المیادین گزارش داد؛

کشورهای عربی خواهان ضمانت‌های آمریکا در برابر ایران هستند

کشورهای عربی منطقه خلیج فارس از آمریکا می‌خواهند به این کشورها در برابر ایران اطمینان بدهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین، درباره نتایج اجلاس کمپ دیوید گفت: باراک اوباما تلاش کرد از هر راهی که می تواند، نگرانی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از توافقنامه هسته ای با ایران را از بین ببرد. اما این کشورها امیدوار بودند با امضای پیمان دفاع مشترک با آمریکا مانند اسرائیل، به اطمینان بیشتری برسند. کاخ سفید ترجیح داد با احتیاط عمل کند. کاخ سفید وعده داد همکاری های امنیتی با این کشورها را گسترش دهد و سلاح های بیشتری را برای آنها ارسال کند و به دفاع از مرزهای این کشورها متعهد باشد. اما این کشورها امیدوار بودند دولت آمریکا مسئولیت مقابله با دخالت های غیرعربی در امور عربی را برعهده بگیرد. نشریه فارن پالیسی تاکید کرد توافقنامه هسته ای باعث برهم خوردن توازن قدرت در منطقه خواهد شد. 

در ادامه این گزارش آمده است: اعضای شورای همکاری تصور می کنند واشنگتن که برای گسترش نفوذ خود به سراسر جهان می رود، می تواند برای مقابله با آنچه این کشورها جرم ایران در تلاش برای نفوذ در منطقه خاورمیانه می دانند کاری انجام دهد. باراک اوباما به این کشورها گوشزد کرد که رویارویی دائم یا منزوی کردن ایران هدف نیست، بلکه این کشورها باید به دنبال کاهش تنش و گفتگوی گسترده با حضور ایران و همسایگانش باشند. 

اوباما از میهمانان خود خواست به دنبال رسیدگی به اوضاع عربی باشند تا دودستگی ها را کاهش دهند. این کشورها می خواستند از زبان اوباما متهم کردن ایران به تلاش برای برهم زدن ثبات منطقه را بشنوند که اوباما هم این خواست آنها را برآورده کرد. 

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس سرزنش خود را نسبت به سیاست های دولت آمریکا پنهان نمی کنند و واشنگتن را به عقب نشینی از حفظ منافع منطقه ایش متهم می کنند. این کشورها معتقدند اوباما دیگر به معادله نفت در برابر امنیت پایبند نیست. این کشورها تاکید دارند پیگیری توافقنامه هسته ای با ایران به معنای آن است که کاخ سفید اهمیتی برای امنیت منطقه خلیج فارس قائل نیست. اعضای شورای همکاری می گویند خودداری اوباما از دخالت نظامی در سوریه و یمن نشان می دهد توجهی به منافع این کشورها ندارد. دولت آمریکا صفحه دخالت مستقیم نظامی را ورق زد و از این کشورها می خواهد به دنبال اصلاحات داخلی باشند تا ثبات داخلی آنها حفظ شود.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار