تولید 90 درصدی واکسن‌ها در داخل کشور

رییس موسسه رازی گفت: 90 درصد واکسن ها در داخل کشور تولید می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر حمید کهرام رییس موسسه رازی در مراسمی ویژه بزرگداشت نودمین سال تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که صبح امروز برگزار شد عنوان کرد: 15 سال است که بیماری فلج اطفال در کشور ما کاهش یافته است که این موضوع به علت فعالیت و تلاش کارشناسان  و دانشمندان می باشد. 

کهرام با اشاره به تولید 90 درصدی واکسن‌ها در کشور بیان کرد: کشور ما توانسته بسیاری از بیماری‌ها را پیشگیری کند. واکسنهای مهمی از جمله تب برفکی و آنتروتوکسمی و تمام داروهای کشور که شاید احتیاج به درمان آن داشته باشیم. به طور کلی بیش از 50 درصد واکسن‌ها در موسسه رازی در حال تولید است . 

دکتر پیله‌چیان دبیر همایش در راستای این موضوع ادامه داد: بی‌شک تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در سال 1303، زمینه ساز ارتقای سطح ایمنی جمعیت انسانی و دامی در مقابل انواع بیماری‌های عفونی خطرناک گردید.

وی ادامه داد: امروز با گذر از 90 سال فعالیت و با کوله باری مملو از دانش، تجربه و خدمت به هم‌میهنان کشور عزیز اسلامی‌ مورد موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بر آن شده تا با تشکیل ستاد بزرگداشت نودمین سال تاسیس موسسه پیشینه و فعالیت 90 ساله آن را در قالب مجموعه‌ای از برنامه‌های علمی وفرهنگی در معرض دید عموم هم‌میهنان عزیز و جهانیان قرار دهد.
 
دبیر همایش با اشاره به تفکر برگزاری همایشی جهت بزرگ‌داشت موسسه رازی در سال 1393 پدید آمده است بیان کرد: اولین قدم در خرداد ماه 1379 و با تشکیل کمیته تدوین طرح جامع موسسه رازی برداشته شد و مطالعاتی نیز در آن هنگام صورت پذیرفت که دستمایه برگزاری همایش امروز گردید. از آن تاریخ تاکنون همواره همکاران موسسه رازی مشتاق فرصتی مناسب برای انجام این همایش بودند. 

پیله چیان تصریح کرد: در آذرماه 1392 در موسسه رازی مجددا این تفکر با دستور دکتر کهرام کلید خورد و حکم رئیس ستاد اجرایی در ابتدای سال 1393 صادر گردید . 

وی در خصوص ساختار ویژه موسسه رازی که فعالیت‌های در هم تنیده پژوهش، تولید، کنترل، و پشتیبانی را شامل می‌شود، گفت: همکاران ستاد اجرایی از بین معاونت های مخالف و نمایندگی محترم ولایت فقیه در موسسه انتخاب شده‌اند. با توجه به اینکه قانون تاسیس موسسه دفع آفات حیوانی و سرم سازی در 16 دی ماه سال 1303 به تصویب مجلس وقت رسید و موسسه در سال 1304 در قریحه حصارک کرج به طور مستقل استقرار یافت و فعالیت خود را آغاز کرد. 

وی در خصوص جهت به نمایش در آوردن فعالیت‌های ماندگار پیشکسوتان موسسه بیان کرد:علاوه بر همایش حاضر موارد دیگری نیز به اجرا در آمده است که از آن جمله می‌توان به چاپ کتاب تاریخچه موسسه رازی ، چاپ 16 قطعه تمبر یادبود از بنیان‌گذاران، محصولات و ساختمان های موسسه رازی و ساخت تندیس نیم تنه بنیان گذاران اشاره نمود.

وی خاطر نشان کرد: امید آن که با این تلاش ناچیز توانسته باشیم گوشه ای از پوشش 9 دهه نخبگان، فرهیختگان، دانشمندان و کارکنان معظم این موسسه در استقرار امنیت بهداشتی پایدار را به عنوان بخش مهمی از موضوع امنیت ملی به پیشگاه ملت بزرگ ایران معرفی کرده باشیم. 
در پایان از کلیه کسانی که در برگزاری این همایش همکاری داشتند تشکر و قدردانی کردند. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.