گزارش رويترز از تلاش ايران و آمريکا برای فائق آمدن بر موانع توافق هسته‌ای

یک ماه قبل از سر رسیدن ضرب الاجلی برای توافق احتمالی بین تهران و قدرت‌های جهان، جان کری و محمد جواد ظریف روز شنبه در تلاش برای فائق آمدن بر موانع باقیمانده سر راه یک توافقنامه هسته‌ای نهایی دیدار کردند.

گزارش رويترز از تلاش ايران و آمريکا برای فائق آمدن بر موانع توافق هسته‌ای
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛خبرگزاری رویترز در گزارشی از ژنو به قلم لزلی راتون نوشت: یک ماه قبل از سر رسیدن ضرب الاجلی برای توافق احتمالی بین تهران و قدرت های جهان، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی روز شنبه در تلاش برای فائق آمدن بر موانع باقیمانده سر راه یک توافقنامه هسته‌ای نهایی، دیدار کردند.

نشست ژنو، نخستین گفتگوهای اساسی پس از آن است که ایران و شش قدرت جهان - انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان - دوم ماه آوریل به یک توافق موقت دست یافتند. تلاش قدرت های جهان برای فراهم کردن امکان دسترسی بین المللی به تاسیسات نظامی ایران و کارشناسان اتمی این کشور در بین مسائلی است که هنوز حل و فصل نشده است.

تهران نیز به نوبه خود خواهان آن است که تحریم ها بلافاصله پس از حصول توافق، لغو شود.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد در هفته های اخیر پیشرفت چشمگیری در گفتگوها در وین به منظور تهیه پیش نویس یک توافقنامه سیاسی و سه پیوست فنی درباره محدود کردن برنامه هسته ای ایران، حاصل شده است.

آمریکا اعلام کرده است گفتگوها را پس از ضرب الاجل سی ام ماه ژوئن تمدید نخواهد کرد.

مقام آمریکایی در گفتگو با خبرنگاران همراه کری در سفر به ژنو اعلام کرد: «ما واقعا اعتقاد داریم که می توانیم تا سی ام (ژوئن) کار را تمام کنیم و تمدید آن را بررسی نمی کنیم.» با این حال، فرانسه، که خواستار محدودیت های سختگیرانه تر علیه ایرانی ها شده، اعلام کرده است گفتگوها احتمالا به ماه ژوئیه کشیده خواهد شد.

عباس عراقچی مذاکره کننده هسته ای ارشد ایران نیز هشدار داده ممکن است نیاز باشد ضرب الاجل تمدید شود.
مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا افزود: «ما هم اکنون در مسیر خوبی برای دستیابی به پیشرفت هستیم و کاملا معتقد هستیم ممکن است بتوانیم تا سی ام ماه ژوئن این کار را انجام دهیم».

وی خاطر نشان شد برنامه کری برای ژوئن به منظور تمرکز بر گفتگوهای ایران، خالی شده است.

ظریف، روز شنبه در آغاز گفتگوها در پاسخ به پرسشی در این خصوص که آیا به ضرب الاجل عمل خواهد شد یا خیر، گفت: «ما تلاش خواهیم کرد».

یک دیپلمات غربی اعلام کرد بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات نظامی و دسترسی به دانشمندان ایرانی، برای رصد و راستی آزمایی این که آیا این کشور در حال پیگیری یک برنامه تسلیحات هسته ای مخفیانه است یا خیر، حیاتی است.

دیپلمات غربی گفت: «اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی نتواند به (دانشمندان) یا تاسیسات نظامی دسترسی داشته باشد، در آن صورت این یک مسئله است».

وی افزود: «آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرعت به دسترسی کافی به این مکان ها به منظور اطمینان خاطر درباره این که هیچ چیزی ناپدید نشود، نیاز دارد».

مقام وزارت خارجه آمریکا با اتخاذ دیدگاه مشابهی، اعلام کرد بدون دسترسی، «ما (توافقنامه احتمالی را) امضا نخواهیم کرد». ایران هر گونه بلندپروازی برای ساخت سلاح هسته ای را تکذیب می کند و می گوید برنامه اش کاملا صلح امیز است.

آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران اعلام کرده است که این کشور «درخواست های نامعقول» قدرت های جهان را نخواهد پذیرفت.

عراقچی در گفتگو با خبرنگاران پس از ورود برای گفتگوها با کری اعلام کرد: «مسئله مصاحبه با دانشمندان هسته ای و همچنین بازرسی از تاسیسات نظامی، به طور کلی روی میز نیست.»

وی افزود: «این که پروتکل الحاقی چگونه اجرا شود، همچنان موضوعی مورد اختلاف است که ما هنوز در حال گفتگو درباره آن هستیم.»

درخواست ایران مبنی بر این که تحریم ها بلافاصله پس از توافق احتمالی لغو شد، همچنین در بین مسائلی است که جلوی دستیابی به یک راه حل را گرفته است زیرا قدرت ها اعلام کرده اند تحریم ها فقط به صورت مرحله ای، بسته به تبعیت تهران از مفاد توافق، قابل لغو است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
اینجاایران است قدرت اول نظامی منطقه-
ایران است امن ترین آسمان هوایی-
ایران است جزءبیست کشور سازنده ناوشکن-
ایران است رکورددار سریعترین اژدر در دنیا-
ایران است شکارگاه بهپادآمریکا- ایران است جرء4کشور سازنده بهپاد موشک انداز در دنیا- ایران است رکورد پیشرفته ترین حملات هوایی در دنیادر حمله به اچ3- بله اینجا ایران است پرواز موفق بهپاد برفراز اسراییل به مدت 3 ساعت وعکسبرداری از مناطق حساس- واینجا ایران است به جای جایش تمامی گروهها با تمامی اختلافات متحد شوند ودرس به روزگار دهند. جوابی دندان شکن به همه دشمنان
آخرین اخبار