصلی آن ویران شده است. 

روبروی آتشکده کوه بلندی به نام حفره سیاه و چشمه طبیعی بزرگی به نام «آغلان قز» که به معنی دختر و پسر است، قرار دارد. این آتشکده در حدود 10 کیلومتری غرب داراب قرار گرفته است. 

شهر قدیم دارابگرد:
در فاصله 11 کیلومتری جنوب شهر داراب آثار و بقایای شهر قدیمی دارابگرد دیده میشود. ورودی این شهر دارای چهار دروازه اصلی بوده و گرداگرد آن را دیوار مدور عظیمی به طول 6 کیلومتر فراگرفته است. 
پشت دیوار، خندق بزرگی برای نگهبانی از شهر ایجاد كرده بودند. در مرکز شهر و در بلندترین قسمت آن، دو صخره عظیم جدا از هم وجود دارد که در بالای صخره بزرگ، آثار کاخ منسوب به اردشیر بابکان دیده می‌شود.

 قصرکیارث: 
این قصردر نزدیکی روستای نصیرآباد فورگ درغرب داراب واقع شده است .بقایای این قصردر کنار جاده آسفالته داراب به بندر عباس مشاهده می شود.

 تل سیاه:
تپه باستانی تل سیاه درناحیه شمال غربی داراب قرارگرفته است .آثاربدست آمده ازکاوشهای انجام 
شده این تپه به دوران ماقبل تاریخ تعلق دارد.

تل ریگی: 
تل ریگی درنزدیکی تل سیاه قرارگرفته است وقدمت آن هم به دوره پیش ازتاریخ می رسد.

 آرامگاه سیدعلاء الدین حسن پیرمراد: 
این مقبره که در فاصله پنج کیلومتری جنوب غربی داراب واقع شده است .

 آرامگاه شاهزاده ابوالقاسم معروف به امام زاده:
این مقبره به یکی از نواده های حضرت امام موسی بن جعفر (ع)تعلق دارد . که در مرکز شهرداراب قرار گرفته وتاکنون سه باربازسازی شده است.

آبشار فدامی:
منطقه تفریحی و گردشگری آبشار فدامی از مناطق دیدنی شهرستان داراب به شمار میرود که مجموعهای از چند آبشار است. این آبشارها دارای آبی شیرین و شور و سرد و گرم بوده و جلوهای بیمانند از طبیعت را نشان میدهند. این آبشار در شهر فدامی  قرار گرفته است.

کوه تودج:
این کوه ازتنگ کرم آغاز می شود ودرجهت شمال غربی وجنوب شرقی امتدادمی یابد.بلندترین قله آن با3150 متر ارتفاع درشمال شرقی داراب واقع شده است .کوه خرمن وتودج درتمام زمستان وگاه تا اوایل تابستان پوشیده ازبرف است.

گردشگاه آب بند : 
درمنطقه آب بند ودرحاشیه رودخانه ودردامنه کوه بلند داراب محوطه ای وسیع بادرختان بید ومیوه گردشگاهی زیبا وجذاب رابه وجود آورده است این محوطه از گردشگاه های ارزشمند شهرستان داراب به حساب می‌آید.

سوغات و صنایع دستی شهرستان داراب:

 جاجیم ، سبد و حصیر از برگ نخل ، مرکبات و گلاب 

غذاهای محلی شهرستان داراب: 
هویج پلو ، کشمش پلو ، شیرین پلو، به پلو ، کشک زرد ، پلو ترش ، غرابی و کماچ 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.