در گفتگو خبرنگار باشگاه خبرنگاران با كارشناس مذهبي مطرح شد؛

آنچه از مناجات شعبانيه بايد بدانيم/ هروقت حضور قلب داريد اين مناجات را بخوانيد

حجت الاسلام صالح نيا مناجات شعبانيه را شامل مضامین بلندی دانست و خاطرنشان كرد: تقید ائمه (ع) به مناجات بیانگر این است که اینها یک معارف بسیار والایی را دارند که به بشر تقدیم کرده‌اند.

 به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛ماه شعبان، ماه پیامبر رحمت و برکت، ماه مناجات با خدا و استقبال برای مهمانی خداست. در این ماه مناجات شعبانیه در بین ادعیه بیشتر به چشم می‌خورد از این رو برای بهره‌ بردن از این دریای عظمت و رحمت الهی با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد صالح‌نیا کارشناس مسائل دینی و مذهبی در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران به بررسی چندی از ابعاد این مناجات و دعوت آحاد مردم بخصوص جوانان آنان را به خواندن وشناخت این مناجات ذعوت كرد و مناجات شعبانیه را پل ارتباطی خداوند با انسان‌ها دانست.

حجت الاسلام صالح نيا با بيان اينكه در كل سال انسان بخاطر مسائل روزمره دچار آسيب هاي روحي مي شود گفت: هر کدام از این سه ماه هم حالت سه نهر را دارد،كه ویژگی‌های خاص خود را نيز بهمراه دارد.

وي افزود: ماه رجب، ماه استغفار و آمرزش است به تعبیری ماه، ماه تخلیه است، به تعبیر عرفا ماه شعبان ماه مناجات است انسان وقتی خودش را تخلیه کرد از گناهان وعوارض روحی نوبت آن است باب راز و نیاز را باز کند برای حضور در درگاه و بارگاه‌ الهی و برای مهمانی ماه رمضان لذا چیزی که در ماه شعبان بسیار برجسته است مناجات با حضرت حق است و لذا آن جوری که محدثین و اهل روایت، روایت کرده‌اند اهل بیت عصمت و طهارت در اين ماه به مناجات حضرت حق مشغول بودند.

اين كارشناس مذهبي اظهارداشت : از امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت رسول(ص) به نوعی تا امام عصر (ع) ارواحناالفداه، مقید به مناجات هستند و مشهورترین مناجات،‌ مناجات شعبانیه است. این مناجات به مقداری از نظر معارف، عمیق است که به تعبیر برخی از بزرگان به هر انسان می‌آید که این حرف‌ها را مستقیم به خدا بگوید.

حجت الاسلام صالح نيا مناجات شعبانيه را شامل مضامین بلندی دانست و خاطرنشان كرد: تقید ائمه (ع) به مناجات بیانگر این است که اینها یک معارف بسیار والایی را دارند که به بشر تقدیم کرده‌اند.

 وي جوانان را به حداقل خواندن روزی یکبار متن عربي و فارسي مناجات مبارکه شعبانیه‌ توصیه‌ كرد وافزود: حتي بعضی از بزرگان ما مقید به خواندن شبی یکبار و روزی یکبار مناجات شعبانيه هستند .

صالح نيا به تفسير قسمتي از مناجات شعبانيه پرداخت و گفت:در اوج مناجات گفته مي شود، خدایا صدای مرا بشنو و ندای مرا بشنو وقتی ترا دعا می‌کنم و حتی ترا ندا می‌کنم می خواهد این را بیان کند که انسان گاهی اوقات طوری پس رفت مي كند که خدا حتی صدای او را هم نمی‌خواهد بشنود و انسان باید تازه شروع بکند به التماس کردن که خدا به حرف‌هایش گوش کند مانند بچه‌ای که بی‌ادبی کرده و پدر به او می‌گوید من دیگر به حرف‌های تو گوش نمی‌کنم و ما از خدای متعال درخواست می‌کنیم بعد از این هم عذر و تقصیری که در طول سال داشتیم‌، التماس ما این است که صدای ما را بشنود.

وي يكي از نکته‌ هاي مهم مناجات شعبانيه را رسیدن به لقاءالله و دریافت برخی معارف دانست و گفت:در این مناجات در همان اوایلش بیان می‌شود که هر زیادت ونقص و به اصطلاح هر خیر و ضرری که به من برسد در دست توست.و نکته بعدی بحث اضطرار است که رویش تأکید شده است این که اگر خدای متعال انسان را تحریم بکند دیگران نمی‌توانند به انسان روزی برسانند ولی اگر انسان خدا را داشته باشد از تحریم دیگران نباید بترسد و اینکه اگر خدا انسان را تنها بگذارد هیچ کس توانایی یاری انسان را ندارد و اگر انسان خدا را داشت گیرم که شرق و غرب جلوی انسان ایستاده باشند انسان نباید ترسی داشته باشد.

صالح نيا ادامه داد: در این مناجات مخصوصاً برای جوان‌ها قابل توجه است و به انسان یاد می‌دهد که انسان لجاجت با خدای متعال نداشته باشد بر عکس در برابر خدای متعال ناز بکند مثلاً در این روایت که می‌گوید: خدایا اگر مرا بندازی در آتش جهنم، نهایت آتش جهنم است دیگر به همه‌ی جهنمی‌ها خواهم گفت ترا دوست دارم آن وقت به تعبیر من برای خود تو بد می‌شود می‌گویند: خدا کسی را به جهنم انداخته که دوستش دارد. و به قول اگر با دیگرانش بود میلی  * چرا ظرف مرا بشکست لیلی

امام جمعه كن با بيان اينكه ماه رجب، شعبان و رمضان، فصل عشق‌ورزی است افزود:جوان‌های ما باید "فصل عشق‌ورزی" با خدا و "عشق‌بازی" با خدا را خوب تجربه بکنند و برایش برنامه‌ریزی داشته باشند و از خدای متعال قلبی پر از شوق و زبانی پر از صدق و راستی و نگاهی پر از حقیقت و درک حقیقت از خدای متعال خواسته شود.

صالح نيا با اشاره به فراز ديگري از مناجات شعبانيه خاطرنشان كرد:اين مناجات انسان را می‌برند به اوج و می‌گویند خدایا مرا به حالت انقطاع کامل از دیگران به سمت خودت برسان " هب کمال لی انقطاع الیک" که عمری مشکل بشر همین است که بشر نگاهش به زمین است اگر نگاهش قطع شود و از زمین و فرازمینی شود و نگاهش به سمت حضرت حق برود، بسیاری از مشکلات بشر خود به خود حل می‌شود به تعبیر این مناجات به معدن عظمت می‌رسد و مورد ندای خدای متعال قرار می‌گیرد.در یک عبارت بسیار معنی داری، انسان مدهوش می‌شود از زیبایی نظر خدا به او. انسان دچار مدهوشی و بیهوشی می‌شود به خاطر درک جلال و عظمت حضرت حق.

وي اضافه كرد: این لذتي است که در زمین یافت نمی‌شود برای کسانی است که حالت انقطاع می‌یابند امیدواریم که خدای متعال به ما توفیق درک لذائذ این مناجات را عطا بکند و آن‌جوری که در آخر این مناجات آمده اولاً از کسانی قرار بدهد که اولاً دائم‌الذکر باشیم جوان باید دائم‌الذکر باشد،جوان باید عهدشناس باشد.

امام جمعه كن افزود:جوان باید شاکر و سپاسگزار باشد نسبت به خدای متعال و خوبانی که به او نیکی می‌کنند، جوان باید با حیا باشد و حیامند باشد و مجموع این ها، انسان را به نور پر بهجت حضرت حق می‌رساند.

هروقت حضور قلب داريد اين مناجات را بخوانيد 

وي به روایتی در مورد مناجات شعبانیه اشاره كرد وگفت: مرحوم شیخ عباس قمی در ابتدای این مناجات بیان می‌کند که ائمه اهل البیت مقید بودند که به خواندن این مناجات در ماه شعبان و بقیه‌ی ماه‌ها.به تعبیر شیخ عباس قمی، می‌دانید شیخ عباس قمی صاحب کتاب مفاتیح‌الجنان از شاگردان محدث قمی است که این دو بزرگوار بسیار نگاه تخصصی و به اصطلاح کارشناسانه به روایات دارند و آیات و روایات به طور سرسری و بدون سند نقل نمی‌کنند وقتی محدث قمی است این مناجاتی است که امیرالمومنین می‌خوانده و از مناجات‌های جلیل‌القدر ائمه بوده که از امیر‌المومنین نقل شده و سایر ائمه می‌خواندند و دارای مضامین بسیار بلندی است و خواندن این مناجات هر وقت که حضور قلبی باشد توصیه شده است.

مناجات شعبانيه روابط بين من و شمارا تنظيم مي كند

وي در مورد مهمترین تأثیر مناجات شعبانيه بيان كرد: حصول اطمینان و آرامش است "الا بذکرالله تطمئن القلوب" در این محیط پر از استرس جامعه، پر از درگیری، پر از توقعات و چشم‌هم چشمی‌ها و خواسته‌های رنگارنگ این مناجات با خدای متعال انسان را از این فضا بیرون می‌آورد و انسان را به ملکوت پیوند می‌زند این اولی‌ين اش است، دومی‌ آن هم که روابط انسانی را تنظیم می‌کند من با شما دوست هستم لذا یک خوبی‌ها را به شما می‌کنم ما باید به غیر از این دید و نگاه باید در نظر داشته باشیم، که شما دوست من هستید، عبدالله هستید این مناجات رابطه‌ی من و شما را تنظیم می‌کند یعنی انسان هر بدی که در حق دیگران انجام دهد در واقع در حق بندگان خدا این بدی را انجام داده لذا عقوبتش بیشتر است چون حواسش بوده که به بنده ی خدا بدی کرده لذا مناجات علاوه بر آرامش، روابط بین انسان‌ها را تنظیم می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار