رئیس مرکز ملی فرش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

صادرات فرش دستبافت ایرانی به 80 کشور دنیا/ سهم 30 درصدی ایران از تجارت فرش

رئیس مرکز ملی فرش گفت: به طور متوسط سالانه یک میلیارد و 200 میلیون دلار حجم تجارت جهانی فرش دستباف در میان همه کشورهای تولیدکننده است که ایران سهم 30 درصدی از این بازار را در اختیار دارد.

حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهمیت فرس دستباف گفت: فرش دستباف ایران مقوله‌ای چند وجهی است که هم ابعاد پررنگ فرهنگی و تاریخی دارد و هم از جنبه اشتغال‌‌زایی همواره برای کشور با اهمیت بوده است.

وی افزود: این هنر- صنعت مشاغل مختلفی از جمله فروشنده، طراح، رنگرز و قالیبافان را شامل می‌شود و با هزینه‌های بسیار پایینی ایجاد شغل می‌کند.

به گفته کارگر قالیبافی همواره به عنوان شغلی مکمل و جایگزین مطرح بوده و می‌توان آن را یکی از عوامل جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان کرد.

رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به اینکه فرش دستباف همواره به عنوان یک کالای ارزآور صادراتی در اقتصاد کشور شناخته شده گفت: در دهه‌های اخیر به طور متوسط سالانه 500 میلیون دلار صادرات داشتیم.

وی افزود: از سال 90 تا 93، صادرات ما متأثر از عوامل متعدد داخلی و خارجی و نیز افزایش قیمت تمام شده فرش و رکود اقتصادی در بخشی از بازارهای خارجی و ناآرامی‌های سیاسی و نیز اشباع شدن بعضی از بازارهای سنتی، کاهش یافت.

کارگر با اشاره به اینکه آمریکا نیز واردات فرش دستباف با مبدأ ایران را ممنوع کرده گفت: اما در این دوره کاهش صادرات نیز همچنان فرش ایرانی صدرنشین بازار فرش‌های دستباف جهانی بود.

به گفته رئیس مرکز ملی فرش به طور متوسط سالانه یک میلیارد و 200 میلیون دلار حجم تجارت جهانی فرش دستباف در میان همه کشورهای تولیدکننده است که ایران سهم 30 درصدی از این بازار را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: حتی در دوره کاهش صادرات نیز، ما صدرنشین بودیم و بعد از ما هند، پاکستان، افغانستان و نپال بازار را در دست داشتند.

کارگر با تأکید بر اینکه در سال 93، روند کاهش صادرات فرش دستباف متوقف شد گفت: با بهبود مناسبات سیاسی شاهد افزایش صادرات فرش بودیم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به مزیت‌های فرش دستباف در اقتصاد کشور گفت: فرش دستباف با حداقل هزینه در کشور قابل تولید است و عمده مواد اولیه آن نیز در داخل تولید می‌شود و نیازی به واردات ندارد همچنین مهارت فنی و دانش تولید فرش دستباف در داخل کشور بهتر از هر کشور دیگری وجود دارد.

کارگر سنتی بودن تولید فرش دستباف را یکی از نقاط ضعف این هنر- صنعت عنوان کرد و گفت: اگر یک مشتری خارجی سفارش فرش دستباف در حجم بالا را بدهد تولید سنتی با این سبک نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مشتری باشد.

وی افزود: درست است که فرش دستباف گران است، اما با توجه به اینکه یک کالای ماندگار، سرمایه‌ای و سازگار با محیط زیست است نمی‌توان گفت که قیمت بالایی دارد.

کارگر تبلیغات و توجه ویژه به برند فرش ایرانی را از اولویت‌های دولتمردان برشمرد و گفت: توجه ویژه به این هنر- صنعت می‌تواند اشتغال‌زایی بالایی را ایجاد نماید.

رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به میزان صادرات فرش دستباف در سال 93، گفت: طبق اعلام گمرک در سال گذشته330میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به 80 کشور دنیا صادر شد که این رقم در مقایسه با سال 92 افزایش را هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی نشان می‌دهد.

به گفته کارگر حتی با برقرار بودن تحریم‌ها با توجه به ورود فعالان به بازارهای جدید صادراتی برای سال 94 صادرات 400 میلیون دلاری پیش‌بینی می‌شود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که کشور چین در سال‌های گذشته از رقبای ما در زمینه تولید فرش دستباف بوده اما با تغییرات اقتصادی در چین افسانه کپی‌کاری چین از ایران به تاریخ پیوست و چین در حال حاضر در رتبه چهارم واردکنننده فرش دستباف از ایران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
گروه شرکتهای حمل و نقل بین المللی شاران و
افلاک ترابر شاران

"دارای شماره ثبت 447676 در سال 1392 با مجوز فورواردری و کریری تاًسیس شد"
این شرکت جهت حمل محصولات خشک و سوختی فعال میباشد
و دارای نمایندگی های معتبر در کشورهای
"چین,ژاپن,کره,امارات متحده عربی,عراق,ترکیه,آذربایجان,افغانستان"
و شهرهای ایران...
بندرعباس,مشهد(دوغارون،هرات،باج گیران،میل 78)،آستارا,باشماق,بازرگان,اردبیل,کرمانشاه,آذربایجان غربی,آذربایجان شرقی
*دارای تیم عملیاتی در شهرهای سیرجان و رفسنجان
و قادر به ارائه خدمات در زمینه حمل دریایی,صادرات,واردات,ترانزیت داخلی و ترانزیت
خارجی,کارنه تیر و حمل ریلی به ویژه محصولات سنگین وزن میباشد.
در پایان...
این شرکت آمادگی خود را جهت ارائه هرگونه خدمات مناسب و با سرعت بالا در این زمینه به
مشتریان اعلام
میدارد.

فعال در زمینه حمل محمولات خشک از قبیل محصولات خوراکی مانند برنج، چای، گندم و همچنین پوشاک، فرش، لوازم صوتی و تصویری، ماشین آلات و...

فعال در زمینه حمل مشتقات نفتی از قبیل کاندنست، مازوت، نفتا، گازوئیل و بنزین از تمام شهرهای ایران به مقصد اربیل و سلیمانیه عراق و بالعکس

دارای تخصص در امور حمل و نقل جاده ای کانتینری- حمل بار یخچالی- حمل و نقل ترکیبی- سنگین وزن و ترافیکی.

فعال در زمینه حمل محمولات اولویت دهم از قبیل شیشه، کاغذ، لوازم خانگی و... توسط بن تضمین با ارزش بالا

انجام امورات مربوط به محمولات صادراتی و وارداتی، ترانزیتی، زمینی، دریایی و ریلی به اقصی نقاط جهان.

فعال در زمینه حمل محصولات پتروشیمی مانند پلی اتیلن- پلی پروپیلن و...

دارای دفاتر نمایندگی معتبر در بسیاری از کشورها از جمله: چین، ژاپن، کره، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، آذربایجان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و شهرهای اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان، گیلان و...

قبول و انجام سفارشات ترانزیت خارجی- دریایی- زمینی- ریلی- کارنه تیر
EXW،FCA ، FAS، FOB ، CFR ، CIF ، DAT ،CPT،DAP ،CIP ،DDP
با قیمت های رقابتی
برخی مزیتهای شرکت حمل و نقل افلاک ترابر شاران و شاران:
دارای تیم خبره و ماهر
دفتر کریر 24 ساعته در بندرعباس
دارای بارنامه بیمه شده (BL) و راهنامه (CMR)
حمل به موقع کالا- تأمین سلامت محموله ها- حس مسئولیت پذیری بالا
دارای شعبه در شهرهای بندرعباس، آستارا، باشماق، اربیل، بازرگان، باکو (آذربایجان)، مرسین (ترکیه)..
خواهشمند است برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمایید.
Tel:02144969049
44969864
44969052
FAX:02144969867
Call:09127330878
Email:info@aflaktarabarsharanco.ir
با تشکر فراوان
آخرین اخبار