سید مجید مفیدی‌شمیرانی مدرس دانشگاه علم و صنعت:

معماری کهن ایران سرشار از بازی نور است

معماری کهن ایرانی سرشار از نمونه‌های بازی نور در حوزه زیبا شناختی است.

سید مجید مفیدی‌شمیرانی مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگیگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: در طراحی ساختمان‌های سنتی ایران نور معنای کاربردی داشت و در صرفه‌جویی و مصرف بهینه‌ی انرژی نقش بسزایی ایفا می‌کرده، اما امروزه کمتر شاهد طراحی بر اساس عناصر نور طبیعی هستیم و نور مصنوعی را با وجود منابع سرشار انرژی خورشیدی به خانه‌هایمان آورده‌ایم.

وی با اشاره به مفهوم نوربوم به عنوان راهکار مناسب برای حل چالش‌های انرژی افزود: استفاده از نور روز که با اقلیم منطقه هم‌سو باشد به کاهش منابع نور مصنوعی و سوخت‌‌های فسیلی کمک کرده و اکوسیستم کمتر دچار مخاطره می‌شود، بنابراین باید با افق گسترده‌تری به بحث نور در معماری توجه کرده و از روش‌های سنتی در این حوزه الهام بگیریم.

مدیر اجرایی گرایش معماری پایدار به چالش‌های اساسی قرن امروز اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه یکی از چالش‌های زیستی انسان مسأله‌ی تغییر اقلیم است، اگر نور‌بوم را وارد طراحی‌ها و ساخت و ساز کنیم، تغییرات اقلیمی با سرعت کمتر اتفاق می‌افتد و در نتیجه عمر موجودات زنده به لحاظ گونه‌ی بشری افزایش یافته و خطر انقراض موجودات کاهش می‌یابد.

مفیدی شمیرانی با بیان بی‌توجهی مردم نسبت به تغییرات اقلیمی ادامه داد: یخ‌های قطبی با سرعت رو به آب شدن هستند، گازهای گلخانه‌ای هر روز افزایش یافته و مصرف آب بسیار بیشتر از حد استاندارد است بنابراین وقت آن رسیده که با الهام از معماری سنتی و نور‌بوم به عنوان راهکاری با مزایای زیاد توجه کنیم و استفاده از سوخت‌های فسیلی را که به نوعی سوزاندن اسکناس است، به حداقل رسانیم.

وی در پایان با اشاره به نمونه‌های کاربردی نور در معماری سنتی ایران گفت: معماری کهن ایرانی سرشار از نمونه‌های بازی نور در حوزه‌ زیبا شناختی است. استفاده از عنصر زیبایی نور در کنار کاربرد روشنایی و گرمابخش انرژی خورشید لزوم توجه به آن را در شرایط فعلی که با کاهش منابع سوخت‌های فسیلی مواجه هستیم، افزایش میدهد.


/انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار