شیراز؛

برنامه‌ریزی نهایی برای ادغام و پیشگیری از حوادث در شیراز

ریيس اداره پيشگيری از حوادث وزارت بهداشت گفت: هدف از برگزاری اين كارگاه برنامه‌ريزی نهايی برای ادغام و پيشگيری از حوادث است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ دكتر عليرضا مغيثي با بيان اين كه حوادث يكي از سه عامل اصلي مرگ و مير در كشور است افزود: براساس آمارها حوادث در رتبه دوم مرگ و مير كشور به خصوص در ميان جوانان قرار دارد.

وي ادامه داد: طرح تحول پيشگيری از حوادث با رويكرد پيشگيری از عوامل خطر حوادث می‌باشد.

معاون فني دفتر مديريت بيماری‌های غير واگير گفت: به عنوان مثال استفاده از الكل در بسياری از حوادث از جمله حوادث ترافيكی، سقوط از ارتفاع، نزاع و خشونت خانگی و اجتماعی، سرطان، فشار خون و بيماری‌های روانی نقش دارد و پيشگيری از يك عامل می‌تواند در جلوگيری از چندين حادثه و بيماری نقش اساسی داشته باشد.

مغيثی تصريح كرد: در نظام سلامت عوامل خطر شناسايی شده و آموزش‌های لازم در جهت توانمند‌سازی و خود مراقبتی به افراد تحت پوشش داده می‌شود و به ترتيب حوادث كاهش يافته و بار بيماری نيز كم می‌شود.

وی اظهار كرد: بر اساس آمار منتشر شده حوادث ترافيكی سالانه 1 ميليون و 200 هزار سال عمر افراد را می‌گيرد كه هزينه‌ای معادل 6 ميليارد دلار به صورت مستقيم و غير مستقيم را در بر دارد.

اين مقام مسئول ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت در روستاهای كم تر از 20 هزار نفر جمعيت، شهرهای با جمعيت 20 تا 50 هزار نفر ، حاشيه شهرها و شهرهای بيش از 50 هزار نفر جمعيت در حال اجرا است كه 42 ميليون نفر از جمعيت ايران را تحت پوشش قرار داده است.

مغيثی گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت ،عوامل خطر در گروه‌های جمعيت تحت پوشش قبل، حين و بعد از حادثه شناسايی می‌شود.

وی افزود: 100 شرکت کننده از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، نمایندگان وزارت بهداشت، مدیران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مسئولان پيشگيری از حوادث كشور و مسئولان 58 دانشگاه کشور در اين كارگاه دو روزه حضور دارند.


انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.