با گسترش برنامه های شبکه های اشتراک عکس در تلفن همراه، عکس گرفتن با تلفن همراه، عکاسان حرفه ای را حساس تر کرده است.

خبرنگار تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره همراه تهران، مهدی آشنا عکاس سینما و تئاتر، افشین رازی کارگردان تئاتر که در زمینه فیلمبرداری و عکاسی نیز فعالیت دارد در کنار بابک برزویه عکاس سینما و تئاتر در گفت و گوهای جداگانه به ارزیابی وضعیت عکاسی با تلفن همراه پرداخته و گسترش این شیوه عکاسی را وابسته به فعالیت شبکه های اجتماعی و برنامه های اشتراک عکس در جهان دانستند.

مهدی آشنا درباره توجه عکاسان حرفه ای به دوربین های تلفن همراه گفت: می توان عکاسی موبایل را به دوره قبل از برنامه های اینترنتی اشتراک عکس و بعد از آن تقسیم کرد. با آمدن برنامه هایی مانند اینستاگرام عکاسی موبایل خیلی جدی شد. از این زمان به بعد کسانی که با موبایل عکاسی می کردند صرفا عکس یادگاری نمی گرفتند و عکس های هنری با موبایل مرسوم شد.

وی با اشاره به نقش سیستم های جهت دهی به ذهن مردم در جهان ساخت این برنامه ها و شبکه های اجتماعی را مورد توجه قرار داده و تاکید کرد: سیستم های فرهنگی به گونه ای طراحی می شوند که مردم ناخودآگاه به سوی استفاده از ابزاری خاص سوق داده شوند. این سیستم ها به تصاویر موبایلی نیاز داشتند و خیلی خوب هم روی آن کار کرده اند. امروزه کمپانی های عکس معروف دنیا با حفظ حریم و کپی رایت عکاس، از اینستاگرام عکس بر می دارند و کار می کنند. این فضا تبدیل به یک آرشیو غنی شده که می توانند عکس ببینند و عکس بردارند. 

آشنا در ادامه نگاه جدی در جهان به عکس های موبایلی را یکی از پیامدهای اشتراک عکس توسط موبایل و اینترنت دانسته و افزود: شخصا در برخی از کشورهای دنیا نمایشگاه هایی از عکس های موبایلی می دیدم که با سازماندهی و نظم و شکلی که به این مجموعه های عکس می دادند آن ها را به نمایش می گذاشتند.

این عکاس سینما و تئاتر با تاکید بر این که امروزه اگر در صفحات عکاسان معروف ایران چرخی بزنید عکس های جدی با تلفن همراه می بینید گفت: عکاسی با تلفن همراه برایم جدی است. وقتی در سفرهایم با دوربین حرفه ای عکاسی می کنم حتما عکس هایی را هم برای برنامه هایی شبیه اینستاگرام و برای معرفی مکانی که در آن حضور دارم می گیرم. 

افشین رازی تصویربردار و عکاس، تنها ژانر قابل تفکیک عکاسی با موبایل را «ژانر خلاقیت» می داند و می افزاید: از دید من تقسیم بندی عکس در دسته های متفاوتی مانند عکس اجتماعی، طبیعت، جنگ و ... حتی عکس های سلفی تحت تاثیر ابزار عکاسی نیستند و تنها مشخصه قابل تفکیک برای عکس های موبایلی «ژانر خلاقیت» است.

وی توضیح می دهد: تصور کنید که ابزاری در دست دارید با دوربینی بسیار کوچک ولی با لنز و عمق میدان قابل توجه که می توانید به راحتی هر گوشه و کناری که با دوربین های حرفه ای امکان دسترسی به آن دشوار است را عکاسی کنید. زیر یک گل، درون یک کیس کامپیوتر و زوایایی غیر قابل تصور از جهان پیرامون به راحتی قابل عکاسی می شوند.

رازی با اشاره به این نکته که شخصا کمتر با موبایل عکس گرفته اما برنامه ای جدی برای استفاده از این ابزار دارد گفت: سلیقه و تکنیک های عکاسی که بیشتر مورد استفاده قرار می دهم کمتر در اپلیکیشن های موبایل وجود داشته اما با پیشرفتی که در این زمینه شاهدم و توانایی که در این ابزارمی بینم باعث می شود که در آینده برای استفاده از دوربین موبایلم برنامه ریزی داشته باشم.

بابک برزویه عکاس سینما که در زمینه عکاسی با موبایل فعال است می گوید: اخیرا رسانه و نوع ارائه عکس تغییر کرده و با آمدن اپلیکیشن های جدیدی که در گوشی ها آمده، دنیا در حال نزدیک تر شدن است. در این یک ساله گذشته تقریبا لپ تاپ ها راکنار گذاشته ایم و داریم همه کارهایمان را با گوشی های موبایلمان انجام می دهیم.

وی با تاکید بر اینکه رسانه در همه جا حرف اول را می زند گفت: از طریق اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام می توانید پیامی را به مخاطبان خود برسانید هر چقدر که مخاطبان بیشتری داشته باشید بیشتر می توانید مورد نقد و نظر نیز قرار بگیرید. 

برزویه که کار با دوربین موبایل را در کنار عکاسی حرفه ای سینما برگزیده افزود: یک زمانی خود من بیشتر به عنوان عکاس سینما مطرح بودم ولی اینستاگرام این امکان را داد که آثار دیگرم نیز بیشتر دیده شود. البته من در عکس هایم از متن های ادبی نیز استفاده می کنم که این باعث می شود پیام واضح تر شود و درک بصری مخاطبان افزایش می یابد. 

وی برگزاری جشنواره هایی که روی عکس ها و فیلم های موبایلی تمرکز دارند را باعث تقویت نگاه هنری افراد دانسته و گفت: انسان امروز خودش را با جریانات جدید همراه می کند و هر کاری که به ذهن اش برسد انجام می دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار