کلاس گذاشتن با ...

با کلاس‌های گوشی به دست

یکی از ناهنجاری‌هایی که در جامعه امروز به عنوان ارزش محسوب می‌شود، کلاس گذاشتن یا همان فخرفروشی است.بعضی از افراد به جای آن که بکوشند صفات نیک را در خود بپرورانند، تلاش می‌کنند با نمایش تجملات و فخرفروشی نظر دیگران را جلب کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، کلاس گذاشتن با موبایل سال‌هاست که در جامعه ما از شکلی به شکل دیگر درمی‌آید. یادش به خیر سال‌ها پیش که تلفن همراه تازه وارد کشور شده بود،‌ با آن قیمت گران و اندازه عجیب و غریبش به طور قطع نشانگر کلاس اجتماعی و به نمایش گذاشتن تجملات بود. به این دلیل که در آن زمان کمتر کسی تلفن همراه داشت و دارا بودن تلفن همراه یکی از دلیل‌های بزرگ در جرگه ثروتمندان بودن به حساب می‌آمد. حتی دیده می‌شد که با هزاران دردسر، فردی تلفن همراه یکی از آشنایان را قرض می‌گرفت تا به اصطلاح خودمان، جلوی دوستان، خودی نشان بدهد، اکنون سال‌ها گذشته و این کلاس گذاشتن با موبایل نه تنها از مد نیفتاده است بلکه رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و در لباس دیگری ظاهر شده است.

این ابزار ساخته شده توسط دست بشر که برای رفاه زندگی ساخته شده است گویا این روزها اسباب دردسر شده و زندگی را کمی سخت کرده است و باید همرنگ جامعه شوی تا رسوا نشوی. این مسأله تا حدی پیش رفته است که رنگ چشم و هم‌چشمی و رقابت به خود گرفته است تا جایی که عده‌ای حاضرند به بهای قرض گرفتن و رو زدن به هر کس و حتی رفتن زیر بار قسط‌های سنگین الزاماً تلفن همراهی داشته باشند که شاخص باشد و ضمناً دست هر کس هم نباشد!

* گران‌تر قطعاً باکلاس‌تر

دردسرهایی که کلاس گذاشتن با موبایل برای مردم ایجاد کرده و حتی آن‌ها را به سوی قرض گرفتن و زیر بار قسط رفتن سوق داده است. گویا برای فروشندگان تلفن همراه بد که نبوده هیچ، بلکه خیلی هم خوب بوده است.

حتماً تا به حال سری به مراکز فروش تلفن‌های همراه زده‌اید جایی که فروشندگان موبایل با تبلیغات فریبنده و جذاب خود این فکر را در ذهن مشتریان پررنگ‌تر می‌کنند که هرچه گران‌تر بهتر، باکلاس‌تر و دارای تکنولوژی به روزتر. ناگفته نماند، یک برند موبایل، ساخت کشور آمریکا که واقعاً در بین طرفداران مد و تجملات غوغا کرده است و علی رغم قیمت بالایش پیشتاز عرصه رقابت در این زمینه شده است. این در حالی است که انصافاً کاراییش با گوشی‌های مشابه و از برند دیگر هیچ تفاوتی ندارد.

* عکس‌هایی که غوغا می‌کند

از آن جا که گران‌تر بودن تلفن همراه و از برند خاص آمریکایی بودنش برای بعضی‌ها خیلی مهم شده است، عکس‌های سلفی اگر با این برند گوشی باشد، برای عده‌ای می‌شود آخر کلاس و پرسیتیژ. کافی است سری به شبکه‌های اجتماعی و صفحه شخصی بعضی از افراد بزنید تا نقش گران بودن و برند بودن را در این سبک عکس‌ها ببینید.

آیا واقعاً شأن و منزلت یک انسان را مدل گوشی و برندش مشخص می‌کند؟ و اگر کسی از غافله مدگرایان عقب مانده باشد و بنا به هر دلیلی از تلفن همراه‌تر استفاده کند بی‌کلاس است؟!

متأسفانه جامعه امروز به راهی می‌رود که نقش کمال و شخصیت والای انسانی را تجمل‌گرایی روز به روز کمرنگ‌تر می‌کند.

 دکتر فربد فدایی روانپزشک در این باره می‌گوید: به دلیل این که ارزش‌های متعالی جامعه ما در برابر رشد ارزش‌های مصرفی غرب در بعضی جهات در حال عقب‌نشینی است. توجه به مسائل عمقی در وجوهی از زندگی که مبتنی بر از خودگذشتگی و فداکاری بوده جای خود را به ارزش‌هایی از قبیل ثروت و تجملات و شهرت و قدرت داده است.

فردی که در خود توانایی اخلاقی و یا علمی بالایی سراغ ندارد برای آن که این احساس تحقیر خود را جبران کند به سمت خودنمایی با وسایل مادی می‌رود.

* فرهنگ مصرفی غربی

البته در هر جامعه و دوره افرادی بوده‌اند که با توسل به ظاهر خودنمایی می‌کنند. اما در حال حاضر این مسأله شایع‌تر از آن شده است که بتوان صرفاً آن را به یک مسأله فردی منحصر کرد. در واقع جامعه به سمتی شتاب گرفته است که در آن ارزش‌های مصرفی غربی از قبیل تجملات بدون توجه به ویژگی‌های مثبت اخلاقی حرف اول را می‌زند و افراد به جای آن که بکوشند تا صفات نیک را در خود بپرورانند، تلاش می‌کنند با ارائه یک ظاهر به اصطلاح جذاب‌تر نظر دیگران را جلب کنند.

* خانواده عامل اصلی گوشی بازی

جامعه از خانواده‌ها تشکیل شده است بنابراین دیدگاه و رفتار خانواده در شکل‌گیری رفتار اجتماعی موثر است. دکتر فدایی در این باره می‌گوید: به عنوان مثال پدر و مادری که خود مصرف‌گرا هستند، ممکن است نادانسته و به گمان این که لطفی در حق فرزند خود می‌کنند برای او تلفن همراهی با قیمت گران و کاربردهای متنوع فراهم می‌کنند که این مسئله خود باعث بروز رقابت و چشم و هم‌چشمی بین کودکان و نوجوانان می‌شود.

** فناوری برای آسایش نه تحقیر

فناوری‌های جدید در صورتی که برای هر گروه به شکل متعادل و بر حسب نیاز آن‌ها استفاده شود، مفید است، اما اگر به شکل یک وسیله نمایش ثروت برای تحقیر دیگران درآید و یا به عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی و تفریح مطرح شود، طبعاً مضرات زیادی را به همراه خواهد داشت.
 
گزارش : فاطمه سیدی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار