حفظ مشتريان وفادار به برند 9 برابر سودآورتر از مشتريان جديد است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی ، صنایع معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه مولفه های مهم در مشتری مداری بنگاه ها کیفیت و قیمت و مسئولیت اجتماعی شرکت هاست، گفت : تحقیقات نشان می دهد حفظ مشتریان وفادار به یک برند 9 برابر سودآورتر از جذب مشتریان جدید است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران حسین میرمحمد صادقی در حاشیه پنجمین اجلاس جهانی نشان منتخب که در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد اظهار کرد: در کشور ما به علت اینکه بخش خصوصی به طور جدی مورد حمایت دولت نبوده است و شاید دولت بیش از حد لازم وارد مسائل اقتصادی شده بود برندها توسعه نیافته است.

وی اضافه کرد: کمتر از 50 برند نام و نشان دار در کشور داریم در حالی که نیمی از شرکت های با قدمت بیش از 200 سال در کشوری مانند ژاپن واقع شده است.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه امروزه برندها فقط به موارد تجاری خلاصه نمی شود ، گفت: برند گردشگری و برند شهری از اصلی ترین وجوه برند در دنیاست و به طور نمونه شهری مانند بارسلون که تا چند سال پیش نقش چندانی در جهانگردی، گردشگر و فعالیت های تجاری به عنوان مرکز تجاری قابل توجه نداشت، امروز در رتبه بعد از شهرهای پاریس، لندن و فرانکفورت قرار دارد.

وی افزود: بعضی از موسسات خیریه ای که در سطح جهانی فعالیت می کند ، مقدار قابل توجهی از کمک های مردمی را جذب می کند زیرا مشتری به آنها اطمینان کرده است.

میرمحمد صادقی ادامه داد: برندسازی نیازمند ملزوماتی است که مهم ترین آن راه یابی به ذهنیت مشتری و جلب اعتماد و مدیریت ذهنی مشتریان است. 

وی گفت: از این رو پنجمین اجلاس جهانی نشان منتخب با محوریت مشتری مداری و توسعه بازار برگزار می شود و تلاش می کنیم راهکارهای عملی به فعالان تجاری ارائه می شود تا نشان خود را در سطح جهانی مطرح کنند.

میرمحمد صادقی با اشاره به اینکه نشست ها و همایش های زیادی در ایران درباره برند و نشان های تجاری برگزار می شود ، گفت: امیدواریم برگزاری این همایش ها اثری ملموس در برندسازی و توسعه برند در کشور داشته باشد همچنان که بی تاثیر هم نبوده و در عمل موجب شده است در حوزه هایی مانند صنایع غذایی به برندهای خوب نزدیک شدیم اما در بعضی از حوزه ها ضعف داریم.

وی افزود: کمبود تجربه، بها ندادن به بخش خصوصی و بروکراسی های اداری از عوامل اصلی توسعه نیافتگی برند در کشور است و در مواقعی که برندی مطرح می شود به جای اینکه حمایت شود، مشکلاتی هم را برایش به وجود می آورند.

وی افزود: یکی از مولفه ها در مشتری مداری بنگاه ها ، کیفیت و قیمت است و مسئولیت اجتماعی شرکت ها نیز اخیرا به این مقوله اضافه شده و مشتریان به شرکت هایی که به مسئولیت اجتماعی خود عمل می کنند اعتماد بیشتری دارند.

میرمحمدصادقی گفت: فعالان اقتصادی باید توجه کنند که راه سودآور شدن فعالیت هایشان این است که مشتری به کالای آنها اقبال نشان دهد.

همچنین مینا علاوش مدیر اجرایی موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران هم در این اجلاس گفت: تبیین اصول مدیریت ارتباط با مشتری و انتقال تجربه و علم مشتری مداری با حضور کارشناسانی از مالزی، فرانسه و ترکیه از اهداف همایش است.

وی افزود: علاوه بر ارتقای سطح دانش مدیران داخلی ، موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی بنا دارد تورهای تجاری را با کشورهای آسیایی راه اندازی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار