جعل رسانه ای در انعکاس جزئیات زلزله نپال

برخی رسانه ها در انعکاس جزئیات زلزله نپال، تصاویری جعلی منتشر کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از بی بی سی، در بحبوحه حادثه غم انگیز زلزله نپال، برخی رسانه های خبرهایی دروغین درباره جزئیات این حادثه منتشر کرده اند. همه تصاویر و فیلم ها درباره ویرانی های به بار آمده در زلزله مرگبار نپال، به این زلزله مربوط نمی شود.
 
بزرگ ترین جعل در فیس بوک و یوتیوب منتشر شد. این دو سایت در فیلمی مدار بسته از هتلی در «کاتماندو»، پایتخت نپال، تصاویری مربوط به موج های شدید ناشی از زلزله را در استخر هتل نشان می دهد. این فیلم را رسانه ای بین المللی ضبط کرده بود و بیش از 5 میلیون بازدید کننده داشت. با این حال، این ویدیو به زلزله نپال ارتباطی نداشته و به زلزله مکزیک در آوریل (فروردین) 2010 مربوط بوده است. ویدیوی دیگری نیز از زلزله سال 2013 مصر، در صفحات مجازی به زلزله نپال ارتباط داده شد.


در هند – که 58 نفر بر اثر همین زلزله جان باختند – نیز شایعاتی در «واتس اپ» و «فیس بوک» منتشر شد. جاعلان رسانه ای در پیامی دروغین از ناسا و دولت هند نسبت به زلزله ای شدیدتر هشدار داده بودند. این پیام مردم هند را واداشت شب را در خیابان ها سپری کنند.

گستردگی شایعات مربوط به زلزله نپال در مجلس هند نیز مطرح شد. وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات هند اظهار داشت باید از شایعه پراکنی درباره وقوع مجدد زلزله در رسانه های اجتماعی جلوگیری کرد. وی همچنین از مردم خواست به این شایعات اهمیت ندهند.

شایعه پراکنی و جعل رسانه ای به هنگام بروز حوادث طبیعی اتفاق جدیدی نیست. به تازگی، تصاویری جعلی از سقوط هواپیمای «ژرمن وینگ» نیز در رسانه های اجتماعی منتشر شده است.

انتهای پیام/
  


برچسب ها: نپال ، زلزله ، هند ، فیس بوک ، یوتیوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار