سقوط فضاپیمای "پروتون-ام" روسیه موجب شد مرکز فضایی فدرال این کشور برنامه تمام پرتاب های فضایی را تا یافتن علت اصلی این ماجرا متوقف کند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از انگجت؛ سقوط فضاپیمای "پروتون-ام" روسیه موجب شد برنامه‌ پرتاب‌های ‌فضایی این کشور برای مدت نامعلومی متوقف شود. این دومین تلاش ناموفق روسیه در سه ماه گذشته بوده و ارائه‌ی خدمات فضایی مرکز فضایی فدرال روسیه به دیگر کشورها را با اختلال مواجه کرده است. 

موشک فضاپیمای پروتون-ام روسیه شنبه ۱۶ مه (26 اردیبهشت) چند دقیقه پس از پرتاب از مرکز پرتاب فضایی بایکونور در جنوب سیبری منفجر و سرنگون شد. این فضاپیما، ماهواره‌ای مکزیکی با نام MexSat1 را حمل می‌کرد و قرار بود شبکه‌های مخابراتی مکزیک و آمریکای جنوبی را پوشش دهد. بررسی های اولیه نشان داد، نقص فنی در موتور سومین بخش فضاپیما، عامل این انفجار بوده است.

مرکز فضایی فدرال روسیه، تا یافتن دلیل انفجار موشک فضاپیمای پروتون-ام، پرتاب‌های فضایی خود را متوقف کرده است. قرار بود این مرکز در ماه ژوئن (خرداد) ماهواره‌ی مخابراتی انگلیس را به فضا ارسال کند.

روسیه از امکانات و توانمندی‌های‌ فضایی خود برای ارائه‌ی خدمات فضایی - ازجمله پرتاب ماهواره‌‌ها - به کشورهای دیگر استفاده می‌کند.‌ تلاش‌های مرکز فضایی فدرال روسیه برای اتصال کپسول سایوز به ایستگاه بین‌المللی فضایی "آی‌اس‌اس" نیز چندی پیش با شکست روبرو شده بود و تکرار چنین حوادثی، اعتبار مرکز فضایی فدرال روسیه را خدشه‌دار کرده است.

بدون شک انفجار موشک فضاپیمای پروتون-ام در سیبری پیامدهای زیست محیطی نیز به همراه داشته است. هرچند هنوز میزان دقیق خسارات احتمالی به منطقه‌ی سقوط ارزیابی نشده ؛ بیش از ۱۰ تن مواد سوختی بسیار سمی در منطقه پراکنده شده است. نهادهای حامی محیط زیست درباره پیامدهای منفی ناشی از این انفجار بر طبیعت بکر جنوب سیبری ابراز نگرانی کرده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار