ايران راهبر توليد و صادرات زعفران در جهان است و بيش از 90 درصد صادرات آن را در اختيار دارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عضو شوراي ملي زعفران با بيان اينکه توان توليد 250 تن زعفران و تامين همه نيازهاي جهاني را با کيفيت منحصر بفرد داريم، گفت: ايران راهبر توليد و صادرات زعفران در جهان است و بيش از 90 درصد صادرات آن را در اختيار دارد.

حسيني با اشاره به صادرات 150 تن زعفران گفت: ‌زعفران درشرايط آب و هوايي نيمه معتدل تا خشک قابل توليد است و در اسپانيا ، مراكش ، هند ، جمهوري آذربايجان و افغانستان هم توليد مي شود.

وي در مورد قاچاق پياز زعفران به افغانستان گفت: بايد نهادهاي مسئول از اين روند جلوگيري کنند چون اقتصاد و معيشت بيشتر روستاهاي محروم در شرق کشور به کشت زعفران وابسته است.

حسيني گفت: صادرات ما متناسب با نيازهاي بازارهاي جهاني در بسته بندي هاي متنوع و گاهي هم فله اي براي شرکت هاي صنايع غذايي است و ظرفيت توليد ما بيش از 250 تن و توان بسته بندي ما هم بيش از 500 تن است و مشکلي نداريم.

وي تصريح کرد : سه دهه پيش اسپانيا ، بزرگترين توليد کننده زعفران بود اما ايران مدتي است رتبه اول توليد اين محصول را دارد و بايد از اين موقعيت و توان اقتصادي حمايت و حفاظت کنيم.

حسيني گفت: زعفران علاوه بر صنايع غذايي در صنايع بهداشتي و دارويي هم استفاده مي شود ،مصرف آن در ايران بيش از 30 تن است.

نام خراسان رضوي به عنوان رويشگاه اصلي و تاريخي زعفران جهان در کنار مشهورترين زعفران دنيا قرار دارد.

شهرستان‌هاي کاشمر، باخرز، گناباد و غيره جزو بهترين توليد کننده‌هاي زعفران استان خراسان رضوي است.

توليد زعفران در دو استان خراسان رضوي و سپس خراسان جنوبي به دليل سازگاري اين محصول با اقليم خشک و کويري صرفه اقتصادي خوبي براي کشاورزان اين مناطق دارد.

در استان‌هاي خراسان شمالي، کرمان، يزد، اصفهان، فارس، قم، گلستان و غيره نيز زعفران در سطح  بسيار کم کشت مي‌شود.

زعفران گياه چند ساله‌اي است که از طريق بنه يا پياز تکثير مي‌شود و دوران رشد آن از ماه اول پاييز آغاز مي شود و تا نيمه آذر ماه به دوران برداشت مي ‌رسد.

گياه به رشد خود تا پايان فروردين ادامه مي‌دهد و از نيمه دوم تا آخر ارديبهشت ماه به خواب تابستاني مي‌رود و تابستان نيز به آبياري يا عمليات زراعي نياز ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ژامک
۱۵:۱۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
امیدوارم جلوی قاچاق زعفران به افغانستان گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
امیدوارم جلوی قاچاق زعفران به افغانستان گرفته شود,از مسولان این حوزه می پرسم چرا اینقدر خونسرد هستند
آخرین اخبار