یک کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر اینکه طرح‎های "ایران هراسی" ابزاری برای آمریکاست تا بتواند از این طریق قراردادهای نظامی با اعراب ببندد.

"محمد بهاری" در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به پروژه ایران هراسی غرب و باج‌گیری آمریکا از اعراب گفت: از قدیم دو کلمه استعمار و استثمار مطرح بوده است و استعمارگران بیشتر به‌بهانه ‌عمران و آبادانی ولی در واقع برای چپاول‌گری به کشورهای مختلف وارد می‌شدند و در کنار آن دست به استثمار نیز می‌زدند.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه کشورهای استعمارگر بهره‎گیری از ثمره تلاش و منابع کشورها را مد نظر داشتند، افزود: برای مثال چین و آمریکا دو قدرت اقتصادی مهم روز دنیا هستند. چین در فضای اقتصادی کنونی و با توجه به داشتن نیروی کار بسیار بالا و با سیستم حکومتی که دارد، توانسته در صنعت تجارت و اقتصاد، وضعیت خود را در سطح مناسبی نگه دارد و توسعه دهد اما آمریکا این نیروی کار را ندارد و برای حفظ وضعیت اقتصادی خود به عنوان ابر قدرت، تنها راه‌کار را بلوکه کردن نفت خاورمیانه می‎داند.

بهاری تصریح کرد: آمریکا به بهانه‌های مختلف از کشورهای نفت‌خیز،  بهره‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را یک‌جا می‌برد.

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: از طرف دیگر چون کشورهای عربی ثروت باد آورده‌ای به نام نفت در اختیار دارند، روی این اصل، آمریکا تلاش می‌کند در هر مقطعی با یک بهانه‌ ترس و دلهره‌ در آن‌ها ایجاد کند تا بتواند سلاح‌های پیشرفته و گران قیمتش را به اعراب بفروشد.

بهاری با تاکید بر اینکه طرح‎های "ایران هراسی" ابزاری برای آمریکاست تا بتواند از این طریق قراردادهای نظامی با اعراب ببندد، تصریح کرد: ایالات متحده به خوبی می‌داند که ایران کشور متجاوزی نیست و روابطش با تمام کشورها براساس حفظ احترام متقابل است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آن‌ها امروز با ایران مقتدر مواجه هستند ولی این کشور هرگز درصدد برهم زدن امنیت منطقه نیست و منافع خود را در امن بودن منطقه می‌داند و ترجیح می‌دهد که با کشورهای اسلامی در ارتباط باشد، اما کشورهای عربی به این مسائل توجه نمی‌کنند.

وی افزود: داعش سوریه را با خطر مواجه کرد عراق را هم تا سر تجزیه و سقوط پیش برد، ولی وقتی که ایران وارد ماجرا شد سرجایشان نشستند.

بهاری در پایان خاطرنشان کرد: واشنگتن از این وضعیت استفاده کرد و توانست قدرت ایران را به رخ آن‌ها بکشد و این فضای ننگ آور را به وجود آورد تا بتواند به ان‌ بهره کشی‌هایش برسد.

انتهای پیام/
برچسب ها: محمد ، بهاری ، ایران ، هراسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار