بهشتی‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

توضیح پیرامون پلیس خوب و بد در مذاکرات هسته‌ای/ دست دلالان صهیونیستی در جیب سعودی‌های تکفیری

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: در مذاکرات هسته‌ای، 6 کشور مقابل ایران با منافع مختلف حضور دارند، بنابراین نقش پلیس بد و خوب دیگر مطرح نیست.

"حسن‌بهشتی‌پور" کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرانسه به تنهایی قدرتی در تاثیرگذاری در مذاکرات هسته‌ای ایران را دارد؟ اظهار داشت: فرانسوی‌ها بخشی از گروه 1+5 هستند و به دلیل حق وتویی که در شورای امنیت دارند، می‌توانند قطع‌نامه‌های قبلی و یا قطع‌نامه‌های جدیدی که صادر می‌شود را وتو کنند و در این صورت مشکل ساز شوند.

وی با اشاره به اینکه فرانسوی‌ها در عربستان دید کاسب‌کارانه دارند، افزود: آنها سعی دارند به کشورهای عربی اسلحه بفروشند، تا با ایجاد ایران هراسی در منطقه، منافع صنایع اسلحه سازی را دنبال کنند، اما از طرفی به دنبال لغو تحریم‌های ایران هستند تا بتوانند در صنعت خودروسازی ایران بار دیگر با پژو و رنو حضور فعال داشته باشند و بعید است که در مذاکرات کارشکنی کنند، امکان کارشکنی وجود دارد اما منافع آن‌ها ایجاب نمی‌کند.

بهشتی‌پور در ادامه درباره نقش فرانسه به عنوان پلیس بد، گفت: در هر مذاکرات پلیس بد یا خوب وجود دارد، اما در مذاکرات 6 کشور مقابل ایران با منافع مختلف حضور دارند، بنابراین نقش پلیس بد و خوب دیگر مطرح نیست؛ باید واقع بین باشیم و  واقعیت این است که این شش کشور طرف مذاکره کننده، شش قدرت بین‌المللی و به دنبال منافع خود هستند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تاکید کرد: باید تلاش کنیم که اهداف خود را از راه تعامل و گفتگو و طبیعی به نتیجه برسانیم و البته باید روی خطوط قرمز  تاکید داشته باشیم.

وی بیان کرد: اگر ما مذاکره هم نداشتیم، آمریکا به جولان خود در منطقه ادامه می‌داد، توطئه طلبی و توسعه طلبی در ذات آمریکا است؛ بنابراین زمانی در خلیج فارس و زمانی در عمان و حالا در عدن جولان می‌دهند، این هم به دلیل مذاکرات نیست زیرا معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حرکت آمریکا نقش دارد و باعث اینگونه اقدامات از طرف آنها می‌شود.

بهشتی‌پور اظهار داشت: اگر واقع بین باشیم حضور آمریکا در عدن به دلیل حمایت از عربستان سعودی است و فکر نمی‌کنم به دلیل تاثیرگذاری در روند مذاکرات باشد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای بیان کرد: آمریکایی‌ها حق نظارت ندارند و نمی‌توانند نظارتی داشته باشند، نظارت از طرف آژانس انرژی هسته‌ای انجام و تمامی کشورهایی که عضو NPT هستند را شامل می‌شود.

وی گفت: ما اگر بخواهیم فعالیت هسته‌ای صلح آمیزی داشته باشیم، نظارت باید توسط آژانس انجام شود و چارچوب آن معلوم است. بنابراین ما نباید آدرس غلط به افکار عمومی دهیم؛ آژانس در چارچوب معاهدات بین‌المللی سه کار نظارت، کنترل و عدم اشاعه بمب اتمی را انجام می‌دهد.

بهشتی‌پور خاطر نشان کرد: آژانس با کمک به ترویج فناوری هسته‌ای و نظارت بر نساختن بمب هسته‌ای و این که از انرژی صلح آمیز استفاده کنند، تاکید دارد و فقط برای ایران نیست برای 168 کشور عضو NPT است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار