یزد؛

ثبت اثرارزشمند قاجاری در یزد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد از ثبت مسجد موسی بن جعفر و خانه جلیلی شهرستان بهاباد در فهرست آثار ملی کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد موقعیت بنا را در شهرستان بهاباد، میدان محمدآباد وبنا را متعلق  متعلق به دوره متاخراسلامی (قاجار) دانست.

محسن ذاکری نیا گفت: این بنا از جمله معدود ابنیه تاریخی شهر بهاباد است که حدود 70 سال قبل جزئی از قلعه و مجزا از شهر بهاباد بوده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: بنای مذکور در یک پلان مستطیل شکل طراحی و احداث گردیده و بخش اصلی و در حقیقت شاه نشین بنا در ضلع شرقی به صورت یک حوضخانه با پوشش سقف گنبدی می باشد. فضاهای این بخش عبارتند از: فضای مرکزی و دهلیزهای طرفین در جهات شمال و جنوب و همچنین بادگیر که در جهت شرق طراحی شده اند.

این مقام مسئول  از ویژگی های منحصر به فرد این خانه راعبور مسیر قنات بهاباد از آن دانست که از جهت شرق وارد و از جهت غرب به باغچه و سپس از بنا خارج و به طرف شهر بهاباد سرازیر می شده که متاسفانه طی دهه های اخیر این مسیر تغییر یافته است.

وی انباری و مسکونی که در جهت شمالی حیاط وجود دارند و مرکزیت آن یک اتاق سه دری است را از جمله فضاهای دیگر بنا دانست و عنوان کرد: باتوجه به وضعیت فضاهای ضلع جنوبی چنین به نظر می رسد مالک بخشی از ملک خود در مرکز این ضلع را به دلیل وجود سه طاقنما که زمانی به عنوان نمای یک سه دری به شمار می رفته به مسجد اختصاص داده است و چنین به نظر می رسد مالک بنا بخشی از فضاهای این ضلع را جهت احداث مسجد در نظر گرفته که احتمالاً درهای سه دری این ضلع را نیز جهت استفاده اختصاصی خودش در خانه باقی گذاشته ولی بعد از وفاتش مسدود گردیده است.

وی در پایان گفت: به طور کلی این بنا با مصالح خشت، آجر، ملات گل و گچ ساخته شده و به نظر می رسد مالک طرحی جهت اجرای تزئینات گچ بری طاقنماهای حیاط داشته که به هردلیل متوقف گردیده است.

  این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی کشوربه شماره 31204 به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.