باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

سرفصل کار مدیریت شهری بر مبنای فرمان امام در سال 58 ورق می‌خورد/ تحقق مدیریت یکپارچه محلی با شکل‌گیری شورایاری‌ها

شورا با صدور فرمان امام در روزهای نخستین انقلاب و قبل از تدوین قانون اساسی شکل گرفت تا بندهایی از قانون رسمی کشور نیز به امر شورا اختصاص یابد و نماد مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی با به کارگیری نظرات مردم تحقق پیدا کنند.

سرفصل کار مدیریت شهری بر مبنای فرمان امام در سال 58 ورق می‌خورد/ تحقق مدیریت یکپارچه محلی با شکل‌گیری شورایاری‌هابه گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، مردم در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 58 مشغول پایه‌ریزی نظام به مدد مسئولان بودند که صدور فرمانی از جانب امام رنگ و بوی دیگری به فعالیت‌های مردمی داد و وحدت و انسجام را پیش از پیش در بین مردم پررنگ کرد. 
فرمانی که از آن ابتدا نشان داد پایه‌های استبداد در هم کوبیده شده و مشارکت فکری مردم در امور مدیریتی به وضوح دیده می‌شود و مردم نیز سهمی مهم در تصمیم‌گیری و برنامه‌های مهم آینده خود دارند. 

اهمیت این فرمان از منظر امام در حدی بود که حتی قبل از تدوین قانون اساسی به آن پرداختند تا مشارکت شهروندان و شورایاری  جایگاه صد در صدی در بندهای قانون اساسی داشته باشد و این حاکی از اهمیت جمهوری اسلامی به نظرات مردم برای اداره محله خود است.
 
مردم سالاری دینی که در شورایاری‌ محله نمود کرده از همان روزهای اول انقلاب رایج شد به طوری که آیین‌نامه تشکیل شورایاری محله تدوین و به دولت ابلاغ شد و در نهایت به عنوان قانون اساسی ابلاغ شد و بر اساس اصل هفتم قانون اساسی، شوراهای اسلامی کشور یکی از ارگان‌های تصمیم‌گیری و اداره امور کشور هستند و اگر چه به لحاظ تصمیمات سازمانی و اداری کشور دارای وظایف خود هستند، ولی از نظر قانون اساسی و حق حاکمیت در طراز سایر ارگان‌های حکومتی قرار می‌گیرند و دامنه حکومت آنها به اندازه‌ای است که مسئولین دولتی موظف به رعایت تصمیمات آن ها در حدود اختیاراتشان هستند.
 
پایه‌های شورا مستحکم بر آیات قرآنی 

فرمان امام در روزهای نخستین انقلاب استوار بر آیات قرآنی بود تا نماد حاکمیت دینی را در کشور افراشته نگاه دارد و بر اساس آیه 38 سوره شورا،‌ پلکان نخستین مشورت در امور مهم توسط امام پایه‌ریزی شد و شور و مشورت رسمی و قانونی نگاشته شد البته این به معنای آن نیست که کارهایمان را به دیگری واگذار کنیم بلکه تمام امور را با همفکری همدیگر حل کنیم.
 
نخستین شورای شهر و روستا در سال 1378 کلید خورد 

در سال 1378 نخستین شوراهای شهر و روستا با رای مستقیم مردم تشکیل شدند و در سال 1380 نیز شوراها بعنوان یک نهاد تصمیم‌گیری محله تثبیت شدند. 

اولین دوره شورایاری‌های شهر تهران با همت اعضای شورای اسلامی با استناد به مصوبه آبان ماه سال 1378 شورای شهر، از آذر ماه سال 1379 در 10 محله و تا پایان سال 1381 در مجموع در 87 محله از 13 منطقه شهر تهران تشکیل شد و با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، زمینه آشنایی شورایاران با اهداف ، وظایف نقش‌ها و کارکردهای شورایاری‌ فراهم شد.
 
گسترش فعالیت شورایاری ها از سال 1384 

انتخابات شورایاری‌ها در دوره دوم شورای اسلامی شهر گسترش یافت و در سال 1384 انتخابات شورایاری‌ها در 371 محله برگزار شد. 

سومین دوره شورای شهر در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که مهلت قانونی دو ساله شورایاری‌ها به اتمام نرسیده بود در این دوره مصوبات و آیین نامه‌های مربوط به شورایاری‌ها مورد بازنگری قرار گرفت و مدت فعالیت اعضای شورایاری محله‌ها به 4 سال افزایش یافت و در سال 1388 شورایا‌ری‌ها در 374 محله از 22 منطقه شهر تهران تشکیل شد و در نهایت انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌ها در اسفند 1393 در 354 محله برگزار شد که فعالیت خود را از امروز 9 اردیبهشت آغاز می کنند.
 
اصلاحلات قوانین شورایاری‌ها در دوره چهارم 

یکی از مصوبات شورای شهر انتخابات 7 نفر از منتخبان مردم به عنوان اعضای محله بود که به عنوان فاز اول اصلاحات قوانین انجام شد و فاز دوم انتخابات نمایندگان شش نهاد محلی برای عضویت در اعضای محله است که مراحل اجرایی خود را طی می‌کند تا در نهایت 13 نفر به عنوان اعضای امنای محل مشغول به فعالیت شوند و این نهادها شامل سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، بسیج استاد سمن‌های مردم نهاد، امور مساجد تا به جای کارشناسان محلی دوره‌های قبل در دوره جدید و به منظور ارتقای سطح کیفیت خدمات محله فعالیت کنند.
 
تدوین منشور قوانین چهارمین دوره شورایاری ها
 
شورایاری‌ها از ابتدای شکل‌گیری مراحل تکامل خود را پشت سر می گذارند و هر دوره نقاط قوت و ضعف آنها شناسایی می‌شود تا کاستی ها با برنامه‌ریزی‌های مدون برطرف شود و البته این تکامل در چهارمین دوره شورایاری‌ها به اوج خود رسیده و اصلاحاتی در اعضای امنا و هیئت رئیسه شکل گرفت و به طوری که در این دوره دبیر، جانشین دبیر و  منشی عضو اعضای هیئت رئیسه هستند و البته دبیر که مدیریت اصلی کار بر عهده او است از بین 7 نفر منتخب مردم تشکیل می‌شود. 

اما گذشته از این اصلاحات قوانین مدونی برای اهداف بلند مدت و آینده  محلات در نظر گرفته شده که در منشوری با 7 بند تدوین شده تا فعالیت شورایاری در چارچوب خاص و نظام مند حرکت کند.
معرفی و هویت بخشی نهاد شورایاری‌ها، توسعه و شکوفایی شورایاری در محلات، کارآمدی و نقش آفرینی نهاد اجتماعی در جامعه، پیشگامی و پیشتازی، سرآمدی،‌ افتخار آفرینی، الگوسازی و مدل آفرینی از جمله برنامه‌های بلند مدت شورایاری ها در نظر گرفته شد.
 
تحقق مدیریت یکپارچه محلی با شکل‌گیری شورایاری‌ها 

شکل گیری شورایاری‌ها از ابتدا گامی موثر برای مدیریت مطلوب محلی بود اقدامات اخیر بسیار سنجیده و کارآمد برای ارتقای ظرفیت شورایاری‌ است بوده است به طوریکه با اصلاحات جدید و تدوین منشور قوانین می‌توانیم شاهد مدیریت یکپارچه محلی باشیم و دولت و وزارت کشور را در اداره هر چه بهتر کشور یاری کنند.

گسترش اختیارات شورایاری‌ها تحقق می‌یابد؟

شورایاری‌ها فعالیت‌ گسترده‌ای را انجام می‌دهند اما در بسیاری از موارد قوانین دست و پای آنها را برای بسیاری از امور بسته است که نیاز به بازنگری در مجلس شورای اسلامی و افزایش اختیارات شورایاری ها ب دارد چرا که کارآمدی آنها از سال های دور و گسترش این فعالیت در سطح شهر حاکی از تاثیر گذاری اقدامات آن‌ها دارد. 
 
شورا به عنوان شغل محسوب می‌شود؟ 

مشکلی که پیش روی شورایاران این است که فعالیت در شورا شغل محسوب نمی شود و همین امر مشکلات عدیده‌ای را برای این اعضا به وجود آورده چرا که مدتی از زندگی خود را بر رسیدگی به امور شورا صرف می‌کنند اما ردیف اعتباری، ساختار سازمانی برای توجیه شغل آن در قانون در نظر گرفته نشده و همین امر تنش‌ها و ابهاماتی را در میان مسئولان به وجود آورده که البته نیاز به بازنگری در این مورد نیز از سوی مجلس شورای اسلامی وجود دارد چرا که این تنش‌ها شایسته مسئولان اجرایی نیست.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار