باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

مریضخانه‌هایی که زوارشان در رفته است/ بیمارستان‌های فرسوده کانون پرخطری برای بیماران

مشکلات فرسودگی بیمارستانهای کشور روایتی است که قصه آن فراتر از نبود اعتبارات و مدیریت نامناسب است، بیمارستان‌هایی که علاوه بر مشکلات ساختاری بحران‌هایی همچون کانون زلزله را نیز در قلب خود پنهان کرده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، آنچه شرایط وخیم این بیمارستانها را تشدید می‌کند، چند علتی است و به یک عامل ختم نمی‌شود بخصوص که کارشناسان خبر از کانون زلزله در بیخ و بن این ساختمان‌های قدیمی می‌دهند. 

گفتنی است، اغلب این بیمارستان‌ها با نمایی رنگ و رو رفته و ترک خورده مأمنی مطمئن برای عفونت‌های بیمارستانی شده است که این امر این مکان‌ها را به جای ارمغان آور سلامتی به خطری برای بیماران مبدل کرده است. 

مسلما توجه به این نکته که کار این نوع بیمارستان‌ها از مرمت و بازسازی گذشته است وضعیت آنها را روشن‌تر می‌کند. جدا از ساختار معیوب و نیمه خراب بیمارستان های آموزشی و قدیمی می‌توان به مشکلات سیستم تهویه، درب و پنجره‌های قدیمی و نامناسب و بسیاری از آلودگی های دیگر در این مکان‌ها اشاره کرد. این درحالی است که نبود تخت کافی و نیروی انسانی در اینگونه بیمارستانهای معضلی غیر قابل تصور شده است. 

تهران رکورد‌دار بیمارستان‌های فرسوده کشور 
پایتخت ایران از کاروان دست و پا شکسته بیمارستان‌های فرسوده جانمانده و رکورد‌دار شهرهای کشور در تعدد این بیمارستان‌ها محسوب می شود. 

قلب بیمارستان‌های فرسوده به زور مرمت می‌تپد 
اگرچه قلب تعدادی از این بیمارستان‌ها به زور مرمت می‌تپد اما حکایتشان، داستان تلخی است که حل آن مرهمی بر دل بیماران و مراجعه کنندگان به آنها خواهد بود. 

بلای فرسودگی برجان بیمارستان‌های دانشگاهی 
دکتر شهلا میرگلوبیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نبود منابع مالی در تجهیز و نوسازی بیمارستان‌های کشور افزود: بسیاری از بیمارستان‌های کشور و بخصوص تهران در بخش‌های دولتی و دانشگاهی شرایط نامناسبی دارند که اغلب به علت نبود بودجه و اعتبارات مشکلاتشان خاک می‌خورند و راه گریزی ندارند. 

وی با بیان اینکه اگر در زمینه بازسازی آنها کاری انجام شده بسیار اندک بوده است، ادامه داد: بازسازی و تجهیز کردن این مراکز دردی را دوا نمی‌کند و تنها موجب فراموشی کوتاه مدت بخشی از مشکلات می شود. 

ضرورت مشارکت بخش خصوصی در رفع معضل فرسودگی بیمارستان‌ها 
وی با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی در حل مشکل فرسودگی بیمارستان ها تصریح کرد: فعلا از مشارکت و یا خرید خدمت بخش خصوصی خبری نیست اما به طور حتم بدون مساعدت بخش خصوصی معضل فرسودگی بیمارستان‌های کشور برطرف نمی‌شود. 

این گزارش گذری کوتاه بر مشکلات مراکز بیمارستانی داشت و تا زمانیکه این مشکلات رفع نشود بیماران گروه هدف این بیمارستان‌ها مخاطرات زیادی را فراتر از تحمل رنج بیماری بر دوش خواهند کشید. 



گزارش از : طیبه کارگر 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار