معاون ارزی بانک مرکزی:

آمادگی بانک مرکزی برای نتیجه مثبت یا منفی مذاکرات/ صادرات نفت تنها منبع ورودی ارز به بازار نیست

کامیاب گفت: رقیب بزرگی در کشور به عنوان صادرات کالاهای غیرنفتی برای بانک مرکزی ایجاد شده که پاسخگوی نیازهای بازار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشستی با حضور غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی و برخی از کارشناسان و صاحبنظران در پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص بررسی رفتار نرخ ارز و چشم‌انداز آن در ماه‌های اخیر و پس از 9 تیر (توافقات بین المللی) برگزار شد.

در همین راستا غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص ثبات در بازار نرخ ارز در چند ماه گذشته و با توجه به بیانیه صورت گرفته گفت: این عملکرد یکی از شاخصه‌های اصلی که موفقیت دولت را در بخش اقتصادی نشان می‌دهد و من معتقدم یکی از دلایل ثبات بازار ارز بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم اعتماد مردم به عملکرد صحیح این دولت است و انتظارات مردم از دولت و توافقات بین‌المللی در ثبات بازار ارز تأثیر بسزایی داشته است.

وی در ادا مه افزود: اما نباید از این نکته غافل شویم که بیانیه لوزان یک توافق  کلی است که در عمل اتفاق خاصی صورت نگرفته است و اگر این بیانیه بر روی بازار ارز تأثیر بسزایی نداشت تنها به این دلیل است که در عمل اتفاق خاصی صورت نگرفته است.

صادرات کالاهای غیر نفتی، رقیب جدی بانک مرکزی

کامیاب با بیان اینکه درآمد حاصل از صادرات نفت تنها منبع ورودی ارز به بازار نیست، گفت: در واقع یک رقیب بزگری در کشور به عنوان صادرات کالاهای غیرنفتی برای بانک مرکزی ایجاد شده که پاسخگوی نیازهای بازار است و با توجه به اینکه صادرکنندگان مجبور به هزینه درآمدهای ارزی خود در کشور هستند عرضه مناسبی در کشور صورت گرفته است و در حال حاضر صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی بزرگترین نقش را در اداره بازار ارز کشور دارند.

در ادامه این نشست کامیاب در خصوص اینکه نرخ سود ابزار مناسبی برای کنترل بازار ارز و تورم خواهد بود یا خیر؟ گفت: ارز مقوله‌ای نیست که در خلا باشد زیرا عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا نرخ ارز را تأمین کنند که از جمله این عوامل نرخ سود است.

وی افزود: قطعا سیاست‌های پولی و تعیین نرخ ارز در بازار ارز تأثیر بسزایی دارد به گونه‌ای که رفتار بازار بورس، رفتار مردم و ... بر بازار ارز تأثیر جدی دارد و هنر این است که بتوانیم تعادلی بین همه این مسائل ایجاد کنیم به عنوان مثال کشور روسیه در زمان بحران اوکراین با نصف شدن ارزش پولی این کشور روبرو شد که بانک مرکزی با فروش ارز و کنترل بازار و بررسی دوباره نرخ سود بانکی توانستند بازار را کنترل کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه سفته‌بازی تأثیر جدی بر بازار ارز کشور دارد، گفت: بحث سفته‌بازی متأسفانه در بازار در حال نهادینه شدن است و در سال گذشته مقررات لازم برای عملیات ارزی صرافی‌ها ابلاغ شد که خوشبختانه تأثیر بسزایی در عملیات بازار ارز داشت به گونه‌ای که برخی اقدامات دلالان این بازار مثل معاملات فردایی که نوعی معامله صوری است که صرفا برای این است که روند بازار گمراه شود و نرخ به دلخواه افراد تعیین شود.

وی افزود: اگر نرخ ارز با توجه به واقعیت‌های اقتصادی کشورکاهش یابد، کسی مخالف آن نیست زیرا کاهش هیجانی در آن وجود ندارد ضمن اینکه باید توجه کرد با توافقات بین‌المللی شرایط متفاوتی رقم خواهد خورد اما در صورت عدم توافق شرایط متفاوت است و خوشبختانه پیش‌بینی‌های لازم در بانک مرکزی صورت گرفته است.

باید قوانین تک نرخی کردن ارز در گذشته، مورد بازنگری قرار گیرد

کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه در خصوص تک نرخی شدن نرخ ارز اظهار داشت: بانک مرکزی هم معتقد است باید نرخ ارز تک نرخی شود اما یکسان سازی عواملی می‌طلبد که صرفا منابع نیست اگرچه بانک مرکزی سعی در حرکت به این سمت دارد.

وی افزود: باید مقدماتی که در گذشته در این خصوص ایجاد شده مورد بازنگری قرار گیرد زیرا محدودیت‌های روابط بانکی وجود دارد که باید با قدم‌هایی محتاط و پرقدرت در این زمینه حرکت کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: نرخ ، ارز ، بانک مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار