محققان یک شرکت فرانسوی موفق به طراحی و ساخت یک کشتی شدند که قادر است لکه‌های نفتی را از سطح آب دریا پاکسازی کند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ این کشتی که در نوع خود در جهان بی‌نظیر است به یک دستگاه مکنده بسیار قوی مجهز شده و قادر است در آبهای عمیق در مدت زمانی طولانی لکه‌های نفتی شناور بر روی آب دریا و اقیانوس را جمع آوری کند. 

روبر گاستالدی، موسس شرکت فرانسوی اکوسئان Ecocéane که این کشتی را طراحی کرده و ساخته است، گفت: این کشتی که Spillglop-۲۵۰ اسپیلگوپ-۲۵۰ نامگذاری شده است، بیست و پنج متر طول و هفت متر عرض دارد و اولین کشتی از این نوع را تایوان از شرکت فرانسوی خریداری کرده است و در ادامه چند کشور دیگر نیز این محصول را سفارش داده‌اند. 

این کشتی با توجه به نحوه طراحی و ساخت آن ظرفیت پاکسازی بالایی دارد و قادر است حتی در شرایط نامساعد جوی و به رغم وزیدن بادهایی به سرعت شش تا هفت درجه در مقیاس بوفورت هر ساعت تا پنجاه هزار متر مکعب آب آلوده را بمکد و تا صد در صد نفت موجود در آبهای آلوده را بازیافت کند. 

اریک ویال، مدیر شرکت اکوسئان که در پمول منطقه بروتانی Bretagne در غرب فرانسه قرار دارد، می‌گوید این تنها کشتی ساخته شده در جهان است که می‌تواند در چنین شرایطی به کار پاکسازی لکه‌های نفتی بپردازد کشتی‌هایی که پیش از این برای پاکسازی آب‌های آلوده ساخته شده‌اند تنها در شرایط آرام جوی می‌توانند فعالیت کنند. 

آبهای مکیده شده توسط کشتی به داخل یک کانال که در میان دو دماغه تعبیه شده است، هدایت می‌شود. نفت که سبک‌تر از آب است در سطح قرار می‌گیرد و توسط یک پمپ قوی که یکصد و بیست متر مکعب ظرفیت دارد مکیده می‌شود و از طریق یک مجرای دیگر به داخل یک کشتی باری که در‌‌ همان نزدیکی مستقر شده است، منتقل می‌شود. 

اریک ویال افزود کشتی اسپیلگلوپ حتی قادر است در شرایطی که هیدروکربور‌ها کاملا در آب حل شده‌اند به پاکسازی بپردازد. در این حالت کشتی پس از مکیدن آبهای آلوده به مدت یک ساعت فعالیت خود را متوقف می‌کند و در این مدت آب آلوده جمع آوری شده را تا سی و پنج درجه سانتیگراد گرم می‌کند تا عناصر نفت و آب از یکدیگر جدا شوند و امکان پمپاژ نفت فراهم شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار