سنندج؛

آبیدر نگینی سبز در دامن کردستان

این کوه که یکی از جاذبه‌های گردشگری غرب کشور است با داشتن چشمه‌های زیرزمینی فراوان و زیبای منحصر به فردش به نگینی سبز در دامن کردستان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، سنندج مرکز استان کردستان است و شهری است که  با جاذبه های فراوانش  میتواند زیباترین خاطره سفر را برای یک مسافر به ارمغان بیاورد. 

پارک جنگلی آبیدر مهم ترین تفریگاه سنندجی هاست که روی کوهی به همین نام قرار دارد. درواقع واژه آبیدر (آب به در) به معنی جایی است که از آن آب فراوان تراوش می کند.

آذر شب معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان می گوید:    آبیدر از دو کوه به نام های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل شده است. که  ارتفاع آبیدر بزرگ 2550 متر از سطح دریا است و ارتفاع آبیدر کوچک در حدود 2350 متر از سطح دریاست.

وی بااشاره به این که این کوه با زیبای تمام در دل کردستان جلوه نمای می کند، می افزاید: در این کوه اماکن مشهوری از جمله کاني شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضرزنده (خیرزنه)، تاقه دار، امیریه، هفت آسياب، بان شلانه، كچك(سنگ) قرآن، كاني كچك وجود دارد . 

آب چشمه‌های کوه آبیدر سنندج هنوز سرچشمه قنات عمارت‌های تاریخی خسروآباد، آصف، وکیل، و تعدادی از بناهای تاریخی دیگر است. کوه و پارک جنگلی آبیدر همه ساله پذیرای تعداد زیادی مسافر و گردشگر از داخل و خارج استان است. 

علاوه بر این امکانات سینمای صحرایی و روباز این مجموعه که بزرگترین سینما صحرایی جهان به شمار می‌رود هم از دیگر امکانات این مجموعه است که به همراه رستوران‌ها و کافی شاپ‌های متنوع در قسمت‌های مختلف این پارک تعبیه شده‌اند.

آنچه مورد محبوبیت این کوه شده، نزدیکی آن به شهر سنندج، وجود تپه‌های اطراف و از همه مهمتر، وجود چشمه‌های زیرزمینی فراوان آن است.

 مجسمه‌هایی که در قسمت‌های مختلف این پارک تعبیه شده‌اند از زیبایي‌های خاص این مجموعه توریستی است.

انتهای پیام/س
برچسب ها: آبیدر ، چشمه ، زیبایی ، کوه ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.