در صدو چهل و هشتمین جلسه شورای شهر مطرح شد؛

انتقاد سالاری در خصوص افزایش بیمه کارگران ساختمانی و رکود فضای ساخت و ساز

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: عوارض جدید که به عنوان بیمه کارگران ساختمانی تعیین شده است، رکود جدی فضای ساخت و ساز و کاهش آمار صدور پروانه را به همراه داشته است.

وزارت کشور برخورد طلبکارانه با شورایاران نداشته باشد/ شورایاران بار بزرگی از دوش دولت برداشته‌اندبه گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران محمد سالاری عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در ادامه جلسه علنی امروز با ارائه تذکری در خصوص بیمه کارگران ساختمانی اظهار کرد: اخذ عوارض از متولیان ساخت و ساز به عنوان حق بیمه کارگران باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد، چرا که این مسئله مشکلاتی را برای ساخت و ساز در شهرها بوجود آورده است.

وی ادامه داد: علیرغم تفاهم نامه‌ای که تامین اجتماعی با دهیاری‌ها و شورایاری‌ها در خصوص عدم اخذ عوارض از متولیان ساخت و ساز برای بیمه کارگران تصریح کرد: این مسئله از سوی سازمان تامین اجتماعی عنوان شده که علاوه بر 15 درصد عوارض تغییر کاربری، عوارض دیگری به عنوان حق بیمه کارگران ساختمانی اخذ شود که این مسئله باعث رکود شدید فضای ساخت و ساز در شهرها شده است و آمار صدور پروانه به شدت کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر نیز سازمان مهندسی حق الزحمه ناظران را نیز که رقم قابل توجهی است، مطالبه می‌کند که این نیز مشکل دوچندان در آمار صدور پروانه است.

سالاری در ادامه گفت: تامین اجتماعی بدون پذیرفتن استدلال و منطق این طرح را ارائه داده که باید این مسئله در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

*هشدار چمران به کاهش صدور پروانه‌ها و عدم نظارت بر ساخت و ساز

چمران در ادامه جلسه علنی امروز و با تایید صحبت‌هایی سالاری ادامه داد: این میزان اخذ عوارض در شهرهای دیگر به مراتب بیش از شهر تهران است و این مسئله باعث افزایش شاخص‌های بدون نظارت می‌شود که این ساخت‌ و سازهای ناپایدار خطر جدی برای شهر تهران به همراه دارد چرا که شهر تهران زلزله خیز است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: مخالف بیمه کارگران نیستیم و این مسئله باید با کارشناسی بیشتر مورد بررسی از سوی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

دیوان عدالت اداری حکم به نفع مردم صادر کند

اقبال شاکری در ادامه جلسه علنی امروز (سه شنبه) در تذکری در خصوص اظهارات اخیر رئیس دیوان عدالت اداری در خصوص شوراها اظهار کرد: کسانی که در مورد شوراها صحبت می‌کنند، مثل پول‌های کثیف است که به جایی نمی‌رسد، چرا که در چند روز اخیر در مورد شوراها عنوان شده است که شوراها منشا خدمات نیستند و برای مردم دردسر ایجاد می‌کنند اما شوراها به حفاظت از منافع مردم پایبند هستند.

وی ادامه داد: اگر حکم دیوان عدالت اداری بر خلاف منافع مردم صادر شود، مشخص می‌شود که چه کسی حافظ منافع مردم است و باید این حکم به نفع مردم و کسبه صادر شود.

شاکری در تذکر دوم خود با انتقاد از گودبرداری در منطقه یک تصریح کرد: 4 اردیبهشت خیابان باران واقع در منزل ازگل شهرداری ناحیه 2 منطقه یک اقدام به گودبرداری کرده و این مسئله باعث درگیری مردم با کارکنان شده است اما پاسخ شهرداری این بوده که برای جلوگیری از برج سازی در این منطقه اقدام به ساخت و ساز کرده‌ایم که این مسئله قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: خیابان برای ساخت و ساز نیست و نباید گودبرداری در آن انجام شود و از یزدانی تقاضا دارم که به این مسئله رسیدگی د و این محوطه تبدیل به فضای سبز برای مردم شود و این منطقه گودبردای شده در نقشه شهری خیابان تعریف شده است.

شاکری تاکید کرد: گاردریل در منطقه گودبرداری تعبیه شده که باید مسئولان پاسخگوی این مسئله باشند.

همچنین شاکری اشاره کرد که گودبردای دیگری در خیابان سهروردی نیز امروز صبح گزارش شده است.


احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر در ادامه جلسه علنی امروز با ارائه پیشنهادی در خصوص گرامیداشت مرد تیتر ایران، "استاد قندی" اظهار کرد: بررسی جانمایی مکانی برای استاد قندی را به طور دو فوریتی در دستور کار قرار دهید و این مسئله از سوی 100‌ها نفر از اصحاب رسانه درخواست شده است.

وی در پیشنهاد دوم خود در خصوص تبدیل خانه بوشهری‌ها به خانه خلیج فارس تصریح کرد: تبدیل نام خانه بوشهری‌ها به خلیج فارس اقدام مناسبی است که می‌توان در این ایام انجام داد.

اولویت شوراها تحقق مدیریت یکپارچه شهری است

الهه راستگو عضو شورای شهر در نطق پیش از دستور یکصد و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر ضمن تبریک روز شورا اظهار کرد: رهبر کبیر انقلاب اسلامی در خصوص شورایاری‌ها فرمودند شورای انقلاب اسلامی در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورت نظام جمهوری اسلام است، لازم می‌دانم بیدرنگ به تهیه آئین نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نماییم تا دولت بلافاصله به اجرا درآورد.

این کلام امام به روشنی جایگاه والای این نماد را در ساختار نظام روشن ساخت. جایگاهی که امروز من و شما باید با نقدی درون گفتمانی نسبت به تحقق آن سخن بگوییم تا با مرور عملکرد دستاوردهای شورا در دوره جاری و دوره‌های قبلی بتوانیم نقاط قوت و ضعف را تشخیص داده و در جهت ارتقای‌ آن قدم برداریم.

وی ادامه داد: تحقق مدیریت یکپارچه شهری باید از مهمترین ملزومات دفاع از این جایگاه دانست که پس از سال‌ها هنوز با تحقق کامل آن فاصله داریم.

راستگو در ادامه گفت: مجموعه شوراهای اسلامی شهر و روستا از مهمترین مولفه‌های همدلی و همزبانی دولت و ملت است. و دولت باید در سال جاری و در راستای اعتماد مردم و نمایندگانشان در شورای اسلامی شهر، مدیریت یکپارچه شهری با تمام ملزومات آن محقق سازد تا گامی اساسی در تحقق عنوان سال برداشته شود. ملت نیز بی تردد می‌بایست با هم‌افزایی بهره لازم برای پیشرفت مادی و معنوی کشور را فراهم کند.

عضو شورای شهر بیان کرد: مناسبت‌های پیش رو به ویژه روز کارگر و روز معلم می‌تواند مولفه‌های دیگر تحقق عنوان سال باشد و در کنار هم بودن تولید کنندگان عزیز کشورمان و سازندگان روح و فکر جامعه می‌تواند نشانه‌ای از اهمیت والای این دو قشر در تحقق اهداف و آرمان‌ها باشد که با تمسک به شعار سال می‌توان به آن دست یافت.

راستگو با اشاره به مطالبات برحق اقشار ارزشمند جامعه تصریح کرد: باید مطالبات برحق این اقشار ارزشمند را مورد توجه جدی قرار داد و در کنار برآوردن مطالبات کارگران زحمت کش بی ادعا و معلمان پر تلاش عزیز تمامی همت خود را در جهت ارتقای جایگاه ارزشی آنان به کار بست.

عضو شورای شهر با اشاره به تبریک سالروز میلاد حضرت علی (ع) ادامه داد: میلاد حضرت علی (ع) را به همه برادران بزرگوار و همه مردان بزرگی را که این حضرت را همواره الگوی خویش قرار داده‌اند، تبریک می‌گویم.

راستگو در پایان گفت: حضرت علی (ع) به معرفی کتاب و ویژگی‌های یک شهر اسلامی پرداخته‌اند، توجه همزمان به فرم و کالبد، در کنار مسائل حقوقی و محتوایی شهر از ویژگی‌های کلامی آن حضرت در خصوص شهر است. برای نمونه می‌توان از بیانات حضرت علی (ع)، محله محوری را نام برد. محله‌های شهر اسلامی همسایگان همدیگر را می‌شناسند و از همدیگر حمایت و پشتیبانی می‌کنند و حق همسایه را ادا می‌کنند و در مواقع خطر پشتیبان هم هستند که این ویژگی که حضرت علی (ع) به آن اشاره کرده‌اند، الگوی مدیریت شهری در پرداخت به مسائل شهر باشد تا بتوان در پرتو این توجه، شهر نمونه اسلامی ایرانی را در پایتخت ام القرای جهان اسلام نظاره گر باشیم.


*عذرخواهی کمترین کاری است که می‌توان انجام داد

مرتضی طلایی در ادامه جلسه علنی امروز ضمن عکس العمل نسبت به مسئله توهین به عضو شورای شهر اظهار کرد: حداقل کاری که می‌شود در این زمینه انجام داد، این است که عذرخواهی کنند چرا که توهین به اصحاب رسانه و اعضای شورای شهر هیچ فرقی نمی‌کند و باید در نهایت عذر خواهی کنند.

وی تاکید کرد: این ادبیات در شان مدیران و مسئولان ارشد شهری نیست.

 احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر در ادامه جلسه علنی امروز با اشاره به مسئله پیش آمده در چند روز گذشته که برداشت‌های متفاوتی از آن شده بود، اظهار کرد: یک گزارشی از جانب منبع رسمی با این محتوا که بعضی‌ها فکر گفتار فساد دارند و به دنبال طرح نمایش هستند تا خود را مطرح کنند، از یک پایگاه خبری مبنی بر توهین به یکی از اعضای شورا منتشر شد که این خود باعث ایجاد تنش در چند روز گذشته شده است.

وی افزود: ما مرجع گزینش نیستیم و آنچه که گفته شده، برداشت نامناسبی از جانب رسانه منتشر شده است و بازتاب‌های متفاوتی از سوی خبرگزاری‌های متفاوت و اعضا پس از انتشار این خبر شاهد بودیم.

وی با اشاره به برداشت نامناسب از این گفتار تصریح کرد: این گفتار در روزنامه مبنی بر توهین به اعضای شورای شهر مطرح شده و در 5 روز گذشته رسانه‌ای شد و در سایت خود سازمان ذیربط نیز به آن اشاره شده و بعد از آن شورا نسبت به این مسئله عکس العمل نشان داد.

وی در ادامه گفت: باید حرمت‌ها گرامی داشته شود و این جمله که "بعضی‌ها فکر و گفتار فساد دارند" ادبیات آقای قالیباف نیست و همچنین اعضای شورا نیز چنین ادبیاتی ندارند و باید حرمت شورا رعایت شود.

مسجد جامعی در ادامه گفت: شورا پشتوانه مدیریت شهری است و باید به نحوی رفتار کنیم که ادبیات متناسب تر با ادبیات مدیران ارشد باشد و حرمت خودمان را حفظ کنیم.

*وزارت کشور برخورد طلبکارانه با شورایاران نداشته باشد

مهدی چمران رئیس شورای شهر در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) که در تالار شورا برگزار شد، ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: 9 اردیبهشت روز شوراها مهمترین روز در تقویم است که رهبر کبیر انقلاب اسلامی با تعیین این روز به عنوان روز شوراها فصلی دیگر در نظام مدیریتی را رقم زدند و قوانین شوراها تدوین تا شاهد اجرای بهتر مدیریت در کشور باشیم.

وی افزود: قوانین شوراها قبل از قانون اساسی شکل گرفت و این حاکی از اهمیت شوراها در بدو شکل گیری نظام انقلاب اسلامی بوده است.

رئیس شورای شهر با اشاره به ویژگی‌های اعضا تصریح کرد: خدمات صادقانه و خالصانه در شورای شهر باید سرلوحه اعضا قرار داشته باشد تا بتوانند جایگاه واقعی شورا را در نظام تبیین کنند و خدمت گذاری و تلاش بیشتر جزو مولفه‌های اساسی اعضای شورا قرار دارد.

چمران در ادامه با اشاره به جمعیت قابل توجه شورایاران در روستاها تصریح کرد: 90 هزار نفر در شورای روستا مشغول به کار هستند و روستاها را اداره می‌کنند که بار بزرگی را از دوش دولت برداشته‌اند و وزارت کشور را در مدیریت بهتر کشور یاری می‌کنند. بدین منظور باید وزارت کشور برخورد طلبکارانه با اعضای شورا نداشته باشد.

چمران در پایان گفت: 18 هزار و 90 شهر داریم که با همکاری شورایاری‌ها اداره می‌شوند و باید حق و حقوق این بزرگواران به رسمیت شناخته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار