رئیس سازمان مدارس استثنایی سراسر کشور:

تبلت جایگزین کتاب درشت خط برای دانش‌آموزان نیمه بینا می‌شود/ مشکل سرویس ایاب ذهاب دانش‌آموزان استثنایی بر طرف می‌شود

قدمی گفت: از سال تحصیلی جدید بچه های نیمه بینا که در گذشته کتاب درشت خط داشتند در سراسر کشور به تبلت مجهز می‌شوند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران، مجید قدمی رئیس سازمان مدارس استثنایی سراسر کشور گفت: بچه‌های نیمه بینا از این پس به وسیله تبلت آموزش می‌بینند و دیگر محدود به کتاب درشت خط نخواهند بود، این یک گام بلند در راستای افزایش تسهیلات برای دانش‌آموزان استثنایی در امر آموزش است که بالغ بر 600میلیون تومان هزینه در بر داشته است. 

وی ادامه داد: هزینه‌ درشت خط کردن کتابهای عادی بیش از خرید تبلت است و ما به نوعی با خرید تبلت صرفه جویی اقتصادی نیز می‌کنیم. 

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات دانش‌آموزان که کم‌توانی شنوایی دارند گم کردن سمعک است که پیش‌بینی می شود در سال تحصیلی جدید سمعک نیز به صورت کاملا رایگان در اختیار دانش‌آموزان کم‌شنوا قرار گیرد. 

وی توضیح داد : تاکنون به صورت پایلوت 10 درصد دانش‌آموزان نوآموز تست شدند و ما این طرح را قبل از تابستان انجام داده‌ایم که بتوان موارد مشکل‌دار را زودتر شناسایی کرد. 
لازم به ذکر است، این طرح برای کودکان 5 سال تمام صورت گرفته که شامل 84 هزار و 300 نفر بودند و از همان ابتدا دانش‌آموزان مشکوک به کم‌بینایی 2 هزار و 600 نفر ، کم شنوایی 2 هزار و 800 نفر و 3 هزار و 800 نفر نیز به بخشهای تخصصی‌تر ارجاع داده شده است. 

رایگان شدن هزینه درمان دارو، توان‌بخشی 
امسال برنامه داریم که بیمه درمان، دارو، توانبخشی، کاردرمانی به صورت رایگان برای بچه‌های زیر 7 سال ارائه گردد و کل هزینه‌های درمانی این دانش‌آموزان را پرداخت می‌کنیم حتی اگر دانش‌آموزی نیازمند عمل جراحی باشد هزینه آن برعهده سازمان است. 

وی تصریح کرد: از یک میلیون و 233 هزار و 671 نفری که تست شده‌اند 86 هزار و 710 نفر به مدارس استثنایی ارجاع داده شده که از بین آنها 90 درصد راست‌دست و 10 درصد چپ دست هستند که در انتخاب میز و صندلی آنها کمک کننده بوده است. 

وی توضیح داد: 26 درصد بچه‌ها در مناطق مختلف کشور دو زبانه بودند که از این میزان 89.5 درصد پدرها شاغل و 8.5 درصد مادر شاغل بوده است و متاسفانه معادل 71 هزار نفر از جمعیت پدرها بی‌سواد و نزدیک به 85 هزار نفر مادر بی‌سواد بوده‌اند. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این بچه‌ها نو آموزند شناسایی مشکلات آنها به کنترل ناتوانی و پیشگیری از بیماری‌های ثانویه بسیار کمک کننده است. 

وی با اظهار خوشحالی در خصوص رفع صد درصدی مشکل ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی در مناطق محروم ادامه داد: مشکل ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی در مناطق محروم کاملا برطرف شده و در مناطق نیمه برخوردار تا 80 درصد رفع شده است ضمن اینکه سرویس ایاب و ذهاب رایگان در اختیار 20 استان کشور قرار می‌گیرد. 

وی در پایان یادآور شد: بحث‌فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی با اعتبارات 100 درصدی همراه است و همه گروه‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرند به گونه‌ای که با کمیته‌ ملی پارا المپیک هم هماهنگی انجام داده‌ایم و در این خصوص استعداد یابی دانش‌آموزان آغاز می‌شود. 
همچنین توزیع کتابهای درسی قبل از سال تحصیلی انجام می شود و ما موفق می‌شویم 90 درصد کتابها را قبل از شروع سال تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم. 

وی در ادامه افزود: توسعه اردوگاه‌های دانش‌آموزان استثنایی در مناطق شمالی همچنین همدان و استان فارس در حال کلنگ زنی است و ما سعی داریم مشکل دسترسی دانش‌آموزان استثنایی به اردوگاه‌ها را در 4 نقطه کشور فراهم و بر طرف سازیم. 



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار