پس لرزه های استعفای بلاتر:

پلاتینی تحریم جام جهانی را رد کرد/مدل فرانسوی رئیس فیفا می‌شود

در روز های واپسین ریاست بلاتر رئیس فدراسیون فوتبال توانست تا حدودی رابطه مناسبی با فیفا پیدا کند و این موضوع جای خوشحالی داشت، اما...

ورود تیم اِی‌آرتی به عنوان تیم دوم مک‌لارنبه گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران  بازی زیبای فوتبال همیشه و از دیرباز آغشته به منفعت ها و داستان های سیاسی و اقتصادی زیادی بوده است که اغلب خارج از زمین فوتبال شکل می گیرد که گاهی نشات گرفته از سیاست های کثیف و مستبدانه ابرقدرت های امروز جهان است و همیشه به نحوی سعی داشته اند با تکیه بر ابزارهای مختلف دنیا را تحت تسلط خود درآورند. حال می خواهد فوتبال و فیفا باشد یا هر چیز دیگر.

اما بحث داغ این روزهای فوتبال جهان انتخابات ریاست فیفا است. مسئله ای که واکنش های زیادی را در پی داشته است و از آن به عنوان جنگ سرد غرب با فیفا یاد می کنند.

اما اشاره به مطالبی در خصوص ریشه این مسائل و تنش های آن خالی از لطف نیست که در ادامه به آن می پردازیم:

روز چهارشنبه دقیقا 24 ساعت قبل از آغاز شصت و پنجمین کنگره فیفا، پلیس آمریکا وارد عمل شد و 7 مقام بلندپایه فیفا را دستگیر کرد و اتهام این افراد را به دلیل فساد و پول شویی سال 1991 تا کنون برملا کرد. در شرایطی که در هنگام دستگیری 3 خبرنگار روزنامه گاردین و نیویورک تایمز را به همراه داشت و پس از این اتفاق در مدت کوتاهی خبر فساد مقامات فیفا بر روی خروجی تمام خبرگزاری های معتبر دنیا قرار گرفت تا شاید در فاصله کوتاه تا انتخابات ریاست فیفا، رای دهندگان آسیایی و آفریقایی تغییر عقیده دهند و به عنصر دست نشانده غربی ها و آمریکایی ها یعنی پرنس علی رای دهند.

اما چرا غربی ها با حضور بلاتر مشکل دارند؟ و ریشه این مشکلات به کجا بازمی گردد؟

مشکل بلاتر با غربی ها از سال 2005 آغاز شد. زمانی که وزیر امور خارجه وقت آمریکا یعنی کاندولیزا رایس از بلاتر درخواست کرد که ایران را در جام جهانی 2006 تحریم کند و رئیس فدراسیون جهانی فوتبال از این کار سر باز زد.

اما مسئله به همین جا ختم نشد و زمانی داستان بدتر شد که در فاصله کوتاهی پس از این قضیه، به فلسطین اجازه داده شد تا به عضویت فیفا دربیاید.

بلاتر سعی کرد دایره جهان شمول فوتبال را گسترش دهد و نمونه بهتری از این بازی زیبا را به جهان ارائه دهد اما غربی ها بیم آن داشتند که کنترل فوتبال از دستشان خارج شود. چیزی که در نظر یانکی ها به عنوان ابزاری برای نیل به اهداف سیاسی جلوه می کند و رئیس سوئیسی فیفا مانعی در این زمینه به شمار می رفت.

*اقتصادی های نوظهور زنگ خطری برای ابرقدرت ها

جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، جام جهانی 2014 برزیل و جام جهانی 2018 روسیه در 3 کشوری برگزار شد و می شود که همگی جزو 5 کشور BRICS که نمادی از اقتصادهای نوظهور دنیا هستند و این مسئله نمی تواند چیز خوشایندی برای غربی ها باشد چراکه در بازار امروز آنها دیگر رقیب تازه نمی خواهند.

*فساد فیفا یا بهانه ای برای تسلط بر جهان

کشورهای اروپایی که مرتبا دم از فساد و رشوه در فیفا می زنند کافی است نگاهی به اوضاع و احوال فوتبال خود بیاندازند که در رشوه، فساد و تبانی غرق شده است. اما در این بین فساد فیفا دستاویز محکمی برای بدست آوردن منطقه تحت نفوذشان به شمار می رود.

*توهم استعمارگرایی دست بردار غرب نیست

در سال های پیش از این، اروپایی ها اوقات خوشی را بر سر تسلط و آقایی بر فوتبال جهان می گذراندند. در آن روزها هیچ کس تصور نمی کرد روزی در آفریقا فوتبال برگزار شود. حال چین میزبانی جام جهانی 2026 را از آن خود کرده است. در جایی که آمریکا این روزها با این کشور که به قدرت اقتصادی بلامنازع جهان تبدیل شده است رقابت دارد و حال با این اتفاق و نمایش قدرت تمام عیار چینی ها در جام جهانی لرزه بر اندامشان افتاده استو تهدید جدی برای خدشه دار شدن نام و ابهت خود در جهان به عنوان یک ابرقدرت می دانند.
اما در این شرایط هند هم برای میزبانی زیر 17 سال در سال 2017 اقدام کرده است.

رئیس فدراسیون فوتبال برزیل در این باره گفت: غربی ها از لابی به جایی نرسیدند، پرونده سازی کردند. آمریکایی ها و اروپایی ها با ما لابی های زیادی کردند که به پرنس علی رای دهیم و وقتی دیدند ما این کار را انجام نمی دهیم شروع به پرونده سازی علیه ما کردند. اما آفریقایی ها، آمریکای لاتین و آسیای ها انسجام خود را حفظ کردند.

*میزبانی قطر و روسیه خشم غربی ها را برانگیخت

غربی ها تلاش زیادی کردند تا میزبانی قطر و روسیه را لغو کنند اما موفق نشدند به طوری که سپ بلاتر چندی پیش در روسیه اعلام کرد که جای هیچ شبه ای وجود ندارد و میزبانی روسیه تغییر نخواهد کرد.

*جنگ شرق و غرب

هرچند روسیه از لحاظ اقتصادی به خاطر شبه جزیره کریمه تحت فشار زیادی قرار دارد اما گرفتن میزبانی جام جهانی توسط روس ها برای آمریکایی ها بسیار خطر آفرین محسوب می شود چراکه عرصه ای برای نمایش قدرت در جهان دریک مقطع زمانی خاص محسوب می شود.

*بعد مالی پیش شرط اساسی

جام جهانی فوتبال پرمنفعت ترین ورزش جهان محسوب می شود و حتی از رقابت های المپیک هم جلو زده است و در صد سود رسانی بیشتری را به برگزار کنندگان آن می رساند که تنها بخش تجاری و توریستی آن حجم زیادی از مبادلات مالی را دربر می گیرد.

*بلاتر قاضی امین کشورهای جهان

هرچند بسیاری سعی می کنند بلاتر را در پرونده فساد دخیل کنند اما وی می تواند به عنوان یک قاضی امین در پرونده فساد فیفا عمل کند. اما نکته اینجاست که به نوعی پای غربی ها و تسلط آنها بر فوتبال جهان مانند گذشته نیست و سایر کشورهای جهان می توانند سهم یکسانی در بازی های فوتبال جهان داشته باشند. 

روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز با انتشار کاریکاتوری آمریکا را دوباره کلانتر جهان نامید که در هر مسئله لی در دنیا دخالت می کند و حال که مسئله فساد و پول سوئیس فیفا پیش آمده است باید دخالت کند و وقتی که می گوید مسئله فیفا مورد خاصی است، معلوم است که برای این کشور ودخالت در آن تا چه اندازه مهم است.

فیفا مانند ایران قدرت مقابله با آمریکا را ندارد+عکس
 
این نشریه در ادامه می افزاید: اما هر کشور یا نهادی قدرت مقابله با آمریکا را ندارد و کمتر جایی مانند ایران می تواند با زورگویی‌های آمریکایی ها مقابله کند و در برابر آن بایستد.

** تکلیف پول های بلوکه شده ایران چه می شود؟
 
 در روز های واپسین ریاست بلاتر رئیس فدراسیون فوتبال توانست تا حدودی رابطه مناسبی با فبفا پیدا کند و این موضوع جای خوشحالی داشت و بیشتر درمورد پول های بلوکه شده ایران در فیفا که شاید اگر سب می ماند و رفاقت وی با بلاتر ادامه می یافت این پول هاآزاد و می توانست به فوتبال ما کمک کند اما...

هنوز دیر نیست و با شناختی که از روابط بین الملل کفاشیان و ارتباطات نزدیک وی و از همه مهمتر هوش و ذکاوت وی در باز خوانی دست طرف مقابل،هر کس که به جای بلاتر در این پست قرار گیرد کلید حل این مشکل است و رئیس فدراسیون فوتبال ما با توجه به سمت آسیایی خود می تواند این مشکل را حل کند .

در این راه صد البته که مسئولان ورزش کشور هم باید به وی کمک کنند تا این پل های ارتباطی حفظ شود و ما پس از سال ها که شاهد بودیم دیگر رقیبانمان با لابی ناحق را برای خودشان حق میکردند این بار ما حد اقل حق خودمان را بگیریم.

شایان ذکر است که از اسفند ماه سال گذشته کمیته حقوقی کنفدراسیون آسیا موظف شد پیگیر پول های بلوکه شده ایران باشد و پیگیری این موضوع می بایست اولویت اول کفاشیان و فدراسیون باشد.


به نقل از فاکس نیوز پلیس بین الملل اعلام کرده  برخی مقامات فدراسیون‌های فوتبال جهان در تمامی قاره ها مورد تحقیقات این نماد قرار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش پلیس نیویورک اعلام کرد فساد مالی در فیفا بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که می‌توان فکرش را کرد.

این گزارش حاکی است؛ حتی بلاتر تحت فشارهای پلیس نیویورک مجبور به استعفا گردید و از سوئیس ممنوع‌الخروج شده است.

گفتنی است، آسیایی‌ها، آفریقایی‌ها و آمریکای لاتین که پیش از این تحت استعمار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بودند حامیان اصلی بلاتر برای تصدی ریاست فیفا در پنجمین دوره بودند.

همچنین با توجه به خبر فوق و رای کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران به بلاتر و تبریک 4 روز پیش خود به وی فیفا  رئیس فدراسیون ایران را هم همانند دیگر اعضاء فیفا  به عنوان عضوی از خانواده فوتبال جهان می شناسد و خبر فاکس نیوز با توجه به جایگاه حقوقی کفاشیان به وی مرتبط می شود.
 
 این در حالی است که رسانه‌های غربی خبر از بازجویی بلاتر توسط ماموران FBI دادند و در اظهار نظر اخیر رئیس فدراسیون آفریقای جنوبی شایعه رشوه به سب بلاتر را رد کرده است.
 
لازم به ذکر است علی کفاشیان به تازگی نایب رئیس فدراسیون فوتبال آسیا شده است و البته موضوع تحقیقات اینتر پل در مورد تمامی روسای فدراسیون های فوتبال در جهان صدق می کند و این به معنای نام حقیقی کفاشیان نیست و به دلیل جایگاه حقوقی وی یعنی رئیس فدراسیون فوتبال ایران و نایب رئیس کنفدراسیون آسیا به صورت خودکار در لیست قرار خواهد گرفت.
 

به نقل از ABC نیوز، فیفا در هفته اخیر مورد هدف پلیس امنیت آمریکا FBI قرار گرفته و در روز چهارشنبه 7 عضو بلندپایه این نهاد فوتبالی جهان توسط FBI به اتهام دزدی و رشوه و پول شویی دستگیر شدند، اما 2 روز بعد سپ بلاتر برای بار پنجم به عنوان رئیس فیفا انتخاب شد و در سمت خود ابقا شد.

تنها 4 روز بس از انتخابش بعدازظهر روز گذشته بلاتر بر اثر فشارهای غربی‌ها از ریاستش پس از 17 سال استعفا داد.

به تازگی اخبار انتشار یافته از مطبوعات آمریکا حکایت از آن دارد که رئیس 79 ساله و مستعفی فیفا هرچند در پرونده فساد فیفا دخیل نبوده اما به شدت تحت بازجویی ماموران FBI قرار دارد.


 به نقل از روزنامه انگلیس تگلراف در پی انتشار جزء تحریم یوفا بر علیه فیفا پس از پیروزی سپ بلاتر در انتخابات فیفا برای بار پنجم، پلاتینی رئیس اتحادیه یوفا رواکنش نشان داد و اعلام کرد تحت هیچ شرایطی تحریم علیه جام جهانی چه در آمریکای لاتین و چه مسابقات 2018 روسیه را قبول نمی کند.
 
گفتنی است؛ مطبوعات انگلیس اعلام کردند بلاتر رای آمریکای لاتین را با پیشنهاد میزبانی به این کشورها به نفع خود تمام کرده است.


 به نقل از روزنامه انگلیسی میرر: در پی استعفای ناگهانی بلاتر درست 4 روز پس از انتخابش به ریاست فیفا برای بار پنجم افرادی به دنبال تصدی این پست هستند خود را به عنوان کاندیدای جدید معرفی کردند.

دیوید ژینولا مدل و هنرپیشه فرانسوی که پیش از این در تیم ملی‌ فرانسه عضویت داشت با 48 سال سن خود را به عنوان کاندیدای احراز این پست به همراه پرنس علی (کاندیدای ناکام انتخابات دوره قبل) اعلام کرده است.

انتخابات آتی ریاست فیفا بین دسامبر 2015 تا مارچ 2016 برگزار خواهد شد.

** استقبال چند شرکت مالی  از استعفای رئیس فیفا

به دنبال استعفای سپ بلاتر از ریاست فدراسیون  جهانی فوتبال ، شرکت های بزرگی مانند آدیداس، ویزا و کوکا کولا که حامی مالی فیفا محسوب می شوند از این استعفا استقبال کردند.

شرکت ویزا که از انتشار خبر رسوایی مالی فیفا  به شدت انتقاد کرده و تهدید به ترک حمایت فیفا کرده بود استعفای بلاتر را " اولین اقدام  مهم" ارزیابی کرد و افزود از تشخیص فیفا مبنی بر این که نیازمند اصلاحات گسترده و بنیادین است،دلگرم شده است.

شرکت های دیگر هم دید بسیار مثبتی به استعفای بلاتر داشتند. کوکا کولا در بیانیه ای اعلام کرد این تصمیم به فیفا کمک خواهد کرد به سرعت خود را به یک ساختار و نهاد قرن بیست و یکمی تبدیل کند.

آدیداس هم در بیانیه ای از تعهد فیفا برای تغییر استقبال کرد و استعفای بلاتر را گامی در مسیر درست  فیفا در جهت شفاف سازی در همه کارها دانست.

شرکت گازپروم روسیه نیز اعلام کرد استعفای بلاتر بر قرداد این شرکت برای جام جهانی 2018 تاثیری نخواهد داشت.

** صدور اعلان قرمز اینترپل برای مقامات ارشد فیفا

اینترپل حکم جلب  بین المللی جک وارنر و نیکولاس لئوس  دو مقام سابق  فیفا  و چهار نفراز روسای موسسات  بازاریابی ورزشی را بخاطر اتهام فساد مالی صادر کرد.

جک وارنر نایب رئیس پیشین فیفا و نیکولاس لئوس رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی  در میان 14 عضو فیفا بودند که دادگستری آمریکا علیه آنها  به اتهام پولشویی و فساد مالی اعلام جرم کرد.

وارنر خود را بیگناه دانست و از اتهامات وارده علیه خود انتقاد کرد ضمن آن که گفته می شود یک قاضی در پاراگوئه حکم دستگیری لئوس را صادر کرد.

اکنون نام این دو نفر در بین 6 نفری است که اینترپل (که 190 کشور عضو آن هستند) علیه آنها  اطلاعیه قرمز صادر کرده است.

اینترپل از این اطلاعیه استفاده می کند تا به اعضای خود اطلاع دهد یک مقام  قضایی حکم دستگیری فرد یا افراد مذکور را صادر کرده و خواستار دستگیری و استرداد او و یا اقدامی مشابه می شود.

در اطلاعیه اینترپل آمده است" به درخواست مقامات امریکایی اعلان قرمز اینترپل - یا هشدار افراد تحت تعقیب بین المللی- برای دو مقام سابق فیفا و 4 رئیس شرکت  به اتهام فساد مالی و تبانی صادر شده است."

** یک مجله معتبر امریکایی:

 در این گزارش آمده است یک اقدام تهاجمی از سوی حقوقدانان و مقامات رسمی دولت امریکا باعث شد تا سپ بلاتر تنها 4 روز پس از انتخاب مجددش به ریاست فیفا روز سه شنبه استعفا کند.

در این گزارش بخش هایی از اظهارات بلاتر در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه نیز آمده است، آنجا که رئیس مستعفی فیفا گفت:" من فیفا را بیش از هر چیز دیگری دوست دارم و تقدیر می کنم و من فقط می خواهم کاری را کنم که برای فیفا بهترین کار باشد.اگرچه اعضای فیفا به من ماموریت جدیدی داده اند اما به نظر می رسد این ماموریت مورد حمایت همه اعضای جهان فوتبال نیست."

بلاتر افزود:" انتخابات تمام شده است اما چالش های پیش روی فیفا به پایان نرسیده است."

فوربز در ادامه گزارش خود می نویسد بخصوص به نظر می رسد اعلام جرم گسترده دولت امریکا (علیه اعضای فیفا) بر شرکت های بزرگ حامی مالی فیفا فشار آورد و شرکتهایی مانند آدیداس،ویزا و کوکا کولا و مک دونالد ابراز نگرانی کردند.

این گزارش می افزاید  دادستانان امریکا برای این که بتوانند مقامات فیفا را تحت پیگرد قرار دهند  از قانون" اقدام سازمان های فاسد " استفاده کردند.

در حالی که برخی رفتارهای شرح داده شده در "اطلاعیه اعلام جرم " در امریکا اتفاق افتاده بود اما لورتا لینچ دادستان عمومی  امریکا قانون امریکا را تعمیم و وسعت داد  تا خارجیان را هم تحت تعقیب قرار دهد و به این ترتیب باعث استعفای  رئیس یک سازمان بین المللی مستقر در سوئیس شد.



** سقوط ارزش سهام در بازاربورس قطر  



در پی استعفای رئیس فدراسیون جهانی فوتبال ارزش سهام در بازار بورس قطر به شدت سقوط کرد.

استعفای سپ بلاتر از سمت ریاست فیفا باعث افت 3/2 درصدی ارزش سهام در بازار بورس قطر شد. این میزان کاهش ،بیشترین افت ارزش سهام قطر از ماه مارس بود.

علت این کاهش آن است که با انتشار خبر استعفای بلاتر نگرانی ها در مورد از دست رفتن میزبانی این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس برای جام جهانی 2022 بار دیگر افزایش یافت.

سپ بلاتر از حامیان سرسخت میزبانی قطر بود و حاضر نبود به هیچ قیمتی میزبانی جام جهانی 2022 را از این کشور بگیرد.

یک فعال بازار سرمایه در دوبی به بلومبرگ گفت:" در این مقطع اوضاع بازار به اخبار فیفا به شدت مرتبط است."

وی افزود" البته تاییدی وجود ندارد که آمدن رئیس جدید به معنی این است که قطر میزبانی را از دست بدهد اما ابهام ، موجب نگرانی هایی می شود و این امر فشارهای کاهشی را بر بازار وارد می کند.


**همه جانشینان بلاتر؛

به دنبال استعفای سپ بلاتر رئیس فیفا گمانه زنی ها در مورد جانشین او داغ است.

در این بین روزنامه تلگراف از 9 نفر از اهالی فوتبال به عنوان نامزدهای احتمالی تصدی ریاست فیفا نام برده است.

اسامی این نه نفر به شرح زیر است؛

1-میشل پلاتینی رئیس فدراسیون فوتبال اروپا-یوفا- که از بخت های اصلی به شمار می رود.

2-شیخ احمد الفهد الصباح- یکی از اعضای جدید کمیته اجرایی و قدرتمند فیفا که رقیب قدرتمندی است.

3- مایکل فان پراگ- رئیس سابق آژاکس آمستردام.ممکن است برای یافتن حامی به زحمت بیفتد.

4-لوئیس فیگو-بازیکن سابق تیم ملی پرتغال-در سیاست های فیفا بی تجربه است.

5-شاهزاده علی بن حسین اردنی که در انتخابات اخیر از بلاتر شکست خورد.او هم یکی از بخت های اصلی است.

6-دیوید ژینولا- بازیکن سابق تیم ملی فرانسه

7-آلفردو هائویت- رئیس جدید کنفدراسیون فوتبال منطقه کونکاکاف-در هفته های آینده بیشتر مطرح خواهد شد.

8-شیخ سلمان بن ابراهیم الخلیفه-رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا که در انتخاب مجدد بلاتر نقش کلیدی داشت.

9-ژروم شامپاین- از مدیران ارشد سابق فیفا و دیپلمات فرانسوی-شاید او هم نتواند حامیانی پیدا کند.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
احتمالا به بلاتر گفته اند كه در مورد روسيه شوخي ندارند و اگر كنار نكشي افقي ميشي
موضوع اصلي نزاع روسيه و آمريكاست و مساله فساد بهانه است
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۱:۰۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
بهتر
قطر مطمنا در جام جهانی میخواست نام خلیج فارس را به کل جهان خلیج عربی معرفی کند....
خدا کنه میزبانی از قطر گرفته بشه
آخرین اخبار