در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

زبان گفتاری، پیوند ارتباط دو سویه با مخاطب در مستند «ایرانگرد» بود

جواد قارایی گفت: امروزه مستندهای بسیاری به زبان شعر و زبان وزین ساخته می شود که ما در ساخت مستند «ایرانگرد» سعی کردیم با زبان گفتاری با مخاطب ارتباط برقرار کنیم.

جواد قارایی کارگردان و تهیه کننده و راوی مستند «ایرانگرد» در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت: ایده و طرح اولیه این مستند از 6 سال پیش در ذهن من جرقه زد و دو قسمت از مجموعه اول را خودم با هزینه شخصی با سفر به طبیعت استان خوزستان و به تصویر کشیدن زندگی عشایر بختیاری تولید کردم.

وی در ادامه افزود: با کمک دوستان مجموعه‌ای با عنوان «ایرانگرد» را در وهله اول برای شبکه 4 و سپس به سفارش شبکه اول سیما تهیه و تولید شد.

قارایی تصریح کرد: در هر قسمت از مجموعه گاهی تا 20  لوکیشن را در اختیار داشتیم ولی باید زمان سفر ما با آن جاذبه گردشگری هماهنگ می شد که به عنوان مثال در سفر به خوزستان به دلیل وجود ریزگردها نمی‌توانستیم تصویر خوبی را به مخاطبان ارائه دهیم به همین علت لوکیشن‌های مختلفی در نظر داشتیم تا در این جور مواقع جایگزین کنیم. همچنین برای هر قسمت 52 دقیقه‌ای نیز ما در حدود 15 الی 20 روز تصویر برداری می‌کردیم.

وی در خصوص هدف از ساخت این مستند افزود: اولین هدف این برنامه انتقال حس آرامش طبیعت و طبیعت نشینان به مخاطبان بود و مستند «ایرانگرد» علاوه بر معرفی مناطق زیبا نیز به مسائل علمی و آموزشی هم می‌پردازد.

این کارگردان در خصوص اینکه مسئولیت مردم در طبیعت چگونه است بیان کرد: باید حواسمان باشد در کنار لذتی که از طبیعت می‌بریم زیر ساخت‌های طبیعت گردی که طبیعت بکر و سبک زندگی و روستاهای بکر است را نابود نکنیم.

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های ساختاری این مستند انتخاب لوکیشن و معرفی جاذبه‌های گردشگری است که سعی کردیم برخلاف مستندهای دیگر مکان‌های ناشناخته را به مخاطبان معرفی کنیم. ما در مستند «ایرانگرد» با تغییرات متعدد و رفتن به جاذبه‌های دیده نشده، ساختاری متفاوت را به مخاطبان ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که در این مستند از شیرگواز به عنوان هندوستان کوچکی در جنوب شرقی ایران یاد کردید، گفت:این  منطقه با توجه به شرایط آب و هوایی نزدیک به کشور هندوستان بوده و در آن کشت میوه‌های گرمسیری بسیاری همچون موز، انبه و حتی قهوه وجود دارد.

قارایی افزود: از دیدگاه مخاطبان یکی داشتن تصاویر خوب  از طبیعت دیگری داشتن نریشن خوب، ساده و روان از نقاط قوت این مستند است به طوریکه مخاطبان خودشان را در آن منطق حس می‌کردند.

وی با اشاره به زبان گفتاری در این  مستند عنوان کرد: زبان گفتاری را به این دلیل برای مستند «ایرانگرد» انتخاب کردم که بتواند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند.

قارایی در پایان خاطر نشان  کرد: 3 قسمت از 13 قسمت مستند «ایرانگرد2» به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد و بدون اغراق این منطقه یکی از زیباترین و قشنگترین جاذبه‌های گردشگری این مرز و بوم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سلام به روستای اینی واقع در استان اردبیل شهرستان گرمی سر بزنید یخجال طبیعی جنگل قلعه تاریخی قبل ساسانیان چشمه های فوق العاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام به سرزمین دیلمان واقع در گیلان سفر کنی تشکر
Germany
عبدالرضاموسوی
۰۹:۱۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
سلام لطفا فیلمبردار این برنامه خوب را عوض کنیددرست تمرکز نمی کند خیلی از سوزه ها مشخص نیستند
Iran (Islamic Republic of)
صادق عزیزی
۲۱:۰۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
درود
با تشکر از برنامه خوب شما
در صورت تمایل بنده یک ساختمان تمام خشت وگل به مساحت 11 هزار متر میشانسم که خواهان معرفی به شما میباشم
آخرین اخبار