وزیر بهداشت در هشتمین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عدم تعهد:

ایجاد سیستم‌های مبتنی بر مراقبت بهداشت اولیه در مواجهه با چالش‌های سلامت ضروری است

وزیر بهداشت گفت: امنیت سلامت جهانی، به کیفیت سیستم‌های ملی سلامت عمومی در کشور‌ها بستگی دارد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از (وب دا)؛ دکتر سیدحسن هاشمی در سخنرانی خود در هشتمین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عدم تعهد ضمن بیان این مطلب با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت در جهان از جمله شیوع ویروس ابولا گفت: سازمان جهانی بهداشت می‌تواند، نقش مهمی در حمایت از کشورهای عضو در برای پیشگیری، شناسایی و محدود کردن شیوع این گونه بیماری‌ها در آینده و ایجاد سیستم‌های سلامت قوی به عهده داشته باشد. 

دکتر هاشمی تصریح کرد: لازم است سرمایه گذاری‌های مورد نظر برای ایجاد سیستم‌هایی که مبتنی بر مراقبت بهداشت اولیه و پوشش همگانی سلامت بوده و قادر به پاسخگویی به چالشهای مختلف و غیر منتظره هستند، انجام شود. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در مواقعی که سیستم‌های سلامت قوی‌تر و آماده‌تر هستند می‌توان از بسیاری از چالش‌های سلامت عمومی، پیشگیری و یا آن‌ها را بهتر کنترل کرد و نقش همکاری بین المللی در مدیریت این گونه مسائل بدیهی و موثر است. 

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: ما نیازمند اقدامات دست جمعی برای بهبود (عملکرد) سازمان جهانی بهداشت جهت دستیابی به اهدافش در پرداختن به چالش‌های جهانی سلامت نظیر؛ کاهش نابرابری‌ها، آمادگی در برابر بیماری‌های نوپدید و بازپدید و دستیابی به پوشش همگانی سلامت می‌باشیم. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه عوامل مهمی در جهان بر سلامت عموم اثر گذاشته‌اند که در این خصوص نیازمند اقدامات دست جمعی هستیم، یادآور شد: تغییرات آب و هوایی، ویروس‌های خطرناک جدید، وجود موانع در حوزه ریشه کنی فلج اطفال، مقاومت ضد میکروبی دارویی، توافقات تجاری و سرمایه گذاری‌های کلان در بخش‌های صنعتی می‌توانند باعث مشکلاتی نظیر عدم دسترسی مناسب به خدمات بهداشتی، آلودگی هوا، سرطان، بیماری‌های غیرواگیر و فقر و نابرابری در دسترسی در میان کشورهای در حال توسعه شوند. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه کشورهای عدم تعهد می‌توانند نقش مهمی در تحقق عزم کشورهای در حال توسعه برای ایجاد همکاری‌های جنوب ـ جنوب و فعال سازی منابع بیشتر برای اجرای برنامه‌های توسعه سلامت داشته باشند، خاطرنشان کرد: اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عدم تعهد، فرصت مناسبی را برای کشورهای در حال توسعه فراهم نموده است تا به بیان دیدگاه‌ها و نگرانی‌های خود پیرامون چالش‌های پیش روی سلامت و ارائه راهکارهای لازم برای حل آن چالش‌ها بپردازند. 

وزیر بهداشت در پایان اظهار امیدواری کرد که در راستای تعهد قوی و پایدار کشور‌های عدم تعهد، در ارتقاء همکاری‌های همسو و یکپارچه با یکدیگر برای مواجه با چالش‌های جهانی سلامت موفق باشیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار