راهکارهای برطرف کردن ترس کودکان از آمپول

"ترس از آمپول" یا "سوزن هراسی" در برخی بزرگسالان و بسیاری از کودکان وجود دارد اما می‌توان با آگاهی دادن به آنان، از آن جلوگیری کرد.

گیتا افرایی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: ‌ترس از آمپول در کودکان و بزرگسالان وجود دارد اما ترسی که باعث شود فرد بزرگسال نتواند سراغ آمپول برود و ترس به مرحله حاد برسد، سوزن هراسی یا فوبیای سوزن نام دارد.

وی افزود: این ترس از اوایلی که آمپول کشف شد وجود داشته است اما حدود بیست سال است که سوزن هراسی به رسمیت شناخته شده است.

وی گفت: افراد در مقابل آمپول هراسی واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند اما شوک وازووگال از شایع‌ترین این واکنش‌هاست که با غش کردن و از حال رفتن فرد همراه است.

وی ادامه داد: از دیگر واکنش‌ها می‌توان به افت فشار در فرد اشاره کرد.

افرایی راجع به علت این امر گفت: این بیماری در افرادی رخ می‌دهد که زمینه‌ای دردناک را در دوران کودکی خود تجربه کرده باشند.

وی اذعان داشت: برای جلوگیری از این حالت در بزرگسالی بهتر است والدین، کودکان را از آمپول نترسانند و از ‌آمپول به عنوان ترس یا تنبیه کودکی استفاده نکنند.

وی تصریح کرد:‌ راه درمان این بیماری این است که فرد فکر خود را در لحظه‌ی تزریق، روی چیز دیگری متمرکز کند و یا اینکه در صورت مراجعه به پزشک با عنوان کردن مشکل خود به پزشک کمک کند تا اقداماتی برای او جایگزین شود.

وی خاطر نشان کرد: ‌در مراحل بعدی بهتر است بیمار یک ست سرنگ را در دست بگیرد و چند بار آن را باز و بسته کند و همچنین استفاده از اسپری بی حسی و کمک گرفتن از تصاویر ذهنی و خلاق و آهنگ‌های شاد در لحظه‌ تزریق به درمان این بیماری کمک می‌کند.

افرایی اضافه کرد: تزریق سریع به وسیله سرنگ‌های مخصوص از دیگر راهکارهای درمان این نوع ترس است.

افرایی گفت: در مواقع خیلی حاد هم پزشکان از داروهای آرام بخش و حتی بی حسی استفاده می‌کنند.

وی در پایان افزود: برای درمان اصولی و کار ساز باید به روانپزشک مراجعه و با انجام روان کاوی و رفتار درمانی به بهبود قطعی این بیماری کمک کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار