رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بازی داخلی بین قوه مقننه و مجریه آمریکا متناسب با نیازهای قوه مجریه در صحنه بین‌المللی یا در مذاکرات با ایران، یک بازی محسوب می‌شود و ایران نباید غرامت انتخابات در آمریکا را بپردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با وزیر حمل و نقل هندوستان در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر این که ظاهراً در کنگره قرار است طرحی تصویب شود که توافق نهایی با جمهوری اسلامی ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار داشت: تحلیل درست این است که این یک بازی داخلی بین قوه مجریه و مقننه آمریکاست که متناسب با نیازهایی که قوه مجریه در صحنه بین‌المللی یا در مذاکرات با ایران دارد، این بازی پیش می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: این که بگوییم اوباما یا دولت آمریکا زیر فشار کنگره است تفسیر درستی نیست، در کمیسیون سیاست خارجی هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان به اتفاق در مورد این موضوع رأی دادند و اگر قرار بود اوباما این طرح را وتو و با آن مخالفت کند، دیگر دموکرات‌ها نباید به آن رأی می‌دادند و بعد از آن که آن‌ها رأی دادند اوباما برخلاف آنچه در گذشته گفته است، تبعیت می‌کند.

وی تصریح کرد: این بازی‌ زرگری است که آمریکایی‌ها دارند و باید بدانند این قبیل بازی‌ها نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را دچار بن‌بست کند.

ولایتی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر این که فرمودند "ملت ایران مذاکرات در سایه تهدید را برنمی‌تابد"، گفت: ایشان فرمودند که مذاکره کنندگان ما به مذاکره خود با رعایت خطوط قرمز ترسیم شده ادامه دهند، اما به هیچ وجه زیر بار تهدید و تحقیر آمریکایی‌ها نروند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز آمریکایی‌ها بی‌آبروترین کشور در نزد ملت ما هستند زیرا آن‌ها عملاً به ظالمانی که رأس آن‌ها عربستان است کمک می‌کنند.

ولایتی افزود: اقدامات عربستان در یمن موجب خسارت ده‌ها میلیاردی شده، بدون این که مردم یمن در این ماجرا مقصر باشند، جرم این مردم این است که رئیس جمهور تحمیلی شورای همکاری که شخص منصور الهادی باشد را نمی‌خواهند.

وی با بیان این که این رئیس جمهور از کشورش گریخته و مشروعیت خود را از دست داده است، گفت: بنابراین مردم یمن باید آزاد باشند که رئیس جمهور خود را انتخاب کنند و سازمان ملل هم باید به وظایف خود عمل کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که هواپیماهای سعودی در هوا بنزین‌گیری می‌شود و آمریکا اطلاعات لازم را از طریق ماهواره به عربستان مخابره می‌کند، تصریح کرد: بنابر این نقش آمریکا در منطقه تلاش در جهت کمک به ظالمان در سوریه، یمن، عراق، لبنان و هر جایی که زورشان برسد، است.

ولایتی اضافه کرد: تصور یا توهم آمریکایی‌ها آن است که می‌توانند در مورد ایران هم این‌طور عمل کنند و با این که ایران را امتحان کرده‌اند و شاهد آن بوده‌اند که این کشور در مقابل زورگویی آن‌ها می‌ایستد، اما برخی از سیاستمداران این کشور بی‌توجه به سابقه منطقه غرب آسیاو کشورهای اسلامی و ایران تهدیداتی می‌کنند و زمانی که در مقابل مذاکره کنندگان ما قرار می‌گیرند حرف‌های دیگری می‌زنند. این قبیل اقدامات آمریکایی‌ها برای مصرف داخلی این کشور کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: ایران و کشورهای دیگر اسلامی نباید غرامت رقابت‌های داخلی آمریکا را بدهند و این حکایت از کوته‌بینی سیاستمداران آمریکایی دارد که تصور می‌کنند علیرغم همه شکست‌ها در طول 35 سال گذشته باز هم به اقدامات سابق خود ادامه داده و تجربیات گذشته را تکرار می‌کنند که به تعبیر ما آزموده را آزمودن خطاست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که درست است جمهوری اسلامی با تحریم دچار مشکلات می‌شود، افزود: کشور ما از باب رفع تحریم حاضر نیست زیر بار هیچ نوع تحمیلی از سوی ایالات متحده و یا هر کشور دیگری برود.

وی درباره این که برخی معتقدند توافق نهایی نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است، خاطر نشان کرد: هر ارگانی وظیفه خود را می‌داند و مجلس نیز به وظایف خود آگاه است و نظر مجلس بستگی به این دارد که در نهایت چه موضوعی مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار