تازه های نشر

«بیخودی» به نمایشگاه کتاب می‌آید/ 35 غزل با فرم‌های خاص

کتاب "محمد مهدی نورقربانی" با عنوان "بی خودی" در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارائه می شود.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از مشاور رسانه‌ای کتاب «بیخودی»، نخستین کتاب محمدمهدی نورقربانی شاعر جوان با عنوان «بیخودی» در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب سال ۹۴ ارائه می‌شود.

این مجموعه شعر شامل ۳۵ غزل و حاصل ۶ سال فعالیت شعری نورقربانی است و او برای انتشار این اثر دست به حذف و گزینش آثار خود از بین نزدیک به ۱۵۰ غزل زده است.

این شاعر عنوان «بیخودی» را از آن رو انتخاب کرده که نخست مفهوم از خود بیخود شدن و دوم بیخودی بودن فضای زندگی مادی این روزگار را منعکس کند.

نورقربانی همچنین طراحی جلد این کتاب را نیز برعهده داشته و سعی کرده این دو مفهوم و وجه مشترکی را که در اسم کتاب وجود دارد، در نوع طراحی کتاب انعکاس دهد.

سبک اشعار «بیخودی» معاصر است و جنبه‌های کلاسیک کار طوری در آن نمود پیدا کرده که نه خیلی به فضای قدما نزدیک باشد و نه به شعرهای دم دستی روز که برخی در آن سبک شعر می‌گویند تنه بزند. بلکه فضایی بینابین این دو دارد و موجب می‌شود کتاب مخاطب خاص خودش را پیدا کند.

ریسک کردن در لحن، بیان و موضوع برخی غزلیات این کتاب، همچنین ارائه غزل‌هایی با استفاده از فرم روایت مذهبی از جمله اتفاق‌های نوآور این کتاب به حساب می‌آید.

در این کتاب پنج غزل آئینی درج شده که جنبه عاشقانه آن‌ها مطرح است و نمی‌توان به آن‌ها شعر هیئت و روضه گفت. البته نوع اندیشه شاعر و دغدغه‌های مذهبی اوست که کتاب شعری را خاص می‌کند.

شاید زبان برخی غزل ها به خاطر فرم مخصوص خود با کل شعرهای این کتاب تفاوت‌هایی داشته باشد که این ریسک آگاهانه بوده و به تناسب فضای بعضی از اشعار به این شکل انتخاب شده است.

«بیخودی» سروده محمدمهدی نورقربانی در نشر شانی به چاپ می‌رسد و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد.

همچنین امروز یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ نیز در جلسه شعری با حضور دکتر بهروز یاسمی کتاب «بیخودی» در فرهنگسرای فردوس معرفی می‌شود.

لازم به ذکر است ؛ حضور عموم علاقمندان در این جلسه آزاد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار