روزنامه کریستین ساینس مانیتور تحلیل کرد

تشديد اختلافات در تفسير "ان پی تی"

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی نوشت: اختلافات در تفسیر "ان پی تی" به اوج رسیده است.

سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران: "هوارد لافرانچی" در تحلیلی برای روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور نوشت: ‌حکم منع انتشار هسته‌ای که برای چندین دهه مانع گسترش تسلیحات هسته‌ای در جهان شده بود، اکنون در معرض مخاطره است. 

به چالش کشیدن رژیم جهانی در پیمان منع انتشار هسته‌ای یا همان ان پی تی که در سال 1970 تنظیم شد، از جمله دسترسی‌های گسترده به تکنولوژی‌هایی است که سوخت تسلیحات اتمی را فراهم می‌کند و نمونه بارز آن اقدام کره شمالی و پرکردن زرادخانه هسته‌ای و گسترش تهدیدات در شمال شرقی آسیا است. 

ولی درحال حاضر یک چالش دیگر در مقابله روز افزون بین قدرت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای از جمله آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از یک سو و کشورهایی که تسلیحات هسته‌ای ندارند، به وجود آمده است. این کشورها می‌گویند که قدرت‌های هسته‌ای به وظایف خود در چاچوب ان پی تی عمل نکرده‌اند. 

این مقاله نویس اضافه کرد: اساسا در این توافق آمده بود که هر کشوری که می خواهد از انرژی هسته ای مسالمت آمیز استفاده کند، کشورهایی که بمب هسته ای ندارند، نباید تلاش کنند آن را به دست آورند و آنهایی که بمب هسته ای دارند باید زرادخانه های خود را کاهش دهند، به گونه ای که به یک جهان آزاد از تسلیحات اتم دست یابیم. 

با این حال کشورهایی که از این تسلیحات برخوردار نیستند، می گویند جریان خلع سلاح اتمی متوقف شده است و کشورهای دارنده آن یا درصدد نوسازی آن هستند و یا کشورهایی مثل چین در تلاش هستند که زرادخانه های خود را گسترش دهند. 

در کنفرانس سال 2010، طرح هایی برای خلع سلاح بیشتر و تعیین استانداردهای منع گسترش و طرح ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای مطرح شد. ولی همه این طرح ها بویژه طرح خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای با پیشرفت بسیار اندکی مواجه شد و در واقع راه به جایی نبرد. 

اقدامات متوقف شده خلع سلاح به همراه فشارهایی برای گسترش تسلیحات هسته ای در مناطق بی ثباتی نظیر شرق آسیا و خاورمیانه، برخی کارشناسان منع گسترش را به این سمت سوق داده است که درباره در آستانه خطر قرار گرفتن جهان با انتشار تسلیحات اتمی و خطر روز افزون غیرقابل باور درگیری هسته ای هشدار دهند. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۴
جهان باید عاری از سلاح های هسته ای بشود .
در گام اول برای راستی ازامائی کشورهای دارنده سلاح اتمی ، خاورمیانه باید عاری از سلاح های هسته ای بشود و بعد کشورهای بزرگ دارند آن مبادرت به نابودی سلاح های خود بنمایند .
اما آمریکائی ها در این مسیر ایجاد مانع می کنند ، چون بدون نابودی مردم جهان آنها آرامش پیدا نخواهند کرد .
آخرین اخبار