مدیر موزه رضا عباسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

همه نهادها متولی صیانت از میراث فرهنگی هستند

نگاهمان را ملی کنیم و بصورت خودجوش از آثار مل که متعلق به خودمان ا ست حمایت کنیم.

شهرام حیدرآبادیان مدیر موزه رضا عباسی در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، گفت: متاسفانه امروزه در مورد آشنایی و علاقمندی مردم به میراث فرهنگی و موزه‌ها مشکلات ریشه‌ای داریم، خانواده و اجتماع در کنار هم در علاقمندی به فرهنگ تاثیرگذار هستند، بنابراین آموزش و پرورش باید به مقوله‌ی میراث فرهنگی توجه بیشتر نشان دهند.

وی در این خصوص ادامه داد: افزودن واحدهای درسی، آشنایی با میراث فرهنگی و موزه‌ها در زمینه‌ی آگاه سازی آینده سازان جامعه مفید است، امروزه شاهد کاهش سر‌فصل کتب تاریخی و آگاهی حذف برخی دوره‌ها و تمدن‌های تاریخی هستیم که در بحث معرفی و علاقه‌مندی تاثیر نامطلوب دارد.

حیدرآبادیان با تاکید بر تدریس دروس مرتبط با میراث فرهنگی افزود: اختصاص چند پاراگراف مطلب پیرامون تمدن غنی و بزرگ ایلام باستان در معرفی این تمدن اندک است همچنین، تپه‌های شوش و چغازنبیل به لحاظ تاریخی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

مدیریت موزه رضا عباسی با اشاره به بی‌تفاوتی قشری از جامعه به فرهنگ و هنر افزود: امروزه کمتر شاهد مقوله‌ی هنر به سبک قدیم هستیم. زنگ هنر در مدارس خالی از قلم و دوات و کاغذ خطاطی شده و تکنولوژی‌های جدید جای آن‌ها را گرفته‌اند، حتی شاهد ابهامات مرتبط با میراث فرهنگی هستیم، گاهی سلسله مراتب دوره‌های تاریخی برای آن‌ها نامانوس است و این مسئله زنگ خطری است که باید بیشتر به فرهنگ، تاریخ و هنر در مدارس و دانشگاه‌ها توجه کرد.

وی ادامه داد: مسئولین میراث فرهنگی مدتی است که در راستای افزایش آگاهی مردم اقدامات خوبی انجام داده‌اند ولی از آنجایی که میراث فرهنگی میراث ملی است همه‌ی نهادها و تک‌تک افراد جامعه در این مورد مسئول و متولی صیانت از آن هستند.

حیدرآبادیان با تاکید بر لزوم حفاظت از آثار ملی-فرهنگی بیان داشت: زمانی که یک اثر مربوط به میراث فرهنگی آسیب می‌بیند همه انگشت اتهام به سمت مسئولین نشانه می‌روند اما وقت آن رسیده که نگاهمان را ملی کنیم و به جای گله کردن‌، دنبال راهکاری باشیم تا مردم خود جوش از آثاری که متعلق به خودشان است نگهداری کنند.

وی در پایان با اشاره به اقدامات موزه رضا عباسی در راستای آگاه‌سازی و علاقمندی مردم اظهار داشت: بیست سال است کارگاه‌ها و کلاس‌های هنری، خطاطی و مینیاتور در موزه برقرار است، هم‌چنین حدود سه سال است کارگاه‌های آشنایی کودک با موزه بصورت داستان، قصه‌گویی و... به معرفی دوره‌های تاریخی و فرهنگ باستانی می‌پردازد که به لحاظ قدرت یادگیری بالای کودکان و جذاب بودن برنامه‌ها مخاطبان زیادی دانسته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار