یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: جوانگرایی در نظام عربستان مطرح نیست، زیرا خود پادشاه هم بیش از 80 سال سن داشته و این مسئله مربوط به اختلاف شدید هیات حاکمه است.

طرح مسئله جوانگرایی در عربستان با هدف انحراف افکار عمومی"حسن هانی‎زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران، در ارزیابی تحولات اخیر در نظام پادشاهی عربستان با بیان اینکه تحولات اخیر عربستان سعودی فرآیند حمله نظامی نادرست به یمن بود، اظهارداشت: تجاوز نظامی به یمن اختلاف و شکاف جدیدی در میان خاندان سعودی ایجاد کرد و به نظر می‌رسد پادشاه، یاران نزدیک خود را از دست داد و به تعبیر برخی رسانه‌های عربی ملک سلمان برای جلوگیری از رسوایی‌های خودش و فرزندش که هم‌اکنون وزیر دفاع این کشور می‌باشد، دست به کودتا علیه یاران و نزدیکان خود زده است.
 
این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: اختلافات شدید میان ولیعهد قبلی "مقرن بن عبدالعزیز" و پادشاه از یک سو و شکست نظامی، سیاسی و اخلاقی عربستان در یمن از سوی دیگر موجب شده که این کشور به شدت به سمت انزوای سیاسی پیش رود و این امر به فروپاشی تدریجی عربستان و فرسوده شدن پیکره این رژیم منجر شود. ضمن اینکه پادشاه عربستان معتقد است سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان نتوانسته جریان سازی‎هایی را علیه یمن ایجاد کند. 
 
هانی‎زاده در پاسخ به این سوال که چرا رسانه‌های غربی این زلزله سیاسی در عربستان را با رویکرد جوان‌گرایی برجسته می‌کنند، گفت: جوانگرایی در نظام عربستان مطرح نیست، زیرا خود پادشاه هم بیش از 80 سال سن داشته و مساله جوانگرایی موضوع مهمی به نظر نمی‎رسد. بنابراین این مساله مربوط به اختلاف شدید هیات حاکمه می‎باشد و حتی به رسانه‌های غربی هم منتقل شده و باید اضافه کرد انتقاد شدید "نایف بن‌عبدالعزیز"برادر پادشاه سلمان بن عبدالعزیز نسبت به پیامدهای حمله به یمن کاملا مشخص است و نشان می‎دهد موضوع جوانگرایی در مدار بحث نیست. 
 
وی در مورد جبهه جدید سیاسی و نظامی عربستان گفت: در عربستان باید منتظر بروز شکاف بیشتر در میان هیئت حاکم و دو دستگی میان خاندان سعودی بر سر اداره مملکت باشیم و ممکن است به تقابل قبیله‌ای میان خاندان سعودی منجر شود. در نهایت باید گفت عربستان سعودی در حوزه نظامی و سیاسی و اخلاقی به خاطر حمله به یمن بسیار ضعیف شده است. 

هانی زاده در پایان خاطرنشان کرد: در آینده اختلاف میان مقرن بن عبدالعزیز رهبر اپوزسیون عربستان که ولیعهد عربستان هم بوده و پادشاه آغاز خواهد شد که این اختلافات ممکن است به درگیری‌های میدانی هم منجر شود. 
 انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار