یک کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد؛

ضرورت همگرایی بیشتر تهران و بغداد برای تشکیل «ائتلاف صلح»

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: با توجه به فجایع رخ داده در یمن و تشکیل «ائتلاف جنگ» توسط عربستان علیه این کشور مظلوم، لزوم همگرایی بیشتر کشورهای منطقه و در رأس آن‌ها ایران و عراق بیش از پیش برای تشکیل «ائتلاف صلح» احساس می‌شود.

لزوم همگرایی بیشتر تهران و بغداد برای تشکیل «ائتلاف صلح»
"احمد کاظم‌زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در خصوص سفر فوأد معصوم رئیس جمهور عراق به تهران گفت: با توجه به تحولات منطقه و وضعیت کنونی خاورمیانه، این دیدار از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. ضمن اینکه از زمان شکل‌گیری نظام جدید سیاسی عراق، همواره تهران و بغداد دغدغه‌ها و منافع مشترکی با هم داشته‌ و همواره در جهت تقویت این منافع تلاش کرده‌اند.
 
وی افزود: این سفر به عنوان یک گام تکمیلی در تثبیت نقش تأثیرگذار دو کشور به ویژه ایران در منطقه محسوب می‌شود. از سوی دیگر ایران و عراق به عنوان متحدانی طبیعی در منطقه محسوب می‌شوند. همچنین با توجه به شرایط خاص کنونی در خاورمیانه و اتفاقات رخ داده در عراق بعد از بحران داعش و ظهور گروهک‌های تکفیری، این دیدار در آینده عراق و منطقه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: حمایت‌های غرب و رژیم صهیونیستی از گروه افراطی داعش و سایر گروهک‌های تروریستی- تکفیری سبب شده تا سیاستمداران عراقی از کشورهای همسایه برای حل این بحران درخواست کمک کنند که در این بین، ایران، تنها کشوری محسوب می‌شود که به طور کاملاً جدی و فارغ از هر گونه چشمداشت، به کمک دولت عراق شتافت.
 
کاظم‌زاده در ادامه تصریح کرد: با توجه به فجایع رخ داده در یمن و تشکیل «ائتلاف جنگ» توسط عربستان علیه این کشور مظلوم، لزوم همگرایی بیشتر کشورهای منطقه و در رأس آن‌ها ایران و عراق بیش از پیش برای تشکیل «ائتلاف صلح» احساس می‌شود. لذا این سفر که در راستای تکمیل دیدارهای گذشته مقامات دو کشور صورت می‌گیرد، می‌تواند تأثیر دوچندانی در روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نیز حل بحران‌های منطقه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار