معاون اول رییس جمهور در جلسه شورای اداری استان کردستان:

ایران زمانی توسعه پیدا می‎کند که کردستان توسعه یابد

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تنش ها و درگیری ها موجود در بسیاری از کشورهای منطقه همچون عراق، سوریه، افغانستان، لیبی و مصر گفت: بطور دقیق اطلاع داریم و می دانیم که بسیاری از این آشوب ها و اتفاقات منطقه به دلیل ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته اما ایران در میان این کشورها کانون ثبات و امنیت در منطقه است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در جلسه شورای اداری استان کردستان با اشاره به توفیقات دولت در آرامش بخشیدن به فضای اقتصادی و اجتماعی کشور و بهبود کسب و کار مردم طی دو سال اخیر اظهار داشت: آنچه بیش از تدابیر و برنامه ریزی های دولت در این توفیقات نقش داشته، امیدی است که در مردم ایجاد شده و بر ماست که از این امید حراست کنیم و اجازه ندهیم که هیچ کس امید مردم را به یأس تبدیل کند.

معاون اول رییس جمهور در تحلیلی از فضای بین المللی کشور خاطرنشان کرد: زمانی که وارد مذاکرات هسته ای شدیم می دانستیم که سخت ترین مذاکرات با کشورهای قدرتمند دنیا پیش روی ماست اما به توان تیم مذاکره کننده و استدلال و منطق ملت ایران ایمان داشتیم و معتقد بودیم که مذاکره کنندگان باید به حق ملت ایران و ظلم هایی که به این ملت روا داشته اند اعتراف کنند.

وی افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان مکرراً ازسوی مقام معظم رهبری مورد حمایت قرار گرفت و ایشان بارها تیم مذاکره کننده را فرزندان انقلاب نامیدند که در حال دفاع از حقوق کشور هستند.

جهانگیری با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای با رعایت خطوط قرمز ترسیم شده ازسوی رهبر معظم انقلاب کارها را دنبال می کند تصریح کرد: در این دولت بدون آنکه بخواهیم از رهبری هزینه کنیم، مصمم هستیم که هیچ یک از دستورات ایشان بر زمین نماند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: هم اکنون مذاکرات به نقطه حساسی رسیده و دولت در تلاش است تا با رعایت خطوط قرمز هم حقوق هسته ای ملت ایران را تثبیت کند و هم تحریم های ظالمانه را از پیش روی مردم بردارد.

جهانگیری با تاکید براینکه در صورت دستیابی و یا عدم دستیابی به توافق در هر دو صورت نیازمند تدبیر هستیم گفت: اگر توافق صورت گیرد باید خود را آماده کنیم زیرا شرکت های خارجی به سوی ایران تمایل پیدا می کنند و باید مراقب باشیم تا کشور محلی برای واردات کالاهای مصرفی آنها نشود بلکه باید با شرکت های خارجی به تولید مشترک بپردازیم، سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کنیم و زمینه صادرات کالاهای ایرانی را فراهم آوریم.

وی اضافه کرد: اگر دولت نتواند به توافق هسته ای با کشورهای 1+5 برسد، کشور را با اتکا به اقتصاد مقاومتی، تدبیر و درایت اداره خواهیم کرد؛ اگرچه درصورت دسترسی به توافق نیز اجرای سیاست های کلی اقصاد مقاومتی ادامه خواهد یافت.

معاون اول رییس جمهور یکی از مشکلات پیش روی دولت در سال 94 را کاهش بهای نفت عنوان کرد و افزود: در یکی از جلسات هیات دولت تکلیفی برای دستگاه های اجرایی معین کردیم تا در هزینه ها صرفه جویی کنند و هزینه های غیر ضروری را حذف نمایند.

وی با بیان اینکه یکی از جهت گیری های دولت در سال 94 ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال زایی است، خاطرنشان کرد: معتقد هستیم با وجود شرایط دشوار قادر هستیم به این اهداف دست پیدا کنیم اما لازمه آن این است که همه مدیران کشور پای کار بایستند.

دکتر جهانگیری با تاکید بر لزوم توجه مدیران کشور به موضوع بهره وری تصریح کرد: باید از منابعی که در اختیار داریم بهترین استفاده را ببریم و درشرایط فعلی باید بر این موضوع تمرکز نماییم که چگونه می توان از منابع محدود بیشترین بهره برداری را انجام داد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مدیران باید از فکر و خلاقیت خود در این زمینه استفاده کنند و راهکارهای ابتکاری برای اجرای برنامه ها پیدا کنند، گفت: مدیران نباید دائماً به دنبال اعتبار و منابع مالی باشند زیرا به هر کس پول زیاد داده شود می تواند کار زیادی انجام دهد؛ اگرچه تجربه سالهای گذشته نشان داد که با چند صد میلیارد دلار درآمد نفتی کار مفیدی انجام نشد بلکه مشکلات کشور افزایش پیدا کرد.

جهانگیری در ادامه با تاکید بر ضرورت بستر سازی برای حضور بخش خصوصی اظهار داشت: بخش خصوصی باید در کشور میدان دار اقتصاد باشد و باید به کسانی که در این کشور تولید ثروت می کنند بعنوان افرادی تلاشگر و فداکار نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه اگر بخش خصوصی به شکل واقعی به میدان بیاید حتماً به رونق اقتصادی و توسعه صادرات دست خواهیم یافت، افزود: یکی از جهت گیری های دولت، توسعه صادرات است و اعتقاد داریم که جز از طریق افزایش صادرات نمی توان واحدهای تولیدی کشور را فعال کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه باید برای محصولات واحدهای تولیدی کشور بازار خارجی پیدا کنیم، گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی هم اکنون مقادیر زیادی از محصولات خود را تولید کرده و در انبارهایشان مانده است.

وی افزود: کشورهای اطراف بهترین بازار برای صادرات غیرنفتی ایران هستند و در این میان عراق یکی از همسایگانی است که می تواند بعنوان بهترین بازار صادراتی ما تلقی شود و کردستان نیز پیشانی صادرات ایران به عراق است.

دکتر جهانگیری خطاب به مدیران استان کردستان گفت: از شما می خواهم هر مانعی که بر سر راه صادرات به عراق وجود دارد برطرف کنید و بستر های لازم برای توسعه صادرات همچون فعالیت 24 ساعته گمرک در مرزها نیز فراهم شود.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به نظام اداری لخت و تنبل که در کشور وجود دارد، بر لزوم اصلاح نظام اداری تاکید و خاطرنشان کرد: باید دولت الکترونیک را در دو سال آینده به طور کامل در نظام اداری ایران حاکم کنیم چرا که این کار موجب رضایت ارباب رجوع و پیشگیری از فساد سیستمی می شود که مانند خوره به جان کشور افتاده است.

دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگیهای استان کردستان خاطرنشان کرد: مردم این منطقه ویژگی های منحصر به فردی دارند و در طول سالیان گذشته سختی های زیادی را متحمل شده و از مرزهای ایران دفاع کرده اند.

وی مردم استان کردستان را مردمی شریف، صمیمی و دلسوز توصیف کرد و گفت: این مردم همواره پای کشور و نظام ایستاده اند و دولت نیز امروز مصمم است برای تحول استان کردستان برنامه ریزی کند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: استعدادهاو ظرفیت هایی که در این استان وجود دارد برای توسعه و پیشرفت کفایت می کند و لازم است مدیران با همت و تلاش از این ظرفیت ها در جهت توسعه بهره برداری نمایند.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به آب در برخی مناطق استان، کمبود منابع آب را یکی از مشکلات سراسر کشور دانست و افزود: براساس گفته وزیر نیرو از شرق تا غرب استان کردستان تبدیل به کارگاه پروژه های بخش آب شده و 66 هزار هکتار اراضی جدید آبیاری خواهد شد.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به جاذبه های طبیعی استان کردستان اظهار داشت: توسعه همیشه از طریق صنعت صورت نمی گیرد و در برخی مناطق با توجه به ظرفیت ها و مزیت های موجود می توان از طریق توسعه گردشگری که بسیار کم هزینه تر، بهتر و پردرآمد تر از رشته های صنعتی است،‌زمینه توسعه و پیشرفت را فراهم کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه دولت آمادگی دارد از توسعه گردشگری در استان کردستان حمایت کند، تصریح کرد: بعنوان یک ایرانی علاقمند به استان کردستان معتقد هستم ایران زمانی توسعه پیدا می کند که کردستان توسعه پیدا کند.

وی درخصوص سفر استانی رییس جمهور به کردستان نیز گفت: در صحبتی که با دکتر روحانی داشتم ایشان بر تعهدات خود نسبت به مردم استان کردستان تاکید کردند و گفتند‌ که من به تعهدات خود در مورد مردم کردستان وفادار هستم و حتماً این تعهدات را عملیاتی خواهیم کرد.
در این جلسه وزیر نیرو نیز با اشاره به اینکه معمولاً در حوضه های آبریز چند استان مشترک هستند، گفت: مسئله مدیریت منابع آب مسئله ای استانی نیست بلکه فراتر از یک استان است و به همین دلیل در دولت اقدامی صورت گرفته تا مدیریتی یکپارچه بر منابع آب حوضه های آبریز ایجاد شود.

مهندس چیت چیان از تدابیر اندیشیده شده برای رفع مشکلات آب شرب در سنندج خبر داد و افزود: اجازه نخواهیم داد مردم سنندج با مشکل آب شرب مواجه شوند.

وزیر نیرو در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت برق در این منطقه پرداخت و گفت: در بخش برق نیز در استان کردستان ظرفیت تولید 1000 مگاوات برق وجود دارد و این در حالی است که حداکثر مصرف برق در زمان پیک مصرف در تابستان در این استان 450 مگاوات بوده و حدود 550 مگاوات مازاد تولید در این استان وجود دارد که این برق مازاد به استان های دیگر منتقل می شود.

مهندس چیت چیان افزود: دو نیروگاه دیگر نیز در این استان در دست احداث است که بزودی وارد چرخه تولید برق خواهد شد و می توان گفت که در استان کردستان بیش از 3 برابر میزان مصرف ظرفیت تولید وجود دارد.

در ادامه این نشست استاندار کردستان گزارشی از وضعیت استان ارائه کرد و ضمن اشاره به مهمترین تنگناها ونیازهای استان، پیشنهادات خود را نیزمطرح کرد.

نمایندگان مردم استان کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز هرکدام در سخنانی به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند و مشکلات استان را مطرح کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار