زنجان؛

اجرای سیستم های تصفیه زیستی و مکانیکی برای توسعه آبزی پروری

مدیر شیلات و آبزیان استان زنجان گفت:با توجه به محدودیت منابع آبی و فصلی شدن برخی از رودخانه های پر آب استان و برنامه ریزی برای توسعه آبزی پروری از برنامه های مهم شیلات استان می باشد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ صیاد بورانی با بیان این مطلب گفت:با توجه به محدودیت منابع آبی و فصلی شدن برخی از رودخانه های پر آب استان و برنامه ریزی برای توسعه آبزی پروری و تبدیل پتانسیل بالقوه به بالفعل ؛ استفاده از سیستم های تصفیه مکانیکی و زیستی و برگشت آب تصفیه شده به استخر پرورش ماهی می تواند علاوه بر اینکه راهی برای مقابله با بحران کم آبی بوده؛ بلکه راهکاری برای ترویج و توسعه بیش از پیش فعالیت بر اساس هدف گذاری انجام شده به منظور تبدیل پتانسیل بالقوه به بالفعل می باشد .

وی افزود:ماهیان حیواناتی خونسرد بوده و درجه حرارت بدن آنها تابع درجه حرارت محیط می باشد و تمام فعالیتهای حیاتی ماهیان مانند تکثیر و تولید نسل ، تغذیه ، رشد ، بیماری ، بهبودی ، ایمنی و به طورکلی تمام روابط متقابل ماهی و محیط آن متاثر از درجه حرارت آب است و برای رشد مطلوب ، تغذیه مناسب و دفاع در برابر عوامل بیماری زا و استرس ها به آب وابسته می باشند.

مدیر شیلات و آبزیان استان زنجان ادامه داد:هرگونه از ماهیان پرورشی دارای دامنه حرارتی محدودی بوده که این دامنه حرارتی برای ماهیان سردآبی بین 8 تا 18 و برای ماهیان گرمابی بین 30-18 درجه سانتی گراد می باشد .

بورانی افزود: در واقع ارتباط ماهیان با محیط آبی خود بوسیله پوست و آبشش برقرار می گردد و این ارتباط با محیط آبی فاقد کیفیت فیزیکوشیمیائی مناسب منجر به تحمیل استرس و متعاقبا بروز بیماری و تلفات در ماهیان خواهد شد .

وی اضافه کرد:لذا توجه دقیق ، مراقبت مستمر و مدیریت مناسب برای تکثیر و پرورش ماهیان جهت کنترل استرس و به تبع آن کنترل بیماریها ضروری می باشد .

مدیر شیلات و آبزیان استان زنجان خاطر نشان کرد: استفاده از آب مطمئن ، رژیم های غذایی مناسب ، طراحی و اجرای انواع استخرهای مهندسی و فنی با قابلیت حذف خود به خودی فضولات ، استفاده از انواع تجهیزات آبزی پروری ، طراحی و اجرای انواع فیلترهای مکانیکی و زیستی نقش بسیار مهمی را در کاهش استفاده از آب تازه ورودی ، کنترل طول دوره پرورش ، افزایش درصد بقا ، کاهش قیمت تمام شده محصول و تولید دارای توجیه اقتصادی ایفا می کند .

بورانی افزود:بطوریکه در حال حاضر با استفاده از انواع تجهیزات افزایش تولید در واحد سطح تا کنون میزان استفاده از آب تازه از 10 لیتر در ثانیه به ازای یک تن تولید به 2 لیتر در ثانیه برای همین میزان تولید کاهش یافته و با تعبیه فیلترهای مکانیکی و زیستی پیش بینی می گردد این میزان به 9/0 لیتر در ثانیه کاهش یابد .

لازم بذکر است: استان زنجان جزء استانهای شیلاتی پیشرو در زمینه استفاده از این تجهیزات ،بین مراکز شیلاتی کشور می باشد و عمده این تجهیزات آبزی پروری دراستان تولید میگردد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.