گزارشی درباره لمپن‌ها

تخریب گران فرهنگ جامعه چه کسانی هستند

لمپن‌ها با زیر سوال بردن فرهنگ جامعه می توانند به الگویی برای برخی جوانان تبدیل شوند.

تخریب گران جامعه چه کسانی هستندبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در تاریخ قدیم ایران با گروه هایی مواجه هستیم که شاید به اوباش‌گری اشتغال داشته اند اما لزوما اوباش‌ نیستند  که در کنار آنها می توان عیاران، داش‌ها و جاهل ها را قرار داد.

این افراد نسبت به شرایط محیطی و جایگاه خانوادگی و فکری می‌توانند هم جنبه منفی به خود بگیرند و هم جنبه مثبت.

*رونمایی خاطرات تلخ و تاریک

حافظه تاریخی مردم ایران شاید کوتاه مدت باشد . اما یک بازگشت به گذشته همه خاطرات تاریخی و تلخ را دوباره رونمایی می‌کند. از درگیریهای رسانه‌ای تا زد و خوردهای مختلف در تمرین باشگاهی و صدور بیانیه‌های مختلف برای اثبات حقانیت و لمپن‌ جلوه دادن دیگران تا جایی که وزیر ورزش هم به این مساله واکنش نشان داده و گفته : اگر از انتقادها استقبال نکنیم جزو لمپن‌ها و فرصت‌ طلب‌ها خواهیم بود.

آیا لمپنیسم شایسته فرهنگ ماست؟

جامعه یک سازمان اجتماعی است که قواعد خاص خودش را دارد و بر اساس قانون حاکم پذیرفته  شده و روال عادی خودش را طی می‌کند.

دکتر جعفربای جامعه شناس در این باره معتقد است: عناصر تشکیل دهنده جامعه به قوانین حاکم بر آن احترام می گذارند و آن را رعایت می‌کنند.

اما گروهی هستند که قوانین جامعه را پاس نمی دارند و دنبال فروپاشی ارزشی جامعه هستند .در جامعه مسیری تعریف شده وجود دارد که در این مسیر با عده ای مواجه می شویم که سیاست‌های جامعه را قبول ندارند و خلاف چارچوب این سیاست‌ها می‌روند و هنجارها را زیر سوال می‌برند که به این گروه از جامعه لمپن می‌گویند.

*لمپن‌ها در جامعه چه می کنند؟

لمپن‌ها قشری هستند که در اغلب اوقات باور قلبی ندارند و به آداب و رسوم پایبند نیستند و قوانین مردمی را قبول ندارند و فضای جامعه را مخدوش می‌کنند.

با داشتن فرهنگ اصیل و ناب اگر مدافعان فرهنگ نتوانند خودشان را نمایش دهند با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد .نقطه قوت جامعه فرهنگ بومی و اصیل است که نهادهای فرهنگی به شدت باید در زمینه ترویج این فرهنگ کار کند.

*آدم‌های کوچه بازاری تا سرشناس های جامعه

با توجه به کم کاری نهادهای فرهنگی در اهمیت دادن به اصلاح لمپن‌ها باید گفت حاشیه‌ها و درگیری‌های امروز تنها مختص به تعدادی از بازیکنان جوان و بی اخلاق نیست بلکه چهره‌هایی که زمانی نمونه اخلاق بودند نیز به راحتی صفات زننده‌ای را به یکدیگر نسبت می دهند.
القابی که شاید سالها گذشته به زبان آوردن آن توسط چنین چهره هایی برای افکار عمومی قابل قبول نبوده است اما به نظر می رسد نام فرهنگ برای خیلی افراد تنها صرف یک کلمه باشد و تعریف مشخصی از این واژه نزد آنها وجود ندارد.

*نشانه‌گیری لمپن‌ها به سمت جوانان

لمپن ها برای جامعه آسیب‌هایی را به همراه دارند . اکثریت قریب به اتفاق جوانان و افراد تحصیل کرده از فرهنگ شایسته و بلوغ عقلی برخوردارند و به چارچوب‌ها احترام می‌گذارند اما گروهی کوچک از جوانان نیز هستند که به آداب و رسوم انچنان پایبند نیستند و قوانین مردمی را قبول ندارند و جامعه را مخدوش می‌کنند.

اینگونه شخصیت‌ها برای آنکه خودی نشان دهند، هر تجربه‌ای را حتی اگر برای آنها گران تمام شود انجام می‌دهند.

ماجراجویی ، هیجان‌طلبی و استقلال طلبی افراطی از جمله مشکلات رفتاری است که فرد را به سوی موقعیت خطرناک می برد.

*چگون با لمپن‌ها برخورد کنیم؟

لمپن ها چون افرادی هنجار شکن هستند و به هر طریقی می خواهند چارچوب‌ها را از بین ببرند به همین خاطر نباید انها را جدی گرفت و نباید فضا را به گونه‌ای آماده کرد تا به هدف خود برسند.

چون این افراد همیشه و در همه دوره‌ها وجود دارند و ما باید سعی بر این داشته باشیم که فرهنگ قوی کشورمان را به دیگران انتقال دهیم نباید اجازه دهیم که افرادی اینچنین فرهنگ غنی و خاص کشورمان را با لمپنی خود زیر سوال ببرند.

و مطمئنا راه‌های دیگری هم برای مبارزه و برخورد با لمپنیسم وجود دارد که همکاری تمام رسانه‌ها بخصوص رسانه‌هایی که دغدغه‌ ملی و ارزشی دارند می‌تواند این کار را به سرانجام برساند.

گزارش : زهرا رمضانی 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار