نیویورک تایمز:

توافق هسته‌ای ایران به نفع دیگر کشورهای منطقه خواهد بود

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت در صورتی که ایران و گروه ۱+۵ بر سر مسئله هسته‌ای این کشور به توافق برسند، فرصتی برای برقراری ثبات در خاورمیانه به وجود خواهد آمد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛روزنامه نیویورک تایمز در سر مقاله خود نوشت: دیدار این هفته اوباما – رئیس جمهور آمریکا-- با سران کشورهای عرب، فرصتی است برای اطمینان دادن به آن‌ها در مورد اینکه تعامل آمریکا با ایران و توافق هسته‌ای احتمالی با این کشور، نه تنها تهدیدی برای منطقه نیست بلکه فرصتی برای برقراری ثبات است.

در این مقاله آمده است: هرچه ایران و قدرت‌های بزرگ جهان به توافق نزدیک‌تر شوند، نگرانی سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس افزایش می‌یابد.

پاسخ اوباما به این نگرانی این است که اگر بتوان با یک توافقنامه قاطع و قابل راستی آزمایی، ایران را محدود کرد این کشور تهدید کمتری برای منطقه محسوب خواهد شد.

اما یک جنبه دیگر توافق که باعث نگرانی سران منطقه شده است، اینکه ایران در ازای اعمال برخی محدویت‌ها در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود از تحریم‌های اقتصادی بین المللی رهایی خواهد یافت، در نتیجه میلیارد‌ها دلار سرمایه بلوکه شده و سرمایه‌های خارجی جدید به سمت این کشور سرازیر خواهد شد.

در ادامه این مقاله آمده است: کشورهای خلیج فارس نگرانند این روند باعث افزایش نفوذ ایران در منطقه شود حمایت این کشور را از حزب‌الله افرایش دهد و به مداخله در عراق، یمن و سوریه بپردازد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: ایران تنها خطری نیست که کشورهای خلیج [فارس] با آن مواجه هستند، حتی مهم‌ترین خطر هم نیست. همانگونه که اوباما پیش‌تر گفته است، کشورهای این منطقه با تهدیدهای متعددی مواجه هستند.

نویسنده در ادامه با اشاره به اظهارات «الن لایپسون» رئیس مرکز استیمسون نوشته است: باید به توافق هسته‌ای ایران به عنوان فرصتی بزرگ برای اعراب نگریسته شود، فرصتی برای همکاری منطقه‌ای در زمینه انرژی، تغییرات آب و هوایی، کمبود آب و کنترل تسلیحات.

بسیاری از افراد معتقدند احتمال همکاری فرا‌تر از توافق هسته‌ای، به طور قطع ارزش تلاش را دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م س
۱۰:۲۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
لعنت بر پدرشون اینها خودشون میخان این منطقه نا امن باشه تا اسرائیل در امنیت باشه دروغ میگن این حرفها همه دو پهلو و چند پهلو هست .
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۳:۰۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
راست گفته توافق هسته ای به نفع هرکشوری هست جز ایران
آخرین اخبار