مدیرعامل کشتیرانی والفجر:

بلیت شناورهای مسافربری پاسخگوی هزینه کشتی‌داران نیست

مدیرعامل کشتیرانی والفجر خواستار ایجاد شورای ملی گردشگری دریایی در کشور و رفع مشکلات شرکت‎های کشتیرانی حمل مسافر شد.

فوری** بلیت شناورهای مسافربری پاسخگوی هزینه کشتی‌داران نیستبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ ابراهیم عزیزآبادی امروز (سه شنبه) در پنل «حمل‎ونقل دریایی، اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم» که در جریان بیست و سومین همایش ارگان‎های دریایی برگزار شد؛ با بیان اینکه جمعیت ساحلی کشور حدود 9 میلیون نفر است که 63 درصد آن در سواحل شمالی و 37 درصد آن در سواحل جنوبی کشور سکونت دارند، گفت: متاسفانه جمعیت ایران متمایل به مرکز کشور است؛ در حالی که در کشورهای ساحلی دیگر حدود 80 درصد جمعیت در کنار آب‎ها‎ زندگی می‎کنند.

 وی ادامه داد: اگر قرار است بحث سفرهای دریایی در کشور رونق بگیرد، باید تراکم جمعیت در کنار سواحل و فاصله اکثریت جمعیت از دریا بررسی مطالعاتی شود تا به لحاظ هزینه‎ای مشکل را حل کنیم که جمعیت به سمت دریا متمایل شوند.

مدیرعامل شرکت والفجر با اشاره به اینکه «خرید شناورهای استاندارد وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارد»، توضیح داد: تغییرات نرخ ارز از سال 1381 تا 1393 میانگین 40 درصد روند افزایشی داشته است. در حالی که نرخ بلیت کمتر از 17 درصد افزایش داشته است و این درآمد ریالی در بلیت مسافر پاسخگوی روند هزینه‎های شناور نمی‎تواند باشد. 

عزیزآبادی با اشاره به اینکه «از جمله مباحثی که وزیر راه و شهرسازی در روز نخست همایش به آن اشاره فرمودند موضوع رعایت قوانین بین‎المللی و قواعد رقابت‎پذیری بود»، گفت: این موارد در حمل و نقل باری و مسافری تفاوتی ندارد و بحث رقابت در حمل و نقل مسافری نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ به شرطی که زیرساخت‎ها‎ و مسائل اولیه آن به صورت منطقی فراهم شود.

وی در خصوص ضرورت تشکیل کمیه گردشگری دریایی اظهار داشت: در مورد گردشگری دریایی تا به حال در چندین قطعنامه در سال‎ها‎ی گذشته توجهاتی شده است و یک کمیته گردشگری تشکیل شد که متاسفانه در بحث منابع مالی متوقف ماند و در حال حاضر حتی همان دستاوردهای محدود دوره نخست خود را از دست داده است.

وی افزود: یکی از مسائل مهم گردشگری دریایی این است که دوباره آن کمیته تشکیل شود؛ البته با این ضرورت که مشکلات گذشته آن آسیب‎شناسی و رفع شود تا دوباره شرایط قبلی تکرار نشود.

عزیزآبادی یکی از مسائل سفرهای دریایی را استفاده از شناورهای استاندارد بار و مسافر برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از انگیزه‎ها‎ی قوی مسافران دریایی استفاده از ظرفیت باری است که می‎توانند از طریق شناور جابه‌جا کنند. بنابراین، اگر ترکیبی از بار و مسافر باشد به افزایش سفرهای دریایی کمک می‎کند. ایجاد تسهیلات ارزی کم هزینه برای توسعه ناوگان، تامین سوخت رایانه‎ای، شفاف‎سازی مقررات گردشگری و ایجاد شورای ملی گردشگری دریایی در کشور از جمله نیازهای اساسی توسعه گردشگری دریایی در کشور بود که عزیزآبادی به آنها اشاره کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت والفجر، «شورای ملی گردشگری دریایی در کشور باید ایجاد شود تا مقررات گردشگری دریایی در کشور یکسان‎سازی شود؛ چون گاهی محدودیت‎ها‎ براساس سلایق شخصی است و قوانین و مقررات شفافی وجود ندارد».

انتهای پیام/
برچسب ها: کشتیرانی ، گردشگری ، بلیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار