گزارشی در مورد خودروهای فرسوده و آلودگی هوا؛

خودروهای فرسوده بلای جان مردم

یکی از عوامل مهم در آلودگی هوای کلانشهر‌ها وجود خودروهای فرسوده‌ای است که با وجود به پایان رسیدن عمر مفید آن‌ها، هنوز حاضر نیستند جای خود را به خودروهای نو و تازه نفس بدهند.

خودروهای فرسوده بلای جان مردمبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  رشد رو به فزونی جمعیت در کلانشهر‌ها به خصوص پایتخت همراه با افزایش تعداد خودرو‌ها که باعث ترافیک در معابر شهری شده است، زمینه‌ای را فراهم کرده تا شهروندان کمتر بتوانند طعم آرامش روانی را بچشند.  
 
* مینی بوس، اتوبوس و تاکسی مته‌مان ردیف اول ایجاد ترافیک
 
در این بین وجود خودروهای فرسوده از جمله مینی بوس، اتوبوس، تاکسی و خودروهای شخصی که با خارج شدن دود غلیظ از اگزوز آن‌ها هر عابر و یا راننده‌ای که اگر در پشت این خودرو‌ها قرار بگیرد، با مشاهده مه غلیظ حاصل از اگزوز این خودرو‌ها قادر به دیدن فضای روبروی خود نیست، بر مشکل ترافیک می‌افزاید.  
 
* سالمندان، اولین قربانیان
 
مهم‌تر از همه تاثیر مستقیم آلاینده‌های این خودرو‌ها بر آلودگی هوا است که سالانه جان بسیاری از شهروندان کلانشهر‌ها را گرفته که بیشترین قربانیان از میان سالمندان که قشر آسیب پذیر جامعه هستند را تشکیل می‌دهد و همچنین مبتلا شدن بسیاری از افراد به بیماری‌های قلبی، تنفسی، سرطان‌ها و حتی سکته‌های قلبی تنها چند نمونه از مواردی است که وجود خودروهای فرسوده برای کلانشهر‌ها به ارمغان می‌آورند.  
 
گفتنی است؛ هر خودروی فرسوده ۲۰ برابر خودروی نو آلودگی تولید و از طرفی چندین برابر دیگر خودرو‌ها مصرف سوخت و ده‌ها برابر آلودگی ایجاد می‌کنند.  
 
* تنها یک درصد خودروهای اسقاطی از رده خارج شده‌اند
 
به گفته جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در سالی که گذشت بیش از ۳۲۰۰ تاکسی فرسوده از رده خارج شده است، یعنی فقط یک درصد خودروهای اسقاطی که این رقم مطلوبی نیست و نشان می‌دهد که در این راه موفقیت چندانی کسب نکرده‌ایم.  
 
* کمبود اعتبارات و بودجه در راه نوسازی
 
علیرضا فیض بخش رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز در خصوص مینی بوس و اتوبوس‌های فرسوده می‌گوید: ۵ سال است که موفق نشده‌ایم که هیچ خودروی جانشینی را برای جایگزین کردن این مینی بوس و اتوبوس‌های فرسوده قرار دهیم و اعتبارات و بودجه به اندازه‌ای در اختیار نداریم که بتوان این برنامه ریزی‌ها را انجام داد.  
 
* پرداخت یارانه و افزایش عوارض
 
حال به منظور سرعت بخشیدن به روند نوسازی این خودرو‌ها می‌توان با پرداخت یارانه و کمک‌های نقدی به صاحبان این نوع خودرو‌ها و همچنین با افزایش عوارض و حق بیمه خودروهای فرسوده بهتر است تا استفاده از این خودرو‌ها به حداقل برسد، با توجه به اینکه آمار دقیقی از تعداد این خودروهای اسقاطی در دست نیست.  
 
* تلاش برای ایجاد آسمان آبی در کلانشهر‌ها
 
امید است بتوان با کمک‌های دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خروج خودروهای فرسوده که بوسیله اصلاحاتی در حال انجام است، همچنین با پرداخت یارانه، تسهیلات و طرح‌های تشویقی به صاحبان خودروهای اسقاطی انگیزه جایگزینی خودروهای فرسوده بانورا ایجاد و حتی شهروندان و همه ما با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانیم هریک به فراخور خود با برداشتن قدمی کوچک، هر آنچه از دستمان بر می‌آید برای ایجاد آسمان آبی شهر بکوشیم.  
 
گزارش از زهرا ریاحی

انتهای پیام/
برچسب ها: خودرو ، فرسوده ، بلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۰۱:۳۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
یه پیکان77 داریم فقط 2 ملیون میدن اون هم چندماه بعد
شما بودید میدادید؟؟؟
وامشون هم واقعی نیست 10 تا بانک و شعبه رفتم نیست که نیست
آخرین اخبار