آیت الله علم الهدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران

خاطراتی از شاگرد و همراه امام خمینی(ره)/ جواب امام(ره) به خبرنگار روزنامه لوموند

تولیت حوزه علمیه امام القائم گفت: من در طول 12 سال شاگردی و همراهی حضرت امام(ره) چیزی جز خوبی از ایشان ندیده و در آن زمان همه علما و مراجع ارادت خاصی به استادم رحمت الله علیه داشتند.

آیت الله علم الهدی تولیت حوزه علمیه امام القائم در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران گفت: من از سال 1332 در حوزه علمیه قم سر درس خارج فقه و اصول حضرت امام خمینی(ره) حاضر شده و از آن موقع شاگردی من حاصل شد و من از همان موقع در صدد آشنایی با احوالات آن بزرگوار شدم.

وی بیان کرد:‌ ریاست و مرجعیت حوزه علمیه قم در زمان حضرت استاد، حضرت آ‌یت الله العظمی بروجردی(ره) بود که حضرت امام ارتباط بسیار موثری با مراجع آن زمان همچون گلپایگانی، مرعشی نجفی و سایر بزرگان و علمای قم داشته و در دروس حوزوی مباحث زیادی با آن حضرت داشته است.

مرجع جهانی تشیع افزود: حضرت امام خمینی(ره) با حضور  در درس آیت الله بروجردی، قاضی و ضمن دوستی صمیمی با حضرات بهجت، سیدمحمد داماد و همچنین عبدالکریم حائری یزدی به صورت متناوب با آن‌ها رفت و آمد خوبی برقرار کرده و دوستی خاصی بین آن‌ها بود، به طوری که حضرت امام خمینی(ره) در جلسات بزرگان مراجع شرکت کرده و باالطبع اگر در منزل حضرت امام مجلس عزاداری برپا می‌شد، مراجع معظم آن زمان به خانه استادم(ره) تشریف آوردند.
 
وی ابراز داشت: در زمانی  که امام به فرانسه رفتند به دوستان و شاگردان خود فرمودند که من دوست دارم در جایی زندگی کنم که رفت و آمد دوستان و یاران با راحتی و بدون مشکلی انجام شود که ما منزلی را در دهکده نوفل لوشاتو در 4 کیلومتری شهر پاریس برای ایشان گرفته و در همان موقع علما و مراجع از سرتاسر و علی الخصوص از نجف اشرف برای استفاده از درس و کلام حضرت استاد به نوفل لوشاتو می آمدند و همیشه خانه حضرت امام رضوان تعالی علیه مملو از بزرگان و خبرنگاران و مردم عادی بود.
 
حضرت آیت الله علم الهدی ادامه داد: یک روز خبرنگاری از روزنامه لوموند فرانسه از حضرت امام سوال کرد که چطور شما در 40 کیلومتری پاریس صحبت و پیامی می‌خوانید، در کمترین زمان ممکن مردم ایران مراجع نجف از صحبت‌های شما مطلع و آن را دنبال می‌کنند که حضرت استاد در جواب فرمودند که من خادم مردم هستم و مرادم خادم خود را دوست دارند.

وی تصریح کرد: در نبودن شاه ملعون در ایران از هاری دست به کشتار وسیعی زده بود و با این حال به امام نامه نوشت که ایران کشور خودتان است و هر وقت که صلاح داشتید می‌توانید به کشور برگردید، که امام در جواب فرمودند که به کسی مربوط نیست که من کی به ایران می آیم و زیرا مهم رفتن شاه ملعون از کشور اسلامی ایران بوده و هر زمانی که من صلاح بدانم به وطنم برمی‌گردم.

این مرجع تقلید عنوان کرد:‌ ارتباطات وجود مقدس حضرت امام با مراجع زمانی بود که ایشان به عراق تبعید شدند و هنگامی که هواپیما به فرودگاه نشست، سه ماشین که در ‌آن علمای نجف بودند که از طرف آیت الله العظمی حکیم به استقبال امام آمده و ایشان را برای زیارت به سامرا و کاظمین برده و سپس به منزلی که در جهت قبله قرار داشت برده و هنگامی که داخل منزلی شدیم با کمال تعجب ملاحظه کردیم که تمامی امکانات یک خانه را حضرت ‌آیت الله العظمی حکیم برای شخص مبارک حضرت استاد فراهم گردیده است.

وی اضافه کرد: در بعد از ظهر‌ همان روز حضرت آیت الله حکیم به همراه ‌آیت الله خویی به دیدار امام آمده و از اینکه امام امت مردم شهر نجف را برای سکوت خود انتخاب  کرده احساس خرسندی می‌کرده و ایشان مرتبا رو به حضرت امام می‌فرمودند که وجود شما سبب برکت و رحمت برای ما و علمای نجف است.

آیت الله علم الهدی عنوان کرد:‌ در زمان شهادت حاج آقا مصطفی خمینی به اصرار پدرم حضرت آیت الله خویی بر بدن ایشان نماز خوانده و بدن مطهرش را به خاک سپرد.

وی تاکید کرد: حضرت امام خمینی(ره) در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و تبیین قانون اساسی از مراجع قم و حتی نجف اشرف دائما در حال مشورت بوده و نظرات ایشان را در مورد بندهای قانون و دیگر قوانین حکومتی جویا می‌شدند.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: در مورد مسئله رهبری و بحث مجلس خبرگاران امام و همچنین مصادیق سیاسی، استاد گرامی‌ام با حضرات آیات گلپایگانی،اراکی، سید محمد داماد ارتباط تنگاتگی داشته و مرتبا با این عزیزان در حال رفت و آمد بوده و نظرات‌شان را جویا می‌شدند.

وی اضافه کرد: مراجع تقلید و علمای قم و سایر شهرها امام خمینی را به قدری دوست داشتند که حضرت آیت الله میلانی در زمان اقامت استادم در فرانسه به من سفارش می‌کرد که ما علما همه حرکات و سکنات حضرت آیت الله روح الله الخمینی را کاملا تایید کرده و بر همه مسلمانان اطاعت از اوامر امام خمینی را امری واجب می‌دانستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار